McLaren SLR: Se hva som skjedde da vi testet drømmebilen

Ble vinket inn – alle sammen!

Det er ikke hverdag at fire av de råeste modellene til Mercedes Benz vinkes inn til kontroll samtidig.
Det er ikke hverdag at fire av de råeste modellene til Mercedes Benz vinkes inn til kontroll samtidig.

Fredag 4. mai 2012 – det er en dag undertegnede sent vil glemme. Det ble nesten for mye av det gode, når følgende fire biler ble stilt til disposisjon: Mercedes-Benz CLS AMG, SLS AMG, McLaren SLR og rykende ferske SL 350.

Billigste modell kostet 1,55 millioner kroner (SL 350) – den dyreste 5,43 (SLR, pris da den var ny).

Innimellom disse finner vi CLS 63 AMG og SLS AMG til henholdsvis 2,18 millioner kroner og til drøyt 3,14 millioner kroner.

En ting er prisen – en annen er kreftene. Det er nesten litt skummelt å vite at jeg på én dag skal kjøre fire biler som til sammen har over 2.000 hestekrefter ...

Bilene linet opp utenfor Ekeberg Restaurant. Det regner - og skyene henger lavt. Ikke bra når vi skal teste biler som har opptil 626 hk og bakhjulstrekk ...
Bilene linet opp utenfor Ekeberg Restaurant. Det regner - og skyene henger lavt. Ikke bra når vi skal teste biler som har opptil 626 hk og bakhjulstrekk ...

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Mercedes-Benz SL 63 AMG: 564 hk - under liter'n på mila

Dårlig start

I taxien fra Oslo S til Ekebergrestauranten sitter det to personer og har helt forskjellig synspunkt på været. Himmelens sluser har nemlig åpnet seg – og det bøtter ned med regn.

Mannen som kjører meg vet at det betyr mer å gjøre – og mer penger i kassa – mens jeg vet at våte veier rimer dårlig med over 500 hk og bakhjulsdrift. To av testbilene (SL/SLS) er dessuten cabrioleter.

På turen opp rekker jeg å bli bekymret for hva dette været vil gjøre med planene for dagen. Kommer alt av superkrefter til å renne bort mens antispinnsystemet jobber febrilsk med å holde meg på rett kjøl?

CLS AMG: Yr forventning

Komfortabelt og rått på en gang.  CLS AMG med 525 hk byr på en familiebil og sportsbil i ett og samme skall.
Komfortabelt og rått på en gang. CLS AMG med 525 hk byr på en familiebil og sportsbil i ett og samme skall.

Vi ruller inn på parkeringsplassen til den fasjonable restauranten, og der står de. Tre av de råeste bilene på markedet – pluss den blodferske, nye SL-en. Synet alene er nok til at alle bekymringer om været blir borte som dugg for solen.

Vissheten om hva som skjuler seg under panseret på disse bilene, fyller meg i stedet med yr forventning.

Straks etter blir jeg fortalt at den jeg skal kjøre først er CLS 63 AMG. Jeg har kjørt CLS i 250 CDI-drakt – og syntes DEN var råflott ...

Nå kal jeg kjøre samme bil – men med 525 hk, 700 nm – som klarer 0–100 km/t på 4,4 sekunder. På tørr asfalt, vel å merke.

Mercedes-Benz CLS 63 AMG Effekt: 525 hk/700 nm 0-100 km/t: 4,4 sek. Toppart: 250 km/t (begrenset) Blandet forbruk: 0,99 l/mil Pris: 2,185 mill. Mercedes-Benz CLS 63 AMG Effekt: 525 hk/700 nm 0-100 km/t: 4,4 sek. Toppart: 250 km/t (begrenset) Blandet forbruk: 0,99 l/mil Pris: 2,185 mill. Effekt: 525 hk/700 nm 0-100 km/t: 4,4 sek. Toppart: 250 km/t (begrenset) Blandet forbruk: 0,99 l/mil Pris: 2,185 mill.

LES OGSÅ: Test: Mercedes-Benz CLS 250 CDI: Den vanskelige oppfølgeren

Snerr

I det jeg trykker på startknappen, kommer et potent snerr fra motoren. Jeg tror først det er en av motorsyklene i nærheten som har startet opp. Men nei da, dette er en V8-er – som høres ut som en italiensk racerbil.

Så snart turtallet får lagt seg ned på tomgang, blir det imidlertid stille – inntil jeg tråkker litt markant på gasspedalen igjen. Lydbildet er altså en slags Dr. Jekyll og Mr. Hyde – du kan velge mellom diskret eller racerbil.

På turen ned de kronglete veiene fra restauranten merker vi hvordan det aktive setet strammer seg opp i svingene. Sidestøtten som justeres automatisk er fenomenal – også uten at du kjører aktivt. Det er som om bilen omfavner meg og sier "slapp helt av, så ordner jeg resten".

