Mitsubishi Outlander 2013: Norges-SUV-en kommer til høsten

... og den har litt av hvert å følge opp. Se bildene:

Her går det ikke lang tid mellom verdenspremiere og lansering i Norge. Nye Outlander kommer allerede i høst.
Her går det ikke lang tid mellom verdenspremiere og lansering i Norge. Nye Outlander kommer allerede i høst.

Dagens Mitsubishi Outlander har vært en eneste stor opptur for merket her i Norge. Outlander har i perioder vært Norges mest solgte SUV og Norges mest solgte firehjulstrekker.

De siste par årene har den havnet litt i skyggen av lillebror ASX. Men det kan det bli en endring på allerede fra høsten, da lanseres nemlig tredje generasjon Outlander.

Del med Facebook-vennene dine

Fortsatt sjuseter

Bilen debuterer akkurat nå på bilutstillingen i Geneve. Denne gangen har Mitsubishi laget en bil som desigmessig er mer høyreist stasjonsvogn enn SUV. De litt harde, kantete linjene fra dagens modell er også myket ut. Resultatet er en bil som har mistet litt av det røffe offroad-preget og særlig hekken ser svært anonym ut.

Størrelsen har ikke forandret seg. Det betyr at også den nye Outlanderen kommer som sjuseter, det er en løsning svært mange kunder etterspør, og noe som absolutt har bidratt til at bilen har solgt så godt.

Fleksibelt interiør er en av de store salgsargumentene for dagens Outlander, det viderefører Mitsubishi.
Fleksibelt interiør er en av de store salgsargumentene for dagens Outlander, det viderefører Mitsubishi.

LES OGSÅ: Disse SUV-ene kan du prute på

Høyere kvalitetsfølelse

Nå kan du også få elektrisk bakluke. Mitsubishi hevder at tredje seterad skal by på rimelig god plass. Gulvet blir helt flatt når du feller ned setene, inntil 1,69 meter langt når alle baksetene er felt ned, det er faktisk over 30 cm lenger enn på dagens Outlander. Smart når du for eksempel skal ha med deg lange IKEA-esker.

Et av punktene Outlander har fått kritikk på, er mye hardplast og billigfølelse i interiøret. Nå lover Mitsubishi høyere kvalitetsfølelse og mer eksklusive materialer. Støydempingen skal også ha blitt bedre.

Mitsubishi lover høyere kvalitetsfølelse i interiøret, det er ikke den store styrken til dagens Outlander.
Mitsubishi lover høyere kvalitetsfølelse i interiøret, det er ikke den store styrken til dagens Outlander.

LES OGSÅ: Er denne SUV-en rett og slett stygg?

Diesel og automat

I Europa blir den nye Outlanderen lansert med to motorvalg, på begge kan du velge mellom trekk på bare forhjulene - eller firehjulsdrift.

Motoralternativene er 2.0 l MIVEC bensin eller 2.2 MIVEC diesel. Begge har 150 hk. Bensinvariantene vil også være tilgjengelige med CVT-automatgir og dieselvariantene med en helt ny 6-trinns automat. I denne klassen er diesel og automat selve innertier-kombinasjonen i Norge, vi tipper derfor svært mange vil velge den med denne løsningen.

Forum-debatt: SUV-er som ikke er 4x4 – smart, eller helt feil?

Sluttspurt

Dagens Outlander kunne du også kjøpe i lett forfranskede utgaver, fra både Citroën og Peugeot. Slik blir det ikke med den nye, den kommer kun med Mitsubishi-logo i fronten.

Nå blir det sluttspurt i salget av andre generasjon Outlander, for den nye er på plass i Norge allerede til høsten. Hvis Mitsubishi fortsetter å prise aggressivt og også gir kundene mye utstyr i gunstige pakker, bør mye ligge til rette for at dette igjen blir bestselgeren i klassen.

Dette er nye Outlander - bilen kommer til Norge allerede i høst.
Dette er nye Outlander - bilen kommer til Norge allerede i høst.

LES OGSÅ: Dette er den norske SUV-favoritten