Det er 23 minutter siden vi bestilte drosje til Taxiskolen – nærmere bestemt Caroline Kristiansensvei nr. 8 på Fyrstikktorget i Oslo.

Sjåføren har ringt oss flere ganger for å spørre hvor vi er, og det er tydelig at han har problemer med å finne frem.

Se TV 2 hjelper deg kl. 20.30 på torsdager

Se også: CP-syke Felix må vente på taxien – rekker ikke trening

Kjeftet på oss

Det som jo er litt spesielt er at det er Taxiskolen – som holder kurs for alle drosjesjåfører i Oslo - som sjåføren ikke finner frem til. Sjåføren virker stadig mer irritert, og da drosjen endelig finner frem, hopper han ut og kjefter på oss.

– Det er deres skyld!

– Hva sa du? Sa du at det var vår skyld?

– Ja, for det er nummer 8 på baksiden også, sier han.

På baksiden er det riktignok ingen inngang eller utgang, så det er vanskelig å forstå hvorfor vi skulle stå der.

Dette er bare noe av det vi opplever da vi setter drosjenæringen på prøve. Vi sjekker ut de tre største drosjeselskapene i Oslo: Oslo Taxi, Norgestaxi og Christiania taxi. Våre testere kjører 40 drosjeturer for over 8.000 kroner for å finne ut om drosjene finner fram, og hvilket selskap som er billigst.

Les også: Oslo Taxi skulle ha 55 kr for å legge ned et sete

Kjører til feil side av byen

På en av drosjeturene skal vi fra Nybrua (ved legevakten i Oslo) til Kongeveien 5 der Skiforeningen holder til på Holmenkollen. Sjåføren sjekker kartet, og ringer til og med opplysningen for å få bekreftet adressen.

– Jeg trenger adressen til Skiforeningen, sier sjåføren, og får opplyst om at adressen er Kongeveien 5.

Likevel klarer sjåføren å kjøre til Kongsveien i stedet, og ender opp på andre siden av byen - på Ekeberg og ikke på Holmenkollen. Da han oppdager det skrur han av taksameteret, og beklager veldig.

Petter Karlsen, som er kursansvarlig på Taxiskolen, mener at taxisjåføren burde ha visst hvor Skiforeningen holder til.

Saken fortsetter under bildet.


Se også: Hopper du inn i feil bil, popper det opp feil pris

Finner ikke hotell Bristol

Under en annen tur finner ikke drosjen frem til Christian IVs gate og Bristol hotell, midt i sentrum av Oslo. Drosjesentralen spør flere ganger om hva vi ser rundt oss, for de ikke får opp adressen. Men selv etter at de får oppgitt at vi står på hotell Bristol kommer det ingen drosje.

– De skal finne hotell Bristol! Alt annet er uakseptabelt, slår Karlsen fast.

Ville ha kunden ut i et lyskryss

Skrekkeksempelet er likevel at en av sjåførene ville sette oss av på rødt lys på Stortorvet mens trikker, busser og biler suser forbi midt i et av de mest trafikkerte kryssene i Oslo. Karlsen reagerer kraftig på dette.

– Sikkerhet er veldig viktig på kursene våre og det er ikke greit å sette av folk midt i et lyskryss, slår Karlsen fast.

Vi opplever i tillegg at den samme sjåføren kjører forbi Nationaltheatret der vi skal av og mener bestemt at det er Nationaltheatrets T-banestasjon som faktisk er Nationaltheatret.

– Nationaltheatret er et av de viktigste stedene i Oslo som drosjesjåfører skal kunne, sier Karlsen.

Saken fortsetter under bildet.

test-av-taxi (Foto: TV 2 hjelper deg)


Les også: Taxinæringen får refs etter TV 2 hjelper deg-reportasje

Slik har vi undersøkt

For å sikre at alle selskapene har det samme utgangspunktet, har vi tatt tre drosjer samtidig (en fra hvert selskap) til samme destinasjon. Viktig informasjon ble notert og noen av turene ble dokumentert ved at vi filmet med mobilkamera.

I undersøkelsen har vi vurdert:

– Hvor raskt drosjen kommer etter å ha blitt bestilt,

– Om drosjen finner fram

– Hvor lang tid det tar før du kommer frem dit du skal

– Hvilket selskap som har best pris

– Om vi får hjelp med bagasjen

Les også: Kun tre av åtte bilbatterier får godkjent i test

Resultater

Etter å ha kjørt flere ulike ruter i Oslo, avslører vår undersøkelse at drosjenæringen har mye å lære om service, at det er store variasjoner i pris, og at flere ikke finner fram i byen.

Prisene fra det billigste og det dyreste selskapet kunne variere fra 38 kroner til hele 70 kroner per tur.

Det er lite som skiller Oslo taxi og Christiania taxi, begge selskapene gjør det bra.

Oslo Taxi er ikke billigst i pris, men er raskt på plass selv om du bestiller drosje et stykke unna sentrum. Oslo taxi tar deg raskt dit du skal, og er det selskapet som hjelper deg oftest med bagasjen. De kommer derfor best ut i vår undersøkelse. (Terningkast 5)

Saken fortsetter under bildet.

test-av-taxi (Foto: TV 2 hjelper deg)

Christiania taxi er best på pris på de fleste turer. Bestiller du Christiania taxi midt i byen er den raskt på plass, men er du litt utenfor sentrum kan du måtte vente opp til 20 min. Christiania taxi tar deg dit du skal, og får pluss for service.

Les også: Vi skrudde på kilometerne, og «tjente» 30.000 kr

Saken fortsetter under bildet.

test-av-taxi (Foto: TV 2 hjelper deg)

Norgestaxi, som er dyrest, kommer dårligst ut i vår undersøkelse. En av drosjene kjørte til feil side av byen, mens en annen Norgestaxi aldri kom til Bristolhotellet i sentrum. I halvparten av turene fikk kundene heller ingen hjelp med bagasjen.

Saken fortsetter under bildet.

test-av-taxi (Foto: TV 2 hjelper deg)

Norgestaxi svarer

Konsernsjefen i Norgestaxi AS, Jørn Are Granerud, konstaterer at selskapet på våre turer har kommet dårligere ut sammenlignet med de andre selskapene.

Ifølge Granerud har selskapet iverksatt en rekke programmer for å bedre på kvaliteten som sjåførene leverer.

Se også: Bileksperten har mer tro på sprittusj enn ripepenn

Saken fortsetter under bildet.

test-av-taxi (Foto: TV 2 hjelper deg)

– Vi har innført språktester, opplæringsprogram, vi har søkt eksamensrett for godkjenning av taxisjåfører i Oslo, slik at vi kan ha vår opplæring internt og vi har også implementert et kvalitetssikringssystem med klagebehandling som er godkjent av offentlige myndigheter, sier Granerud.

Konsernsjefen ønsker at selskapet skal fremstå bedre.

– Vi har 800 sjåfører og det vil ta tid å komme gjennom med alle, avslutter Granerud.

Trenger du vår hjelp? Send en mail til hjelperdeg@tv2.no

Følg oss på Facebook og Twitter