BMW 3-serie coupe: Slik får den turbo-krefter

Men det er et par ting du bør vite først.

Turbo er en genial og effektiv måte å få flere hestekrefter i bilen på.
Turbo er en genial og effektiv måte å få flere hestekrefter i bilen på.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny har to spørsmål til deg. Hvor vanskelig er det å sette turbo på min BMW 3-serie coupe og hvor mange ekstra krefter kan jeg få ut av den da? Fint hvis du kan si litt om hva som må gjøres og hvor dyrt det kan bli. Har den perfekte bilen men skulle gjerne hatt mer power! Hilsen Kenneth.

Benny svarer:

Heisann!

Turbo er en fascinerende og karslig greie og absolutt en god måte på få mer hestekrefter på. Men dessverre blir det ofte en omfattende - og dermed også en kostbar - jobb. Litt avhengig av hvor mye du gjør selv, så klart. Men ofte fører en ombygging med seg en god del utfordringer, samt prøving og feiling - og derfor må man absolutt ha god greie på det man driver med. Dette er langt ifra "plug and play".

Du sier lite om hva slags motor du har i bilen din og om det er 4 eller 6 sylindere. Derfor må svaret bli litt generelt.

Det enkleste er om det finnes et ferdig turbo-sett med at som behøves av innsug, adaptere, ladeluftkjølere, oljerør etc. Dette var ganske vanlig for noen år tilbake. Tenker da særlig på Volvo som tilbød ferdige sett til 240 / 740 og SST som leverte til mang en Mercedes.

Men det finnes også til BMW 318i og leverandøren er Mosselmann. Deres kit øker effekten fra 115 hk / 168 Nm til 172 hk / 243 Nm. og jeg vil absolutt anbefale et ferdig sett framfor å finne opp "kruttet" selv, med alt hva det innebærer.

Går du i gang med å bygge selv så er noe av det første du må tenke over er hvordan du senker kompresjonen. Dette er en av de essensielle faktorene å ta hensyn til, spesielt dersom du har tenkt å lade med større overtrykk enn 0,4 bar. Overstiger du dette trykket, må du nemlig senke kompresjonsforholdet for å unngå tenningsbank. Normalt turbotrykk i en motor med litt "futt" ligger ofte på 0,7 - 1 bar.

Senking av kompresjonsforholdet kan gjøres på mange måter, men felles for alle er at de går under kategorien "større inngrep" som koster både tid og penger. Om du planlegger en vesentlig effektøkning, er smidde stempler - beregnet for riktig kompresjonsforhold - en selvfølge. Kanskje også en mer solid veivaksel og en tøffere clutch.

Dette er et enkelt turbosett. Ofte må man ha ladeluftkjøler, andre stempler og annen veivaksel også
Dette er et enkelt turbosett. Ofte må man ha ladeluftkjøler, andre stempler og annen veivaksel også

I en større motoroppgradering vil smidde stempler og evt annen veivaksel naturlig nok være blant de største enkeltutgiftene, sammen med selve turboladeren, grenrør, ladeluftkjøler og eventuelt spesialinnsprøytning og tenningsmoduler beregnet for bruk sammen med turbo.

Det er ikke mulig å gi noen eksakt pris her, da denne er helt avhengig av hvilke deler du velger å bruke. Jeg tror allikevel at du fort passerer 100 000 kroner + arbeid.

Kanskje er det vel så smart å bytte bil, og heller kjøpe en 328i eller en M3? Jeg tror det. Da får du også hjuloppheng og bremser som er tilpasset motoreffekten og du sparer deg for mange timer i garasjen, selv om det absolutt kan være hyggelig nok.

Uansett ønsker jeg deg lykke til!

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Hytteraceren - BMW X3 Hartge

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen–og lykke til!

I Derricks hjulspor: Les test av BMW 7-serie her:

Har du innspill eller erfaringer–skriv inn i kommentarfeltet under: