Vrakpant: DDE-Brøndbo økte vrakpanten - ga rush
Se hva som skulle til for at knappe 150 biler ble levert til hogging.
Det er travle tider for lokale bilopphuggere. Mange namdalinger velger å vrake bilen i stedet for å betale årsavgifta, som hadde forfall 20. mars, melder Namdalsavisa.
– Det er alltid flere som vraker bilene sine i tidsommet 1. mars og fram til årsavgifta forfaller. Men da vi valgte på legge på 500 kroner i vrakpanten, fikk vi mye mer respons enn forventet, innrømmer Bjarne Brøndbo hos Bil1Din/Namdal bilopphuggeri AS.
25 om dagen
I løpet av fem dager med kampanje fikk firmaet inn i underkant av 150 biler.
– Vi hadde kanskje et håp om ti biler per dag, men det kom altså 25, sier Brøndbo.
– Et kostbart stunt, sier pappa Arne Brøndbo idet han passerer sønnen.
Men han sier det med et smil om munnen. For selv om skagebedriften måtte ut med 75.000 kroner ekstra til de som leverte inn sine vrak under kampanjen, er det ikke sikkert totalregnskapet blir ille.
– 20-30 prosent av bilene vi får inn settes til side og vurderes. Kanskje er det deler vi kan ta ut og selge videre, forklarer Bjarne Brøndbo.
Ta for eksempel brukte katalysatorer: De er alene verdt 430 kroner per stykk.
– De inneholder edelt metall som har en kilopris på mellom 600.000 og 700.000 kroner, sier Brøndbo.
Statistikken over antall vrakede biler totalt i Norge i fjor viser en økning av innleverte bilvrak på hele 20 prosent sammenlignet med 2010.
– Burde vært 10.000 kr i pant
Også Ola Sandnes og hans ansatte i Bilopphugging Ytre Namdal har lagt en hektisk periode bak seg.
– Jeg har skrevet ut 142 vrakmeldinger siden nyttår. Det er veldig mye i vårt distrikt, opplyser Sandnes.
Han er glad for at vrakpanten ble økt fra 1.500 til 2.000 kroner fra nyttår, men mener politikerne godt kunne «tatt litt mer tran» når panten skulle økes for første gang siden 1999.
– 500 kroner monner ikke mye. Jeg mener vrakpanten skulle vært på 10.000 kroner, sier Sandnes. Da kunne vi blitt kvitt mange av de eldste og farligste bilene som kjører rundt på norske veger.
Miljø og sikkerhet
For det er liten tvil om at vraking av biler er viktig, både for miljøet og for trafikksikkerheten. Gamle biler slipper ut vesentlig mer CO2 og NOx enn nye biler, og nye biler gir en helt annen sikkerhet ved kollisjoner.
Derfor mener Bjarne Brøndbo ved Bil1Din/Namdal bilopphuggeri AS at slike kampanjer har en positiv effekt.
– Vi tar hånd om biler som ellers ville blitt forsøkt solgt og satt i trafikk igjen.
PS! Norge innførte vrakpant i 1977, og i 1996 kjørte myndighetene en kampanje som ga hele 6.000 kroner i vrakpant.
Les flere bil og motor-saker i NAs motormagasin her