Peugeot 508 RXH: Sniker seg akkurat under en halv million kroner

Kan bli en ny storselger når den kommer i fjerde kvartal.

00_508
00_508

Nordmenn elsker stasjonsvogner med litt barskt preg og høy bakkeklaring, og setter også pris på å bli bortskjemt med hyggelig utstyrsnivå innvendig. Det viser salget av stasjonsvogner med betegnelser som "Allroad", "Outback", "Scout" og nå senest "Alltrack".

Som tidligere meldt har Peugeot bestemt seg for å ta sin rettmessige andel av dette salget med en litt bøsere versjon av sin nye 508, som i slik skrud heter 508 RXH.

Les mer om Peugeot 508 RXH her:

Den siste bokstaven antyder selvsagt at bilen er en hybrid, noe som gjør den ekstra interessant både fra et miljøsynspunkt og et rent forbruksøkonomisk synspunkt. Bilen bygger på samme teknikk som 3008 Hybrid, og har følgelig en 2-liters, 163 hesters HDI-motor som driver forhjulene og en 37 hesters elmotor som driver bakhjulene.

Under en halv million

Dermed har bilen opptil 200 hester, diesel og en brysk fremtoning - slik nordmenn liker. Lavt CO2-utslipp på 107 gram per kilometer og muligheten til å kjøre helelektrisk i lav hastighet opptil 4 kilometer blir en spennende bonus i forhold til mange godt innarbeidede konkurrenter som bilen vil møte på det norske markedet.

Ei heller 508 RXH er nok først og fremst beregnet på slike veier, men med drøyt 18 centimeter bakkeklaring tåler den de fleste hytteveier. Den kan også trekke 1.100 kilo tilhengervekt.
Ei heller 508 RXH er nok først og fremst beregnet på slike veier, men med drøyt 18 centimeter bakkeklaring tåler den de fleste hytteveier. Den kan også trekke 1.100 kilo tilhengervekt.

Det har lenge vært spekulert i hva nettopp hybridteknologiens lave utslipp og dermed lave avgiftsbelastning kunne føre til når det gjelder prissetting av modellen.

Les også: 208 GTI - dette kan bli comebacket for en legende

Nå er denne klar, og i en pressemelding fra Peugeot Norge legges det ikke skjul på at man forventer seg et godt salg - bilen vil nemlig få en pris på 492.000 kroner når den dukker opp i Norge i løpet av fjerde kvartal i år.

Del med Facebook-vennene dine!

Godt utstyrt i standardversjon

I forhold til hva kjøperne av slike biler er vant med å måtte punge ut, virker en pris på under en halv million som et offensivt virkemiddel for å kapre både kunder og oppmerksomhet.

508 RXH vil være godt utstyrt allerede i standardversjon, og kommer blant annet med delskinn, head up-display i farger og glasstak som en del av grunnutrustningen.
508 RXH vil være godt utstyrt allerede i standardversjon, og kommer blant annet med delskinn, head up-display i farger og glasstak som en del av grunnutrustningen.

Man understreker også at det ikke er en renskrapet versjon det er snakk om, man ønsker å gi 508 RXH et eksklusivt preg og har dermed lagt lista forholdsvis høyt når det gjelder standardutstyr:

For 492.000 kroner skal man få både delskinn-interiør med elektriske forseter, glasstak, 18-tommere, harddisknavigasjon, blåtann og head up-display - for å nevne noe.

Del med Facebook-vennene dine!

Spennende blir det å se hvordan kjøperne av denne biltypen stiller seg til hybriddrift - her har det gjerne vært tradisjonelle dieselmotorer som har vært førstevalget. 508 RXH har imidlertid til hensikt å vise at verden stadig går fremover, og med mulighet til å trekke 1.100 kilos tilhenger antyder den at også evnene står i stil med det barske utseendet.

Les også: Solgte 300 biler på tre dagers forhåndssalg