Jaguar X-Type AWD: Utrolig mye bil for pengene

Stasjonsvogn med stor motor og 4x4 – til hyggelig pris.

Lekkert interiør i Jaguar X Type og de fleste bilene er godt utstyrt.
Lekkert interiør i Jaguar X Type og de fleste bilene er godt utstyrt.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Her kommer et spørsmål fra en på biljakt som undrer seg litt. Vi er ute etter det samme som veldig mange andre i bruktmarkedet, en stasjonsvogn med firehjulstrekk.

Har måttet vente litt fordi vi måtte spare opp litt penger først. Har derfor hatt god tid til å lete og forske i bruktmarkedet. En bil jeg har fått mer og mer lyst på er Jaguar X-Type. Den har ikke diesel, men derimot en 2,5 V6-motor på 195 hk. Ser ut som alle også er veldig godt utstyrt og har automat.

Jeg skjønner at den bruker mer drivstoff enn en dieselbil, men akkurat den delen er ikke så farlig, vi kjører ikke så mye i året. Det jeg lurer på er om X-Type er en veldig dyr bil å holde og om det for eksempel sammenlignet med Passat med 4Motion er i en annen liga?

Har sett noen eksemplarer fra 2003–2004 med fin kilometer til rundt 200.000 kroner og i alle fall i teorien virker det som det er utrolig mye bil for pengene. Hva mener du?

Benny svarer:

Hei sann – dette har jeg sans for! Alltid moro å tenke litt annerledes enn alle andre, og bilen du har kommet over her er nesten en liten skjult skatt på bilmarkedet.

Den fikk ikke så mye oppmerksomhet da den var ny, og nå lever den et stille og rolig liv på bruktmarkedet. Det er nok ikke mange som tar med Jaguar X-Type i betraktningen når de søker etter stasjonsvogn med firehjulstrekk og automat.

Jaguar er jo i utgangspunktet et ganske smalt merke her hjemme og motoriseringen er nok ganske "ukurant" i manges øyne, med 2,5-liters bensin-V6. Som du sier, er det klart at dette bruker atskillig mer enn en nøysom dieselmotor. Men samtidig: Hvis du ikke kjører veldig langt, blir det heller ikke de helt store ekstrakostnadene i året.

Og i praksis vil jeg tro de aller fleste av oss har MYE mer lyst på en sånn motor – enn en helt standard dieselmotor som de fleste av bilene i denne klassen er utstyrt med.

Alt om Jaguar på broom.no - klikk her:

X-Type er for øvrig basert på forrige generasjon Ford Mondeo. Jaguar var eid av Ford på denne tiden, og de tok seg friheten til å ta en ganske solid innersving med denne bilen. Målet (i alle fall håpet) var at den skulle konkurrere mot BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4, men det klarte den aldri helt. Årsaken var nok langt på vei at Mondeo-røttene ble litt for tydelige. Jaguar-menigheten hadde i alle fall ikke den helt store sansen for dette.

Men i praksis er dette en kurant og veldig pen stasjonsvogn. Jeg liker både interiør og eksteriør godt. Kvaliteten er kjent for å være helt grei, du tar ingen store sjanser ved å kjøpe denne. Regn med at deler og servicer koster en god del mer enn på for eksempel en Passat.

Til gjengjeld får du en bil absolutt ikke alle andre har – og med egenskaper som appellerer til de av oss som er over hakket bilinteressert.

Finn en bil som er godt holdt og har fulgt alle servicer. Her kan du nok også prute litt – det er som sagt ikke så mange som vet om at denne bil i det hele tatt eksisterer. Lykke til!

Jaguar X-Type stasjonsvogn er mye firehjulstrekker for rundt 200.000 kroner.
Jaguar X-Type stasjonsvogn er mye firehjulstrekker for rundt 200.000 kroner.

Les mer om X-Type i Brooms bruktbilguide – klikk her:

Del med Facebook-vennene dine


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: