Günther Artz: Denne Audien finnes egentlig ikke

Og den er ikke den eneste. Se de utrolige ombyggingene.

Dette er bilen som Audi aldri bygget selv, nemlig Avant utgaven av Urquattro
Dette er bilen som Audi aldri bygget selv, nemlig Avant utgaven av Urquattro

Noen ideer er villere enn andre og noen mennesker har ”guts” nok til å fullføre sine ville ideer.

Günter Artz er en slik person. På slutten av 70-tallet og begynnelsen på 80-tallet drev den driftige tyskeren sitt eget foretak med ombygging av biler, primært VW, Audi og Porsche, men også en og annen Opel kom innenfor verkstedportene.

Del med Facebook-vennene dine

Det som er helt sikkert – er at det som kom ut igjen fra verkstedportene var noe helt annet en det som kjørte inn ...

Slik for eksempel denne Porsche 928-en som var til salgs i Norge i høst:

Bilene under er noen andre eksempler på dette!

Audi Urquattro Avant:

Dette er bilen som Audi aldri bygget selv, nemlig Avant-utgaven av Urquattro
Dette er bilen som Audi aldri bygget selv, nemlig Avant-utgaven av Urquattro

Nå har det at de heftige RS-utgavene av Audi finnes som Avant blitt mer regelen enn unntaket. Men slik har det ikke alltid vært. Da Urquattroen var ny, viler vi sterkt på at Audi hadde en Avant utgave i tankene. Trenden med power-stasjonsvogner hadde ikke begynt enda.

Artz derimot, kan sies å være litt forut for sin tid i så måte. Her er hans løsning på "problemet" og resultatet er det mange digger i dag. Stasjonsvogn med firehjulstrekk og grom motor.

Fram til B-stolpen er bilen helt lik originalen. men bakover er den forlenget for å kunne få et noenlunde romslig bagasjerom, men den kom kun med tre dører.

Motoren er også hentet fra originalbilen. Det vil si en femsylindret 2,2-liter med turbo og 200 hk.

Legg også merke til at bilen på det øverste bildet ikke har delt bakre siderute, men det har bilene på bildene under.


Audi-Urquattro-Avant02
Audi-Urquattro-Avant02
Audi-Urquattro-Avant03
Audi-Urquattro-Avant03

Bilene er håndbygde og det finnes vel knapt to helt like. Grunnen til at den lange sideruten ble delt på senere biler var blant annet at noen mente at den i profil lignet litt vel mye på en likbil.

Firedørs sedan:

Synes du at det er teit med en så feit bil i familiebilutgave, men heller ikke har sansen for kombi-coupe så finnes det fortsatt råd. Artz var nemlig ikke snauere enn at han disket opp med en urquattro-utgave som firedørs sedan også.

Audi urquattro sedan
Audi urquattro sedan

Men det var utvilsomt Avanten som fikk mest oppmerksomhet av disse to.



Les mer om Audi urquattro her:


Audi 200 Turbo Avant:

Audi 200 Turbo Avant.
Audi 200 Turbo Avant.

Denne bilen ble omtalt som Audis mest eksklusive noensinne da den ble bygget, men den fikk allikevel også noe kritikk. Rett og slett fordi den var for lik den langt mer folkelige VW Passat Variant B2 (som kom i 1981) bakfra. Forståelig nok – når du først kjøper en bil til drøyt 53 000 DM og så bygger den om for ytterligere 30 000 DM, så er det jo hyggelig at den ikke ser ut som bilen naboen kjøpte for 20 000 DM.

Dette var jo midt i jappetiden og det var helt klart lov til å vise at man hadde lånt mange penger ...

Trøsten får være at man i alle fall glatt kjørte fra naboen. Under det lange panseret finnes den velkjente Audi-femmeren som ved hjelp av Bosch K-jetronic bensininnsprøytning og turbolader fra KKK leverte 170 hk. Høyst anstendig det for 30 år siden.

Det var nok til å sende den 1350 kg fra 0–100 på 8,5 sekunder. Mens toppfarten bikket akkurat 200 km/t. Felgene var som de skulle være på den tiden 15-tommere og skodd med 205/60x15 dekk.

Dette var også før det ble "vedtatt" at luksusbiler skulle ha automatgir, så her måtte du gire selv. Til gjengjeld så hadde man fem gir å velge i. Det var ikke alle som hadde det den gang.

Bagasjerommet i 200 Avant
Bagasjerommet i 200 Avant
Bakparten har klere likheter til Passat B2
Bakparten har klere likheter til Passat B2

Les også: Nå har denne Passaten blitt veteran:


Følg med her på Broom.no – vi vil vise flere av de vanvittige ombyggingene fra Artz!