– Problemet med overvekt og livsstilssykdom er ikke overvekt, men inaktiviteten. Vi spiser faktisk mindre i dag enn det vi gjorde for flere tiår siden, men overvekten øker likevel, sier professor Jan Helgerud til TV 2.

Helgerud og professor Jan Hoff holder ofte foredrag verden rundt. I Sandnes i Rogaland kom de med en klar beskjed:

– Å prioritere trening lønner seg rent økonomisk for bedrifter.

– Å prioritere trening lønner seg rent økonomisk for bedrifter.

– Det er dokumentert i flere studier at å gi en time trening to ganger i uken gir bedre produktivitet og mindre sykdomsfravær enn at de ansatte jobber eller har fri i de to timene. Men det er viktig å være klar over at det er ikke hvilken som helst trening, det må være trening som virker, fortsetter Jan Hoff.

Helgerud og Hoff har kjørt et prosjekt i Trondheim på renholdsarbeidere som beviser akkurat det Hoff sier.

Les også: Trente i arbeidstida – sykefraværet raste

Trent verdensstjerner

De to medisinske professorene ved NTNU i Trondheim har jobbet sammen i mange år.

Mens Helgerud kan utholdenhetstrening, er styrketrening Hoff sitt spesialfelt. Forskerne har også bred erfaring med trening av toppidrettsutøvere og har trent fotballprofiler som Ronaldo og fotballag som Liverpool FC, Barcelona FC, Real Madrid FC og Celtic FC.

Forskningen deres har fått mye oppmerksomhet utenlands.

Og de er veldig enige om hva som er den mest effektive treningen for folk flest: Intervalltreningen 4*4 – der man jobber intensivt i fire minutter, før man har aktiv pause i cirka tre minutter. Dette gjentas fire ganger og tar opptil en halvtimes tid.

Anbefaler 4*4 – ikke Zumba

– Vi har vist gjennom flere studer at 4*4 er trening er det mest effektive. Man må finne seg i å slite sånn at det faktisk påvirker kondisjonen og utholdenheten. Og det gjør du dessverre ikke med Zumba. Jeg gjør mange morsomme aktiviteter, som for eksempel golf, men det påvirker i liten grad styrken og utholdenheten min, sier Hoff.

Se reportasjen fra TV 2 Lørdagsmagasinet øverst i artikkelvinduet.

– Det handler om å ha et system et par ganger i uka. Meningen med de to timene intervalltrening er at man kan gjøre det morsomme etterpå, som å gå på Zumba, fortsetter Helgerud.

– Motivasjon finnes ikke

De mener det ikke finnes noe som heter motivasjon for en utrent person.

– Jeg mener at motivasjon ikke finnes, det er kun arbeidskapasiteten som finnes. Hvis en utrent person er sliten, så orker man jo ikke å trene – nettopp fordi kapasiteten er brukt opp. Men trener du opp arbeidskapasiteten, så får du også mer motivasjon til å bevege deg mer, forklarer Helgerud.

– Stopp med medisinering

Forskerne reagerer sterkt på at forebygging av skader, livsstilssykdommer og overvekt er så lite prioritert i samfunnet i dag.

– Vi må slutte å subsidiere inaktivitet slik vi gjør. I dag går det så mye penger på blå resept og medisinering. Får man medisin, så blir man bare mer stillesittende. Vi er nødt til å flytte pengene på forebyggende tiltak. Det er tusener på tusener av mennesker som må behandles og de må behandles med fysisk aktivitet, sier Helgerud.

Sjekk din biologiske alder på TV 2 Sporty!