Jippi, tørr vei!

Endelig kommer vi ut på motorveien, og vi kan prøve å gasse litt. Men det er fånyttes, uansett hvor hardt det jobbes fra understell, dekk og ESP, så blir det ikke noe av det dyriske suget jeg forventer. Det er for vått.

Dermed kjenner jeg igjen et stikk av irritasjon. Hvis hele dagen skal bli sånn, blir det vanskelig å få prøve disse bilene fullt ut.

Enda verre er det naturligvis for min kollega som kjører den nye SL 350. Han ville nok gjerne tatt ned taket, men det er ikke å anbefale i det plaskende regnet.

Turen fortsetter nedover den gamle Mosseveien – og etter hvert begynner det faktisk å lysne. Regnet gir seg – og snart er veiene tørre. O, lykke!

Endelig kan vi få føle noe av kreftene denne bilen kan by på. Og hvilke krefter! Den er som et lyntog bortover veien og det spilles en symfoni som bilentusiaster ALDRI blir lei av fra V8-eren og eksosanlegget.

Svingene spises med stor appetitt – den store bilen kjennes mye mer komptakt ut enn den faktisk er.

LES OGSÅ: De mest ekstreme direktørbilene på markedet

SLS AMG: Trøsten

SLS AMG: Jeg er forelsket! Finnes det en bedre sommerbil?
SLS AMG: Jeg er forelsket! Finnes det en bedre sommerbil?

Men altfor snart er det på tide å bytte bil. Den lille forsmaken på hva CLS AMG har å by på er på langt nær nok. Vi skulle gjerne kjørt denne doningen i timevis – ja, dagevis.

Det gjelder imidlertid å tenke positivt. Trøsten min er at neste bil jeg skal kjøre er roadsteren SLS AMG. Og nå som sola så vidt har banet seg vei gjennom skyene, kan jeg ta ned taket også.

Det er noe spesielt med å kjøre åpen bil. Det gir en annen kontakt med naturen rundt deg. Du hører fuglene, kjenner vinden og ser himmelen over deg.

Dessuten skal det vise seg å være noe helt spesielt å kjøre SLS AMG.

Mercedes-Benz SLS AMG Roadster Effekt: 571 hk/650 nm 0-100 km/t: 3,8 sek. Toppfart: 317 km/t (begrenset) Blandet forbruk: 1,32 l/mil Pris: 3,12 mill. Mercedes-Benz SLS AMG Roadster Effekt: 571 hk/650 nm 0-100 km/t: 3,8 sek. Toppfart: 317 km/t (begrenset) Blandet forbruk: 1,32 l/mil Pris: 3,12 mill. Effekt: 571 hk/650 nm 0-100 km/t: 3,8 sek. Toppfart: 317 km/t (begrenset) Blandet forbruk: 1,32 l/mil Pris: 3,12 mill.

Vi har testet coupe-versjonen av SLS AMG også - se hva Benny synes her

Ikke rør ESP-knappen

Om lyden er et symfoniorkester verdig i CLS-en, er det jeg nå hører en episke rockekonsert. SLS er flere hakk mer brutal. Når du peker det lange panseret ut på veien og gir gass, brøles, smeller og hviner det så kraftig at du nesten føles som om du blir jaget av alle de 571 hestene som motoren produserer.

Opplevelsen er ren nytelse – kombinasjonen av lydbildet, åpen bil, kreftene som skyver deg framover og det lange panseret som løfter seg litt og skjærer gjennom luften foran deg. 3,8 sekunder senere og vips, så står nåla på 100 km/t.

Og denne bilen kan langt mer enn å akselerere. Det er i svingene den virkelig henter fram esset i ermet. Maken til veigrep!

Trykk inn AMG-knappen i midtkonsollen, hold deg laaaaaaangt unna knappen som slår av ESP-en, og la det stå til. AMG-innstillingen skjerper styring, gassrespons og understell – og resultatet er det glade vanvidd. Herre, for en bil!

LES OGSÅ: Mercedes-Benz SLS Silver Wing: Når du synes en SLS AMG blir litt "vanlig"

Feil vei – så leit da

Såpass distrahert av det bilen har å by på er jeg, at jeg plutselig kjører utenom ruta vi skal følge. Jeg tar av feil avkjørsel i en rundkjøring, og en kollega som tror jeg faktisk vet hvor jeg skal blir med i dragsuget. Vi er på vei ned mot motorveien – og kan ikke snu.

Hmmm, det var skikkelig leit. Vi må visst kjøre en omvei oppover E6 før vi kan snu og kjørte tilbake og henge oss på resten.

I løpet av avstikkeren får jeg også sjansen til å kjøre gjennom et par tunneler. Og om lydbildet var rått fra før, blir det nå et infernalsk spetakkel. Det kjennes som om trommehinnene skal si takk for seg når som helst – men likevel vil jeg ha mer!

Forelsket

CLS-en var rå den altså – men dette er en annen verden. Dette er virkelig noe av det aller morsomste jeg har kjørt. Den gjør 0–100 km/t 3,8 sekunder og har en toppfart som er begrenset til 317 km/t. Og vi snakker altså om en åpen bil!

Og sannelig kommer ikke sangen "Gold on the Celing" med The Black Keys på radioen også - og vi får anledning til å skru opp volumet så mye at selv motorlyden må gi tapt - nei, nå tror jeg faktisk ikke det er mulig å ha det bedre!

Innen det på ny er tid for å bytte kjøredoning, har jeg rukket å bli så forelsket at jeg nesten ikke er til å trøste. Men bare nesten. For tror du ikke det er stigning i programmet – igjen!

Ved siden av meg står det nemlig en SLR med alle dører på vidt gap. Den ser ut som et romskip – og motoren knitrer og hveser etter behandlingen den har fått fra forrige testsjåfør.

LES OGSÅ: Mercedes-Benz CLS: Luksusbil til Passat-pris

SLR MCLAREN: Tordenværet

Det er denne vinkelen de fleste rekker å se SLR fra. Men det er slett ingen dårlig utsikt det heller ...
Det er denne vinkelen de fleste rekker å se SLR fra. Men det er slett ingen dårlig utsikt det heller ...

Inntil nå har jeg bare følt ærefrykt før testingen. Jeg mener, det er tross alt biler som koster uendelig mye penger og som går vanvittig fort, vi snakker om. I det jeg setter meg bak rattet på SLR-en er det bare en ting som gjelder: FRYKT!

Denne bilen er et monster. Et udyr. La det være klinkende klart – den vil sluke deg rå om du er uforsiktig. Under bilverdens kanskje mest ruvende panser finner vi en 5,4 liters V8-motor med kompressor, som spytter ut ild og galle – og 626 hk.

Jeg har hørt den dundre rundt mens de andre har kjørt. Da vi forlot Ekebergrestauranten trodde jeg først det tordnet, men det var "bare" SLR-en som kom kjørende ...

SLR McLaren Effekt: 626 hk/780 nm 0-100 km/t: 3,8 sek. 0-200 km/t: 10,9 sek. 0-300 km/t: 30,8 sek. Toppfart: 322 km/t (begrenset) Forbruk blandet: 1,5 l/mil Pris: 5,34 mill. SLR McLaren Effekt: 626 hk/780 nm 0-100 km/t: 3,8 sek. 0-200 km/t: 10,9 sek. 0-300 km/t: 30,8 sek. Toppfart: 322 km/t (begrenset) Forbruk blandet: 1,5 l/mil Pris: 5,34 mill. Effekt: 626 hk/780 nm 0-100 km/t: 3,8 sek. 0-200 km/t: 10,9 sek. 0-300 km/t: 30,8 sek. Toppfart: 322 km/t (begrenset) Forbruk blandet: 1,5 l/mil Pris: 5,34 mill.

LES OGSÅ: AMG: Disse bokstavene står for mye moro

Vil ikke starte

Jeg forbereder meg psykisk før jeg vrir om nøkkelen. Jeg er svett i hendene – og småskjelver. Kroppen sitrer. I ren Lexus-stil tar speedometer- og turtellernåla en rask sveip opp til maks nivå, før de igjen faller ned dit de skal ligge – det kommer et litt klikk. Så skjer det – ingenting. Total stillhet.

Jeg vrir nøkkelen på nytt – og får samme reaksjon. Ingenting skjer. Ikke ser jeg noe startknapp noe sted heller.

De andre bilene ruller ut fra parkeringsplassen. Jeg står igjen i en av verdens dyreste og råeste biler, fordi den ikke vil starte!

Heldigvis ser følgebilen at jeg har problemer – snur og kommer tilbake.

– Du må vri om nøkkelen, åpne lokket på girspaken og trykke på startknappen under den, får jeg beskjed om.

Frykten er med et blitt til forlegenhet – dette burde jeg jo visst! Heldigvis har jeg ikke tid til å la flausen prege meg for lenge. Nå skal det kjøres!

LES OGSÅ: Mercedes-Benz Brabus 800: Med fartssperre på 350 km/t

Utenomjordisk

Hvordan lyden på en McLaren høres ut er vanskelig å beskrive. Det er noe utenomjordisk med den – i alle fall ikke likt noe annet i bilverden. Den minner om et fly – bare grovere og mer bestialsk. Den synger ikke, den buldrer og braker. Den kan høres i gooooood tid før du ser bilen, for å si det sånn.

