Mercedes CSC: Første forsmak på noe helt nytt!

Firedørscoupeen skal hamle opp med A3 og 1-serie. Stor nyhet under skallet.

Mye av designspråket fra storebror CLS er som ventet tatt med i det som med små forandringer forventes å bli CLA modellen. Men det synes også godt at det er A klasse, og ikke C klasse som er utgangspunktet.
Mye av designspråket fra storebror CLS er som ventet tatt med i det som med små forandringer forventes å bli CLA modellen. Men det synes også godt at det er A klasse, og ikke C klasse som er utgangspunktet.

Aldri har det vel skjedd mer enn akkurat nå når det gjelder oppblomstringen av nye bilklasser og -modeller. Og det er lenge siden Mercedes-Benz har vært så på alerten som de er for øyeblikket.

Neste uke er det duket for bilutstilling i Beijing i Kina. Med det kinesiske markedet i full vekst er dette blitt en interessant arena for mange produsenter å vise nyheter og plukke opp tilbakemeldinger, og det som presenteres der får i stadig større grad følger også for de bilene som kan leveres på resten av verdensmarkedet.

Og ikke før har oppstandelsen etter introduksjonen av nye A-klasse dempet seg noe, før stjernelaget er på offensiven igjen. Bilen som vi nå har fått se de første bildene av heter CSC - "Concept Style Coupé" - men det er ingen hemmelighet at den er første hint om hvordan en produksjonsmodell med betegnelsen CLA vil se ut.

Del med Facebook-vennene dine!

Forsmak på neste års CLA

Firedørscoupeer er i tiden som aldri før, og trenden er at dette konseptet er i full fart "nedover" i modellrekkene - det som begynte med forholdsvis store og svært kostbare Mercedes CLS skal etterhvert bli tilgjengelig også i mindre og billigere skala.

For Mercedes´ del betyr det helt konkret CLA, som skal være å få kjøpt allerede i løpet av neste år.

Les også: Les hva Broom synes om "storebror", nye Mercedes CLS

Førerplassen i konseptbilen CSC - og ganske sikkert også produksjonsmodellen CLA - har svært mye A-klasse over seg. Vi kan kanskje forvente litt mindre alcantara og litt mer konservativt stemningslys i produksjonsmodellen.
Førerplassen i konseptbilen CSC - og ganske sikkert også produksjonsmodellen CLA - har svært mye A-klasse over seg. Vi kan kanskje forvente litt mindre alcantara og litt mer konservativt stemningslys i produksjonsmodellen.

Audis kommende A3-generasjon, som tegner til å bli svært "coupé-aktig" i firedørsversjon, samt en fremtidig firedørscoupé på BMW 1-seriebasis nevnes som denne bilens hovedkonkurrenter.

Lengde på 464 cm, bredde på 189 cm og høyde på 140 cm er målene på konseptbilen som skal premierevises i Beijing etter en liten sniktitt i Los Angeles denne uken, og i forhold til forventningene om at den nye bilen skulle være en firedørscoupé med basis i og klart slektskap til C-klasse, er svaret et helt utvetydig "både ja og nei":

C i størrelse, A i teknikk

Størrelsesmessig vil forskjellen være liten - de nevnte målene er nemlig ca. 5 centimeter lengre enn dagens C-klasse sedan, samtidig som den er ca. 5 cm lavere. Det overrasker ingen. At den er hele 12 cm bredere høres imidlertid mye ut - men det skyldes trolig både at den faktisk skal være både lav og bred, og - ikke å forglemme - at det tross alt er en konseptbil.

I hvertfall foreløpig.

Det virket litt retro-inspirert da nye A-klasse ble introdusert med høye seterygger, som var veldig populært på 70-tallet. Konseptbilen CSC har dem også - og antyder at nye CLA kan bli en ren fireseter.
Det virket litt retro-inspirert da nye A-klasse ble introdusert med høye seterygger, som var veldig populært på 70-tallet. Konseptbilen CSC har dem også - og antyder at nye CLA kan bli en ren fireseter.

