I dagens matjungel blir forbrukeren bombardert med påstander om sunn mat som skal gjøre underverker for helsen din.

Leverandører går langt i markedsføringen for å få sine produkter til å fremstå som sunne, selv om dette i virkeligheten er langt ifra sannheten.

Les også: 8 tips for en god start på dagen

Les næringsdeklarasjonen!

For å unngå å bli lurt er det til syvende og sist bare din kunnskap og næringsdeklarasjonen på produktet som kan hjelpe deg, derfor er det viktig å lese denne.

Næringsdeklarasjonen tar utgangspunkt i 100 gram vare og skal også, med noen unntak, oppgis for anbefalt porsjonsstørrelse. 10 gram sukker høres for mange kanskje lite ut, men av 100 gram, er dette faktisk 10 %.

Nye EU-krav sier at alle matvarer skal merkes med mengde energi, protein, fett, mettet fett, karbohydrater, sukkerarter og salt per 100 milliliter.

Les mer om krav til merking av mat hos matportalen.no.

Noen produkter går imidlertid igjen som såkalte «sunne» varer, uten at de nødvendigvis er det.

Les også: Her er triksene som holder deg ung uansett alder

Her er noen av de verste synderne:

#1 Proteinbarer

sjokoladebar
Protein – jo det er jo bra, da må jo dette være et sunt mellommåltid, tenker du kanskje? Jo da, det kan være, er riktig svar. Men det kan også være like ille som å spise en sjokolade.

– Proteinbarer er i bunn og grunn vitamin- og proteinberikede sjokoladebarer. De kan virke som en sunn snaks, men de kan inneholde mer enn dobbel mengde fet og karbohydrater enn en dobbel sjokoladebrownie, sier ernæringsfysiolog Lisa Moskovitz ved New York sports- og ernæringssenter til Livestrong.com.

Vil du ha en proteinbar bør du se etter en som inneholder mindre eller rundt 200 kalorier, mindre enn fem gram fett og minimum fem gram fiber.

Et tips er å lage dine egne barer – da vet du nøyaktig hva de inneholder.

Til inspirasjon: Hjemmelagde energibarer for en skikkelig energiinsprøytning

#2 Tørket frukt

torketfrukt
Tørket frukt er en favoritt blant mange og vi sier ikke at du skal slutte å spise det. Men det du kan være obs på, er måten frukten er tørket på. For eksempel kan tørket banan enten være tørket skånsomt og uten tilsetningsstoffer. Da er den fremdeles proppfull av sunne næringsstoffer og energiinnholdet er ikke så aller verst. Ofte er bananen, og annen frukt, imidlertid «hurtigtørket». Da friteres frukten først i olje før den tørkes, for å fremme tørkeprosessen. Da synker med en gang sunnhetsverdien i frukten. Mange ganger er det også tilsatt ekstra sukker eller salt i denne prosessen.

Tørket frukt inneholder også, som fersk frukt, ofte mye fruktsukker. Selv om dette er naturlig er det energirikt, og kaloriinnholdet kan være høyt. Aller best er det å spise frukten fersk. Da kan du spise vesentlig mye mer av frukten fordi den inneholder mye vann som gjør at du fortere blir mett og fornøyd.

Les mer om tørket frukt: Tørket frukt kan gi deg sukkersjokk

#3 Yoghurt

yoghurt
Her er det nok en felle hvor balansen mellom sunn og svært usunn er hårfin. All yoghurt er en god kilde til kalsium og vitamin D. Mange merker inneholder imidlertid like mye sukker og fet som sjokoladepudding.

Sjekk sukker- og fettinnholdet før du kjøper yoghurt neste gang. Noen typer inneholder også vesetlig mye mer protein enn andre.

Sunne, gode alternativer er blant annet yoghurt naturell eller gresk yoghurt. Smaksett yoghurten selv med frisk frukt og litt honning.

Les også: Yoghurt er «JA-mat» når du er gravid

#4 Lett-produkter eller produkter med mindre fett

lettprodukt
Lettprodukter kan være fine alternativer i matveien, så sant du ikke lurer deg selv til å tro du kan spise mer fordi det inneholder mindre kalorier. Ofte smaker lettproduktene også mindre, noe som for mange gjør at de nettopp vil spise mer av det samme produktet, eller ikke føler seg fornøyd etterpå og derfor vil spise mer av noe annet.

Mange produsenter kompenserer også når de reduserer mengden fett i ett produkt ved å øke sukkermengden.

Les også: Drikker du én hver dag øker sjansen for hjerteinfarkt med 46 prosent

#5 Margarin

margain
I kampen mellom smør og dens kunstig konkurrent, vinner de originale. Jada, de har samme antall kalorier, men Margarin har mer trans fett, som samtidig hever de «dårlige» (LDL) kolesterol og senker «gode» (HDL) kolesterol, ifølge Mayo Clinic. Det er denne ingrediensen de anbefaler å unngå fullstendig. For å begrense risikoen for hjertesykdom, hold deg til de ekte varene.

Les også: Disse matvarene skjuler skummel palmeolje

#6 Klimuffins

klimuffins

Tenk på disse som en dekadent godbit, ikke som en sunn følgesvenn til kaffen.

En typisk klimuffin har mer enn 400 kalorier og opp til 15 gram fett, og det meste av kaloriene kommer fra sukker og raffinert mel. Klarer du ikke tanken på en morgen uten? Da er det beste alternativet er å lage en lettere variant hjemme.

Her får du oppskrift på Wenches frukt- og nøtteboller

#7 Lett dressing

dressing
Hvis du tenker på blodtrykket ditt, bør du styre klar av dette.

I to spiseskjeer lett italiensk dressing, får du i deg opp til 500 mg av blodtrykksøkende natrium. Det er en tredjedel av det totale du bør spise på en hel dag.

I stedet anbefaler man å lage sin egen dressing med mindre salt, ved å kombinere balsamico-eddik, sitronsaft og krydder som pepper, gurkemeie og sennepsfrø.

Her kan du lese hvordan du lager hjemmelagde dressinger.

#8 Kalkunkjøtt

kalkun

Mange tror at hvis du bestiller en kalkunburger i stedet for biff vil du holde deg slank, men iIkke la deg lure.

Den gjennomsnittlige kalkunburgeren har mer enn 600 kalorier og 30 gram fett - og det er uten hamburgerbrødet og eventuelt pålegg.

Neste gang du lurer på hvilke burger du skal velge, ikke bry deg om hvilken type kjøtt det er laget av. Begrens istedet porsjonsstørrelsen ved å dele den med en venn, eller dropp tilbehøret.

Les også: Slik lager du sunne burgere

#9 Sushi

Sushi

Sushi kan bedra, fordi de er pakket tett og ser små ut. Men noen er kaloribomber som bare venter på å utvide din midje. En enkel sushirull kan inneholde mer enn 500 kalorier.

Å styre klar av disse, anbefaler Moskovitz å unngå sushi som inneholder ingrediensene: tempura (som er et annet ord for frityrstekt), kremost, revet ost, eller krydret mayo saus.

Lag sushi selv. Slik gjør du det!

Kilde: Livestrong.com