Det er en 2006-modell – men fremdeles er det svært få biler som matcher ytelsene. 0–100 km/t på 3,7 sekunder er en ting – enda mer imponerende er 0–200 km/t på 10,9 sekunder.

Du trenger ikke skifte fra annetgir før du når 130 km/t – og toppfarten stopper på 335 km/t.

De fleste vil nok være enige i at en voksen porsjon respekt for den slags redskap er påkrevd.

SE BILDENE: Her er SLR-ene på Norges-tur

Ansiktsløftning

Setene i SLR er i bøttestol-sjangeren. Du setter deg ned, og der blir du sittende! Og jo mer gass du gir, jo fastere sitter du. Her gjelder det å holde seg fast i rattet. Akselerasjonen i en SLR tar helt bokstavelig pusten fra deg.

Et par uforsiktige trykk på gasspedalen kan føre til spontan flytting av hårfeste og en lett ansiktsløftning.

Når jeg kjører denne bilen kjennes alt mer rått og nakent. Gassen og bremsepedalen er tung – og styringen mye mer racerbilaktig enn de andre to jeg har kjørt. Vi snakker om en diger bil – som skal bremse, svinge og akselerere på en måte som nesten ingen andre. Like smidig som SLS-en er den ikke, og langt ifra like komfortabel som CLS-en.

Jeg får kjøre den i halvannen time. Men ikke før jeg har parkert, kjenner jeg at skuldrene senkes igjen. Jeg er svett og dirrer fremdeles av adrenalinet som kjøreturen har gitt meg.

Vi har ankommet Hvaler – og lunsjpausen kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt. Jeg trenger å få roet ned litt. Lite vet jeg om at enda mer nervedrama venter ...

Bak rattet i SLR - ikke lett å slappe av i en bil med bakhjulstrekk, 626 hk og en prisplass på over 5,4 millioner kroner.
Bak rattet i SLR - ikke lett å slappe av i en bil med bakhjulstrekk, 626 hk og en prisplass på over 5,4 millioner kroner.

SE VIDEO: Er dette verdens villeste bil?

Vinket inn

Mens jeg spiser forsøker jeg å tenke litt igjennom de tre bilene jeg nettopp har kjørt. Det er tre helt unike opplevelser – og selv om sistemann uten tvil er den råeste. Er det ikke den jeg liker best.

Basert på mine altfor korte opplevelser i disse bilene, er det SLS-en som stikker av med førstepremien. Det er en bil jeg rett og slett elsker.

På turen hjem får jeg til min store glede en ny etappe i den bilen, som bekrefter inntrykket.

Turen fra Hvaler tilbake til Oslo blir imidlertid litt mer spennende enn først beregnet.

For mens jeg sitter og nyter livet bak rattet i SLS-en, dukker det brått opp to karer i uniform og gule refleksvester. De har åpenbart sett meg komme, for bilen foran vinkes forbi, mens jeg vinkes inn.

Hjertebank

Alle bilene ble vinket inn til kontroll  -men heldigvis var all dokumentasjon i orden.
Alle bilene ble vinket inn til kontroll -men heldigvis var all dokumentasjon i orden.

Kroppen min reagerer rutinemessig med hjertebank og kaldsvetting ved synet av uniformerte betjenter som vinker meg inn. Det fører nemlig svært sjelden noen godt med seg.

Derfor er nervene på høykant i det vi triller forsiktig ut av veien.

Det er imidlertid bare teknisk kontroll – og bilen "min" har så visst ingen feil eller mangler. Litt panisk leting etter vognkortet er alt som må til – før jeg kan puste lettet ut.

Men det er litt av et syn å se alle de fire Mercedesene parkert i veikanten, mens biltilsynets ansatt sjekker alle papirene.

Alt foregår imidlertid i en hyggelig tone, og snart er følget igjen på vei mot hovedstaden.

Vel framme er det en million inntrykk og følelser som skal falle på plass. Det er mye å ta inn over seg å få kjøre så mange heftige biler på en dag.

LES OGSÅ: Er dette verdens råeste roadster?

SL 350 – ny modell

En hvilken som helst annen dag ville det å kjøre splitter nye SL – med 306 hk – vært en herlig opptur.

SL er en bil med lange tradisjoner hos Mercedes – og er en viktig modell. Nyeste versjon byr på det aller siste av teknologi innen både motor og utstyr.

Denne kommer vi tilbake til med en egen omtale.

Mercedes-Benz SL: Denne roadsteren kommer vi tilbake til i en senere artikkel.
Mercedes-Benz SL: Denne roadsteren kommer vi tilbake til i en senere artikkel.

LES OGSÅ: Mercedes-Benz SL: Blir 170.000 kroner billigere