BMW 3-serie: Gled deg – nå kommer snart denne stasjonsvogna
Sedanen er på plass – men det nordmenn vil ha er jo helst stasjonsvogn.
Nordmenn elsker fleksibiliteten som følger med å ha en stasjonsvogn. Mange har også fått med seg at den nye storselgeren til BMW, 3-serien, er lansert, og ser bedre ut enn på lenge.
Prisene starter på 379.900 kroner – og BMW Norge forventer å selge 900 sedaner i 2012.
Men foreløpig er den altså bare tilgjengelig med fire dører. Derfor er det nok mange som går rundt og sparker i bakken, mens de utålmodig venter på at BMW 3-serie skal komme med en dør til. Det skjer først i september.
Det er ikke sluppet noen offisielle bilder enda, men våre kolleger i Scoopy har knipset bilen på testing. Riktignok med kamuflasje, men det er i alle fall et tydelig tegn på at ting er på god vei.
Vi er spente på hvordan hekken blir seende ut, men tipper det blir ganske mye til felles med 5-serien. Og det er slett ikke negativt.
Sedanen har også blitt skamrost av biljournalistene som har testet den – så kjøreegenskapene lever opp til forventningene også.
Mer plass
BMW sørger jo også for litt ekstra rundt det praktiske på sine stasjonsvogner, ved at halvparten av bakluka kan åpnes separat – slik at du ikke trenger så stor plass for å legge inn handleposene.
I tillegg vil baksetene kunne deles 40-20-40 – og bilen vil vokse i alle retninger for å gi ekstra plass både til passasjerer og bagasjen.
I klassisk BMW-stil vil hjulene plasseres helt ute i hjørnene både foran og bak – med lite overheng. Utseendet vil naturligvis også minne mye om sedanen. Også bak vil det være enkelt å kjenne igjen – med de typiske L-baklysene som går igjen i hele modellutvalget.
Det er også klart at det kommer en hybridversjon. Den får en 3-sylindret bensinmotor koblet til en elmotor, spesielle lettvektsdekk og aerodynamiske alufelger, bremseregenerering, stop-start og solartakluke for å sikre lengst mulig kjørelengde og så lavt utslipp som mulig.
LES OGSÅ: BMW 6-serie Grand Coupe: Her er de første bildene
Pris
Planen er at 3-serien vil introduseres på markedet til høsten. Mest sannsynlig snakker vi om fire valgmuligheter i første omgang: 320 D EfficientDynamics (153 hk), 320 D (184 hk), 328i (245 hk) og 335 i (306 hk). Men noen endelig avgjørelse på hvilke motorer som blir først ut har vi imidlertid ikke sett enda.
320 D-varianten med 163 hk leverer imponerende lavt forbruk og CO2-utslipp – henholdsvis 0,41 l/m og 109 g/km – i sedanutgaven.
På utstyrssiden kan potensielle kjøpere glede seg over blant annet head up-display, som eneste av de tyske premiummodellene i dette segmentet.
Priser er ikke klare enda, men om du beregner 20.000 kroner ekstra for Touring-utgaven er du nok ikke langt unna. Det betyr at innstegsmodellen trolig havner like i underkant av 400.000 kroner.