BMW Baur Topcabriolet: Det kaller vi sjelden sommerbil
Nå er klassikeren til salgs i Grimstad.
Leter du etter en morsom sommerbil, men orker ikke tanken på å ende opp med akkurat det samme som alle andre? Slapp av - de unike alternativene finnes, også i Norge. Broom har tatt utfordringen:
I dag er vi blitt vant med at de fleste kompaktbilene på markedet - i hvertfall de som befinner seg i den premiumsnære delen av universet - kan leveres uten tak. Men det er ikke så veldig lenge siden man måtte velge mellom en liten roadster og en diger amerikansk fullsizer om man ville ha oppdrift i luggen.
Les også: Eiriks klassiske Karmann Ghia cabrio blir helt ny
At det ble en forandring i det, slik at "top down motoring" ble tilgjengelig for folk med vanlig familie og noenlunde vanlig økonomi, kan vi blant annet takke bilen på bildene for.
70-tallet: Cabrioletens død
Utover 70-tallet var det stort sett Bobla som bet seg fast på cabriolet-markedet i tillegg til den betydelig mer primitive 2CVen. Kultbil-statusen i USA gjorde at også arvtageren Golf ble utviklet i takløs versjon, og dermed var cabriolet fremdeles i bevisstheten hos folk flest - selv om Golfen ble litt i minste laget som familiebil for mange.
Så godt som ingen av volummerkene i Europa kunne tilby en femseters cabriolet med noenlunde bagasjeplass. Ikke Ford, ikke Opel, ikke Mercedes, ikke Audi, ikke Saab og ikke Volvo.
Og ikke BMW. Men de hadde et tett samarbeid med en karosseribygger som gjennom årtier hadde bygget enkelte høykvalitets-cabrioleter av deres biler, og hos Baur tenkte man nok at VWs cabrio-suksess også burde kunne gjentas litt høyere på statusskalaen.
Samtidig var det på midten av 70-tallet nærmest opplest og vedtatt at kommende USA-krav til passasjer-sikkerhet ved "rulling" ville drepe de tradisjonelle cabrioletene. Mens amerikanske produsenter droppet sine tradisjonelle åpne biler og satset på air condition og soltak i stedet, fikk Golf-cabrioleten til forskjell fra Bobla en solid veltebøyle.
Og Baurs ingeniører ville gå enda lenger. Dermed oppsto bilen vi her snakker om: Baur TC1 "Topcabriolet", bygget på 3-serien av E21-generasjonen.
Det beste fra to verdener
Bilen beholdt dørkarmer, bakre sidevinduer og rammeverket rundt selve takplaten på samme måte som en tradisjonell "cabriocoach", men hadde i tillegg innbygget en full veltebøyle rett bak dørene. Dermed ble den i utgangspunktet like "tett" som en vanlig todørs utgave med tak, omtrent like stiv, og trolig minst like trygg også om ulykken skulle være ute.
Fra veltebøylen og bakover foldes taket ned som en vanlig cabriolet. Fra veltebøylen og frem til frontruterammen består taket av en plate som tas av, og oppbevares på en spesialdesignet hylle øverst i bagasjerommet. Dermed har man på få sekunder en helt åpen bil - i hvertfall om man passer på å løfte blikket rett opp.
Bilen kom på markedet i 1978, og ble bygget ut E21-seriens levetid til og med 1982. De kunne bestilles gjennom BMWs ordinære forhandlernett med fulle garantier, og det skal også ha vært mulig å få bilen bygget om av Baur i ettertid.
Les også: Med E30 begynte BMW å bygge cabriolet selv - i tillegg
Kvaliteten på deler og arbeid var høy, så var da også Baur samarbeidspartner for flere andre "high end"-produsenter, og skal ifølge enkelte kilder også ha stått for hele produksjonen av Porsches legendariske 959-modell.
Kostbar - og litt sær
Høy kvalitet fører gjerne til høy pris, så også i dette tilfelle, men totalt ble det faktisk bygget så mange som 4.595 TC1-utgaver, hvorav hele 3.050 ble solgt på hjemmemarkedet. Norske avgifter førte til at bare noen ytterst få eksemplarer kom hit, og den var også regnet som kostbar andre steder i verden.
Det skal heller ikke stikkes under en stol at selv om den solide konstruksjonen ble satt pris på, syntes en del cabriolet-entusiaster at friluftsopplevelsen ble litt for mye forstyrret av alt rammeverket som omga dem i disse litt sære bilene. Ikke alle oppfattet den som direkte pen heller, for å uttrykke det forsiktig.
Men det var da. I dag er en TC1-utgave en både sjelden og særpreget veteranbil som både byr på en hyggelig kjøreopplevelse, og ganske sikkert også en solid porsjon oppmerksomhet. Det gjelder sikkert også bilen vi har funnet til salgs for 60.000 kroner.
1982-modellen i Grimstad er den første vi har sett i Norge på lange tider, og hvis tilstanden holder det bildene lover bør dette være mye, litt sær moro for et beskjedent antall kroner.
Den er én av bare 591 slike biler med 90 hesters 316-motor, og burde dermed ikke by på store overraskelser når det gjelder forbruk og vedlikeholdskostnader, heller.Med andre ord; en cabriolet for den som liker å ha ting i trygge og forutsigbare rammer...
Les også: Audi cabriolet - var det BMW som provoserte frem denne?