Psykiateren Arshad ble brutalt overfalt på jobben i april 2006.

– Jeg hadde en samtale med en psykotisk pasient. Plutselig reiste han seg opp og sparket kraftig mot ansiktet mitt. Jeg falt på gulvet og husker ikke hva som skjedde etterpå, forteller Arshad til TV 2 hjelper deg.

Se også: Har bodd på kontoret ett år mens de har ventet på If

Kjemper for å bli trodd

Voldsepisoden snudde livet på hodet til småbarnsfaren. I dag sliter han med sterke kroniske smerter, og er 60 % sykmeldt fra jobben som overlege ved Sykehuset i Vestfold.

De tre barna hans har mistet en pappa som før orket å leke og være med på både sykkel- og skiturer. Kona Farhathar mistet en mann som før hadde masse energi og bestandig stilte opp for henne. Mens tårene presser seg på, forteller hun:

– Hadde han ikke hatt den gode støtten fra sin arbeidsgiver og alle rundt, og alle vennene han har, så tror jeg faktisk han hadde gitt opp for lenge siden.

For på toppen av alt, har Arshad fått en kamp for å bli trodd av forsikringsselskapet.

Les også: Feil forsikring kan gjøre deg til gjeldsslave

Saken fortsetter under bildet.

yrkesskade (Foto: Jon Christian Simensen)

Nektes yrkesskadeerstatning

Tre spesialister i nevrologi har uavhengig av hverandre slått fast at det er overfallet på jobben i 2006 som er årsaken til de fysiske helseplagene Arshad har i dag.

Likevel betviler Gjensidige Forsikring disse konklusjonene, og mener at det ikke lenger er grunnlag for yrkesskadeerstatning.

– Det er helt utrolig. Helt uforståelig, sier Arshad.

Se også: Da veggedyrene var ferdige, så kroppen til Lene slik ut

Orker ikke flere utredninger

Da Arshad tok kontakt med TV 2 hjelper deg, holdt forsikringsgiganten tilbake penger til advokatutgifter, og nektet å utbetale en krone mer før Arshad hadde blitt utredet av nok en spesialist.

– Det orker jeg ikke, sa Arshad til oss, og forklarte hvor stor påkjenning det er både følelsesmessig og psykisk å gjennomgå hele traumet på nytt og på nytt under utredningene.

– Hvis Gjensidige ikke har blitt tilfredsstilt fram til nå, hvor mange spesialisterklæringer må de ha før de blir fornøyde? spurte han.

Les også: Sjekk om du bør forsikre tingene dine

– Den tøffeste kampen jeg har sett

Advokat Ole H. Bendiksen bistår Yrkesskaddes Forbund, og har erfaring med flere hundre yrkesskadesaker. Han har aldri tidligere sett en tøffere kamp mot et forsikringsselskap.

– Det å være skadelidt er tøft, og det siste året har jeg opplevd at det har blitt enda tøffere. Men når jeg nå har gått igjennom dokumentene i denne ene saken her, så må jeg si at det var så tøft, det det trodde jeg ikke, sier han til TV 2 hjelper deg.

skade-OleBendiksen (Foto: Griff)

Han begrunner dette med at det medisinske utredningsarbeidet i denne saken er entydig, og at det er sakkyndige blant de dyktigste i landet som uttaler seg.

– I denne saken kan jeg godt forstå at skadelidte vil oppleve selskapets saksbehandling som ganske kynisk, sier Bendiksen.

– Gjensidige har glemt den menneskelige biten

Advokat Bendiksen har også sett flere eksempler på hvordan liv har gått i grus, fordi mennesker får kampen mot et forsikringsselskap på toppen av sterke smerter, et ødelagt ekteskap og familieliv, samt en karriere som brått tar slutt.

– Men Gjensidige har glemt den menneskelige biten, hevder Arshad.

– Kan ikke gi erstatning på grunn av sympati

Gjensidige Forsikring mener på sin side at de ikke glemmer at det er et menneske i den andre enden som leser brevene de skriver.

– Nei, vi må ha en ryddig saksbehandling, svarer Christian H. Haraldsen, informasjonssjef i Gjensidige Forsikring.

Når vi blir med Arshad til Gjensidige for å få svar, understreker Haraldsen at yrkesskadeerstatninger en erstatning man har krav på hvis man har blitt skadet på jobben, eller hvis man har hatt en sykdom som skyldes jobben, og at det ikke handler ikke om hvorvidt en har sympati med en kunde eller ikke.

– Jeg er helt enig med deg. Men jeg ble skadet på jobben min, og det er mange leger som kommer med samme konklusjon. Jeg krever ikke erstatning på grunn av sympati, svarer Arshad.

Se også: Hvilken barneforsikring er best?

Saken fortsetter under bildet.

yrkesskade-gjensidige (Foto: Espen Gulbrandsen)

Gjensidige nekter å gi seg

På direkte spørsmål om Gjensidige mener at Arshad ikke ble skadet på jobb, og derfor ikke er yrkesskadet, svarer Haraldsen at de mener det ikke er tilstrekkelig klarlagt om den skaden han ble påført på jobb er skyld i helseproblemene han opplever i dag. Forsikringsselskapet vil derfor ikke gi seg på at Arshad må gjennom mer utredning.

– Vi mener det er behov for en spesialistutredning fra en spesialist som vi og du kan ha tillitt til, sånn at vi kan få avklart denne saken ordentlig, fastslår Haraldsen.

Les også: Familien Røbekk vant – får tilbake 535.000 for bobil

Saken kan havne i retten

Arshads advokat, Ola Fæhn, er ikke i tvil om at klienten hans har en god sak hvis denne havner i retten.

– Målet er å oppnå en erstatning som dekker det inntektstapet Arshad påføres, og det dreier seg om et beløp fra et par millioner kroner og oppover, forklarer han.

Det at Gjensidige holder tilbake penger til de får viljen sin om en ny utredning, er det som kan utløse en rettsak.

Men etter at TV 2 hjelper deg ble med Arshad til Gjensidige, har de kommet ham i møte med en utbetaling på 265.000 kroner. Dette skal dekke advokatutgifter og levekostnader til de har kommet i bunns i årsaksspørsmålet.

– Hvis vi ikke blir enige, er det domstolene som må få avgjøre, sier Arshad.

Haraldsen skriver i dag i en epost til TV 2 hjelper deg, at Gjensidige Forsikring holder fast ved at det er nødvendig å gjennomføre spesialistvurderinger for å avklare saken

– Om det skjer gjennom frivillig medvirkning fra Arshads side eller som del av en rettssak er, er av underordnet betydning for oss slik denne saken har utviklet seg, skriver han.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter