Søndag måtte Arnt Ove Brattbakk rykke ut med bergingsbilen fra Falck for å hjelpe et utenlandsk vogntog som stod fast på veien mellom Mosjøen og Herøy.

Bergingsoppdraget ble filmet av hobbyfotograf Gunn Iren Johnsrud, som kom forbi i en personbil og måtte stoppe for å vente på slepingen.

Én av fem

På videoen diskuterte fotografen og bergingsmannen hvor dårlig skodd traileren var.

– Det er rene sommerdekk han har framme. De har ikke riller eller noen ting. Og han har bare én kjetting og er pålagt å ha fem, sier Brattbakk oppgitt.

Kort tid etter gikk det som det måtte gå og vogntoget raste utfor skrenten, med bergingsbilen på slep.

LES OGSÅ: Vogntogdramaet: – Eg holdt rundt han og sa kor glad eg er i han

– Heldigvis hadde jeg ikke sikkerhetsbeltet på så jeg rakk å hoppe ut av bilen like før den forsvant, sier bergingsbilsjåfør Arnt Ove Brattbakk til tv2.no.

Flere oppdrag i uken

Brattbakk kjører bergingsbil ofte i tillegg til å drive Arnts bilservice. Han forteller at slike redningsoppdrag er vanlig.

– På denne strekningen kan det ofte være nødvendig å komme vogntog til unnsetning flere ganger i uka, sier han.

vogntog dekk (Foto: Gunn Iren Johnsrud)

Hver dag kjører opptil 16-17 slike vogntog til lakseslakteanlegget til Marine Harvest i Halsøy for å hente slaktet oppdrettslaks.

– Det er ikke alle vogntogene som skaper problemer, men ofte er de øst-europeiske i en sørgelig dårlig tilstand, sie Brattbakk.

Mandag formiddag besøkte Arnt Ove Brattbakk og kona Tove ulykkesstedet for første gang siden dramaet søndag.

Satt i telefonen

Han mener sjåføren har hatt usedvanlig mye flaks som slapp unna ulykken med lettere skader.

– Han ble slengt ut av førerhuset på vogntoget som kan veie opp mot 50 tonn, og ble funnet like ved en skrent nederst i skråningen.

LES OGSÅ: Sjokkvideo: Vogntog tok med seg bergingsbilen – sjåføren hoppet ut i fart

– Han må ha falt ut og så har vogntoget rullet over ham uten at han er blitt truffet og alvorlig skadet, forteller Brattbakk.

Den erfarne bilbergingsmannen har sett mye dårlig utstyrte vogntog på veiene og forteller at det ofte kan være vanskelig å kommunisere med sjåførene.

– Sjåføren søndag kunne verken norsk eller engelsk, vi måtte kommunisere med fingerspråk, sukker han lettere oppgitt.

– I tillegg satt han lenge i mobiltelefonen og ristet på skuldrene da jeg forsøkte å få han til å forstå at han måtte gi gass når jeg forsøkte å gi gass slik at han hjalp til med slepingen, sier Brattbakk.

Vil ha kjetting-påbud

Han kan ennå ikke helt forstå hva som fikk vogntoget til å tippe rundt på kanten av stupet, men har en teori.

– Ser du på videoen så ser du at han bremser like før fronten skeier ut og drar med seg bakvogna utfor kanten. Du ser at bremselysene kommer på før det skjer, sier han.

LES OGSÅ: Skulle hjelpe vogntog – bergingsbilen havnet selv i elva

Selve slepingen hadde vart i litt over en halv time før ulykken. Da hadde Brattbakk slept det litauiske vogntoget vel 100 meter og hadde kun 50 meter igjen før veien flatet ut.

– Han hadde dårlig utstyr og var kun skodd med én kjetting. Loven påbyr å ha fem montert under slike forhold, sier Brattbakk.

Norges Lastebileierforbund krever kjøreforbud for dårlig skodde vogntog. Mange utenlandske sjåfører mangler kunnskaper om å kjøre på vintereføre, mener forbundet.

Se intervju med administerende direktør i Norges Lastebileierforbund, Jan-Terje Mentzoni, i videovinduet under.

– Gode erfaringer

Til tv2.no opplyser Marine Harvest i en epost at «de kjøper transporttjenester av ulike selskaper som frakter fisken fra slakteriene og ut til markedet. Sikkerheten har høy prioritert.»

Vogntoget fra Litauen som rullet utenfor søndag ble brukt av selskapet Thermo Transit som er transportør for Marine Harvest.

«Vi har god erfaring med bruk av Thermo Transit, og vil nå sammen med dem se på hva som gikk galt i dette tilfellet», skriver Marine Harvest.

Den spektakulære videoen av vogntoget og bergingsbilen som raser utfor er sett av over 700.000. Se den her!