Utseendet vitner om at de nye og dynamiske linjene fra allerede bejublede A-klasse også setter standarden for denne bilen. Den skal være bygget på samme bunnplate som A-klasse, og altså ikke beslektet med C-klasse der.

Konseptbilen har samme 2-liters, 211-hesters turbomotor som sitter i A250, og alt tyder på at kommende CLA vil bli levert med samme drivverk og chassiskonstruksjon som A-klasse.

Les også: A-klasse kan bli den nye bestselgeren

Det vil i så fall bety minst én liten sensasjon: Mens vi til nå har vært vitne til at Mercedes har benyttet forhjulstrekk kun i de minste bilene, vil altså det etter alt å dømme være standard også i nye CLA - en firedørs, typisk "kjørebil" på størrelse med C-klasse.

Motorer og gir som A-klasse

Riktignok vil den også etter alt å dømme bli levert med firehjulstrekk, men for tradisjonalistene vil det kunne bli tungt å svelge dersom valget mellom to størrelsesmessig ganske like biler blir en C-klasse sedan med bakhjulstrekk - og en langt mer sportslig utseende CLA med forhjulstrekk...

Konseptbilen skal være bygget på A-klassens bunnplate, og med identisk akselavstand. Bilen er imidlertid hele 35 cm lenger enn A-klassen, og til og med fem cm lenger enn dagens C-klasse sedan.
Konseptbilen skal være bygget på A-klassens bunnplate, og med identisk akselavstand. Bilen er imidlertid hele 35 cm lenger enn A-klassen, og til og med fem cm lenger enn dagens C-klasse sedan.

Motor- og giralternativer for den kommende produksjonsmodellen av CLA er for øvrig også kjent allerede. I tillegg til motoren som sitter i konseptbilen, og vil være på plass i CLA250, vil vi også kunne kjøpe CLA180 med en 1,6-liter på 122 hester, og CLA200 med en 2-litersversjon på 156 hester. Samtlige er firesylindrede, og bestykket med turbo.

Les også: Nye Mercedeser kan du snakke med, takket være Siri

På dieselsiden vil man kunne velge mellom CLA180, 200 og 220 med det velkjente suffikset "CDI", og henholdsvis 109, 136 og 170 hester - altså samme kraftkilder som A-klasse.

Fremdriften besørges videre gjennom standard sekstrinns manuell eller syvtrinns dobbeltclutch-kasser, og som nevnt altså til forhjulene eller eventuelt alle fire hjul.

Dynamisk design - nært produksjonsmodellen

Konseptbilen smelter sammen A-klassens dynamiske linjer med klare slektstrekk fra store CLS. Den understrekes å være nettopp en konseptbil, men dette skal være svært nær det endelige produksjonsdesignet.

Detaljarbeidet er upåklagelig på konseptbilen, og det er å håpe at mest mulig av de djerve linjene overlever også til produksjonsmodellen.
Detaljarbeidet er upåklagelig på konseptbilen, og det er å håpe at mest mulig av de djerve linjene overlever også til produksjonsmodellen.

Enkelte detaljer skal dog ha blitt modifisert for "added presence" på konseptbilen - det gjelder trolig lys, speil, dørhåndtak og detaljer på støtfangerne, etter samme mønster som vi i sin tid så på A-klasse-konseptet sammenlignet med det som senere ble produksjonsmodellen.

Del med Facebook-vennene dine!

Det ventes også at CLA vil ha vanlig baksete med tre sitteplasser når den står i butikken neste år, og at konseptbilens separate stoler med en solid midtkonsoll i stedet vil bli å få som ekstrautstyr, på tradisjonelt Mercedes-vis.

Se alle bildene av bilen - klikk i galleriet under:

Les også: Nye Audi A3 sedan blir lekker - og en sterk konkurrent