Lotus Esprit Ayrton Senna Edition: Legende hedres med spesialmodell
Gammel og god – men god nok?
Hva gjør man når man når man sitter på en gammel modell som for lengst skulle vært fornyet? Jo – man kommer med en "special edition"! Det er nettopp det Lotus nå gjør med sin Esprit. Eller rettere sagt får hjelp av det Tyske firmaet Cam Shaft til å gjøre.
Bilen bygger på femte generasjon Esprit som ble produsert fra 1993–2004. Ja – du leste riktig. Det blåses nå liv i denne modellen igjen hvor det siste eksemplaret av ordinær produksjon trillet av samlebåndet i februar 2004.
Ayrton Senna edition
Alt for å hedre Ayrton Senna, som så tragisk døde i en Formel 1-ulykke 1. mai 1994.
Og få om noen motorsportsutøver unner jeg mer enn den sympatiske og svært dyktige bilføreren Senna å bli hedret med en spesialmodell.
Det var for 18 år siden 1. mai at Ayrton Senna krasjet sin Williams formel-1 bil og døde under San Marino Grand Prix. Det ble en svært trist dag for alle motorsport interesserte. Ved siden av å være en fremragende motorsportutøver var også brasilianeren kjent for å være en svært sympatisk fyr.
Lexus LFA: Nå er superbilen i Norge
Raus og godt likt
Ayrton Senna var født 21. mars 1960 ble verdensmester i Formel 1 tre ganger. Mange av millionene han tjente brukte han på å hjelpe fattige barn i hjemlandet Brasil.
Etter Sennas død ble det erklært tre dagers landesorg i Brasil av myndighetene. Tre millioner mennesker gikk ut i gatene for å hedre Senna etter at nyheten om hans død ble kjent. En av de viktigste motorveiene i Rio de Janeiro er også oppkalt etter ham: «Avenida Ayrton Senna». Det sier litt om hans popularitet ...
Lotus Evora S: Rått og sjeldent
Det har skjedd morsomme ting
Bilen er tøff den – selv om den ikke kan løpe ifra alderen. Dessuten har det utvilsomt skjedd morsomme ting under skallet.
Lotus er jo kjent for å bruke forholdsvis små motorer i lette karosserier og dermed ta igjen det "tapte" på vekt og unike kjøreegenskaper. De første Esprit av denne generasjonen kom derfor med motorer på 2 og 2,2-liter–rekkefirere. Først i 1996 kom den med en 3,5-liters V8 på 350 hk.
Oppskremt
Det er sistnevnte motor som er basisen i Ayrton Senna utgaven – men nå er den oppskremt til 492 hk. Nok til å flytte den svarte bilen med velkjent gulldekor fra stillestående til 100 km/t på bare 4,3 sekunder! Toppfarten bikker så vidt 300km/t – så dette går unna!
Den gamle 5-trinnsgirkassen fra Renault har de kastet ut og satt inn en kortsteget 6-trinns i stedet for. For å få stoppet beistet så måtte AP-racing levere nye, større bremser. Med andre ord, så bør denne – sin alder til tross by på mye moro.
Når du vil ha sportsbil ingen andre har maken til:
Utvendig kjennetegnes bilen med den velkjente svarte lakke og JPS-dekoren i gull. Slik som Lotus-bilene Senna rattet på Formel 1-banen var og med startnummer 12, de samme sponsormerkene og en lissomsignatur av sjefen selv, Senna.
Kommer ny i 2013
Selv om bilen altså både er barsk å se på og attpåtil går som et uvær så skurrer det hele litt for meg. Det er 18 år siden Senna forulykket. Neste år kommer Lotus med en helt ny Esprit–om alt går etter planen.
Hadde det ikke vært bedre å vente på denne og heller velfortjent hedret en av verdens største bilsport legender–kanskje den aller største–på 20 års dagen med en helt NY Lotus?
Opel Lotus Omega–knuste alle konkurrentene:
Har du innspill? Skriv inn i kommentarfeltet under: