– Vi synes vel egentlig at det er litt harry. Men akkurat denne lukta jo litt godt, da, forteller Amina og Malin fra Fredrikstad.

Den har spredd velduft i norske biler siden 1962. Og siden 1965 har Wunderbaum blitt produsert her, hos familiebedriften Yngve Niklasson i harry-mekkaet Strömstad.

Det ikoniske dufttreet som man enten elsker eller hater har vært stort sett uforandret siden det ble oppfunnet i USA for 60 år siden.

Den mest revolusjonerende produktutviklingen skjedde da nylonsnøret i toppen av treet ble erstattet av strikk, slik at det ble lettere å henge i speilet ...

Daniels beste triks

Daglig leder Daniel Niklasson tror Wunderbaumens dårlige rykte i enkelte finere kretser skyldes at folk ikke har lest bruksanvisningen.

Da Lørdagsmagasinet i TV 2 var på besøk denne uka, fikk vi et grunnkurs: Man skal nemlig ikke ta av plastomslaget, men trekke treet gradvis ut etter skalaen på baksiden av pakken. Da varer den i tre måneder.

– Drar du ut hele treet, får du tre måneders velduft på en gang. Det blir som å tømme en flaske aftershave i ansiktet på en gang. Det liker ingen, i hvert fall ikke jeg, ler den trivelige svensken som har ansvaret for fire millioner dufttrær i året for det skandinaviske markedet.

Her produseres dufttrærne — se video:

LES OGSÅ: Glenn har 70 Wunderbaum på rommet

Det var Daniels far Yngve som fikk produktet til Norden, etter å ha fått forsikringer om at det var mulig å fø en familie på den lille pappbiten med godlukt. Lovnaden viste seg å stemme. Salget av Wunderbaum har økt jevnt og trutt i alle år, og fortsetter fremdeles å øke.

Men inn i produksjonslokalene kommer vi ikke. Det som skjer inne i fabrikken er hemmelig.

– Det handler om know-how. Vi får ikke, kan ikke og vil heller ikke vise frem hemmelighetene våre. Og prøver du deg, får du med meg å gjøre, ler den røslige karen bak en solid dose svensk snus.

SE VIDEO: Drar til Strömstad for billig Wunderbaum

Vil helst dufte av dessert

Skandinavia var lenge helt spesielt ved at originalen, det grønne treet Skogsfrisk var

wunder3 (Foto: GORAN JORGANOVICH, TV 2)
favoritten. Nå mener Daniel Niklasson at nordiske bilister har fått mer internasjonale neser. I dag er den internasjonale bestselgeren Vanilje favoritten også i Norge og Sverige. Andre populære lukter er Jordbær, Black classic, og ikke minst: New Car.

– Jeg vet ikke hva ny bil lukter av, om det er vinyl, lim eller plast. Og ikke vet jeg hvordan folk oppfatter lukten New Car heller, men den selger i hvert fall meget bra!

Wunderbaum er opprinnelig en amerikansk oppfinnelse, gjort av en sveitsisk kjemiker som studerte eteriske oljer i skogene i Canada. En dag traff han en melkebilsjåfør som hadde sølt i bilen.

Kjemiingeniøren foreslo å dynke en pappskive med de eteriske oljene fra skogen, og dermed var Wunderbaumen født.

Treet har blitt litt mykere i kantene, og skiven er litt tykkere enn før, men ellers er produktet stort sett det samme som i 1952. Et populærkulturelt ikon, særlig i raggar- og rånermiljøet der det gjerne er konkurranse om å ha flest mulig Wunderbaum i kupeen.

Men etter salgstallene å dømme er det altså atskillig flere skogeiere i trafikken enn de man kan avsløre gjennom frontruten.

– Jeg ser riktignok færre og færre Wunderbaum i speilet, men folk kjøper likevel, og legger dem gjerne under dashbordet, i sidelommene eller andre mindre synlige steder. Stadig flere bruker dem også rundt omkring i hjemmet. Og det er vi jo glade for. Vi lager et godt, og ikke minst rimelig produkt, skryter svensken.