Spar penger - reparer frontruta

– Veldig ofte kan frontruta repareres – kostnadsfritt. Da sparer du egenandelen.

Jo da   denne ruta kan repareres! Det sier Glenn A. Hillestad hos Riis Bilglass.  (Foto: Benny Christensen)
Jo da denne ruta kan repareres! Det sier Glenn A. Hillestad hos Riis Bilglass. (Foto: Benny Christensen)

Jeg sitter bak rattet på vei hjem fra jobb. Og så: PANG! Neeei! Frontruta mi er nesten helt ny – og nå smalt det igjen. Rett over vindusviskeren på høyre side er det en pen liten "rose" og en liten sprekk.

Våren, med mye grus og småstein på veiene, er da også høysesong for steinsprutskader.

Ja, ja, da er vel bare en ting å gjøre. Skifte igjen og ut med nok en egenandel ... Jeg stikker innom første og nærmeste bilglassverksted for å få de til å se på dette.

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Hva er straffen for å stikke av fra et uhell?

PANG! Der er steinspruten et faktum.
PANG! Der er steinspruten et faktum.

– Denne reparer vi for deg, det er ikke noe problem sier Glenn A. Hillestad som er innehaver av Riis Bilglass i Røyken.

– Vi kan ta det med en gang. Kjører du videre med dette så er det stor sannsynligheten for at ruta sprekker ytterligere. Da må den må skiftes, forklarer han videre.

– Det tar bare ca. 30 minutter. Her har du en kopp kaffe. Sett deg bare ned og vent så fikser vi dette, forsikrer han.

Les også: Filmbilene vi aldri glemmer:


Slik gjør de det:


Borring:

Hullet borres større. Nesten som hos tannlegen... (Foto: Benny Christensen)
Hullet borres større. Nesten som hos tannlegen... (Foto: Benny Christensen)

Det første man gjør er å borre opp hullet med et lite diamantbor – ikke helt ulikt det man gjør hos tannlegen. Dette både fjerner spenninger, småsprekker og gir plass til fyllinga. Nyere frontruter er laminert. Det vi si at det er to lag som er limt sammen. Som regel går en slik steinsprut bare i det første laget og da kan vi reparere. Sprekker og sår som går gjennom begge sjiktene gjør at ruta må skiftes.

Reparasjons kit:

Førstehjelpsett til frontruter  (Foto: Benny Christensen)
Førstehjelpsett til frontruter (Foto: Benny Christensen)

Slik ser reparasjons settet ut. Det inneholder limmasse og det som trengs for å reparere ruta. Limmassen fylles inn i det oppborede hullet.

Fylling:

Lim presses inn i borrehullet under trykk. Det forhindrer videre sprekkdannelser (Foto: Benny Christsensen)
Lim presses inn i borrehullet under trykk. Det forhindrer videre sprekkdannelser (Foto: Benny Christsensen)

Limet fylles inn i "såret" under trykk, slik at også usynlige mikrosprekker også fylles opp.

LES OGSÅ: Derfor fryser mange i nybilen sin

Herding:

Herder ved hjelp av UV-lampe.  (Foto: Benny Christensen)
Herder ved hjelp av UV-lampe. (Foto: Benny Christensen)

En UV-lampe sørger for at limmassen herder fortere. Det tar ikke mer enn 7–8 minutter, så er det tørt og fint.

Skademelding:

Skademelding må fylles ut. Har du kasko eller delkasko så dekkes glass-skader.  (Foto: Benny Christensen)
Skademelding må fylles ut. Har du kasko eller delkasko så dekkes glass-skader. (Foto: Benny Christensen)

Mens ruta står og herder fylles skademeldingen ut. Det er slutt på kulepenn og papirskjema. Datasystemet henter opp alle opplysninger om deg, bilen og forsikringsselskapet. Det eneste man må gjøre som kunde er å underskrive.

Har du delkasko eller kaskoforsikring dekker denne glass-skader.

Ferdig:

Ferdig! Det hele tar ca. 30 minutter.
Ferdig! Det hele tar ca. 30 minutter.

Ferdig! Overskytende limmasse skrapes bort med et barberblad, og ruta pusses. Bilen er igjen klar for landeveien.


Les også: Sotete ruter: Nei–dette er ikke lov