Solgte bruktbil – så ble hun dømt til å betale ekstraregning

– Konsekvensen av dette er at ingen kan selge bil privat i Norge, mener Anett.

Anett Gundersen føler seg overkjørt av Forbrukertvistutvalgets (FTU) dom.   (Foto: Lars Roar Rud, ringblad.no/ANB)
Anett Gundersen føler seg overkjørt av Forbrukertvistutvalgets (FTU) dom. (Foto: Lars Roar Rud, ringblad.no/ANB)

Bilsalget så ut til å gå i boks. Så klaget den nye eieren. Nå sitter Anett Gundersen igjen med regningen.

Det såkalte Forbrukertvistutvalget (FTU) har dømt Jevnaker-kvinnen til å betale reparasjon som ny eier oppdaget etter kjøpstidspunktet, skriver ringblad.no.

Grundig besiktigelse

– Bilen er solgt «som den står» og uten garanti. Jeg dømmes altså til å betale for feil og mangler i ettertid. Det strider mot min rettsfølelse. Motparten har fått fullt gjennomslag, mens jeg blir overkjørt, sier den fortvilte kvinnen.

Det var i oktober i fjor at Gundersen la ut sin Opel Astra 1999-modell til salgs på nettet. Bilen var EU-godkjent og i «god stand». Men registerreim og vannpumpe bør vurderes å byttes, sto det oppgitt i kontrakten.

I november dukket kjøperen, en utenlandsk mann, opp. Etter grundig besiktigelse og prøvetur ble det inngått kontrakt uten garanti.

Kom tilbake

– Han gikk meget grundig gjennom bilen, og jeg har aldri sett noen sparke på et eksosanlegg før. Men han sjekket alt grundig. Jeg opplyste alt jeg visste om bilen, sier Gundersen.

Del med Facebook-vennene dine

Etter kort tid skal kjøperen ha kjørt tilbake og påpekt feil og mangler. Gundersen sto på sitt og saken ble tatt til Forbrukerrådet. Det er uklart hvor langt bilen hadde gått da skaden angivelig oppsto.

– Folk har jo ulikt kjøremønster, det er fullt mulig å ødelegge en bil på kort tid, sier hun.

Kjøperen testet bilen på NAF, som påviste skade i motoren.

Ikke rettskraftig

– Det virker påfallende at han kjører bilen til Jessheim for å sjekke bilen når han bor i Oslo. Og skal ikke en NAF-test tas i forkant? Det er mye som skurrer her, sier hun.

FTU ved saksbehandler Anne Mette Eikrem er taus om saken.

– Generelt kommenterer vi ikke vedtak som er fattet. Vedtaket er heller ikke rettskraftig, men kan bringes inn for tingretten, sier hun.

Kan ikke lenger selge privat

Ifølge FTU er Gundersen ansvarlig for mangelen fordi bilen var i vesentlig dårligere stand enn klageren hadde grunn til å regne med. Skaden er beregnet å koste 10.000 kroner.

Hun synes vedtaket virker merkelig siden utvalget samtidig påpeker at hun ikke har gitt uriktige opplysninger eller holdt tilbake noe.

– Jeg er ikke bilkyndig, bare en vanlig «mann i gata». De har helt sett bort fra at det ble inngått kontrakt. Hva er en kontrakt verdt? Ingenting etter dette! Konsekvensen av vedtaket er at folk ikke lenger kan selge bil privat i Norge, mener Gundersen.

Du kan lese mer om bil og trafikk på ringblad.no – her:

- Høres veldig feil ut

- Dette synes jeg umiddelbart høres veldig feil ut. Jeg lurer rett og slett på om dette Forbrukertvistutvalget vet hva de snakker om i dette tilfellet, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han understreker at han bare kjenner saken fra media og at han forholder seg til den informasjonen som her kommer fram.

- Hva skal man gjøre?

- Kjøp og salg av bruktbil er en kilde til svært mange problemer og det blir naturligvis ikke enklere når det er snakk om en billigbil.

Benny Christensen er Brooms bilekspert.
Benny Christensen er Brooms bilekspert.

Dette er en 13 år gammel Opel Astra, en bil som litt flåsete sagt har vært dårlig omtrent helt siden den trillet ut av samlebåndet. Jeg må si jeg virkelig føler med selgeren i dette tilfellet, sier Benny.

- Jeg kan ikke se at hun kunne gjort noe annerledes. Kjøper har sjekket bilen grundig og prøvekjørt den. Forbrukertvistutvalget sier at hun "ikke har gitt uriktige opplysninger eller holdt tilbake noe". Hva i alle dager skal man da som bilselger gjøre? NAF-testen burde naturligvis vært tatt før kjøpet, ikke etter. Men jeg kan forstå at mange ikke tar seg råd til det, i dette tilfellet er jo kostnaden betydelig i forhold til det bilen er verdt.

Ta bilen tilbake?

- Alt kan gå i stykker på en så gammel bil, da synes jeg det er helt uholdbart at en selger skal være ansvarlig når man er enige om at bilen selges som den står og uten garanti. Skal man gardere seg enda mer, må den selges som et reparasjonsobjekt eller delebil. Og da skremmer man nok effektivt bort de aller fleste potensielle kjøpere, sier Benny.

- Hva vil du råde selger til å gjøre?

- Som sagt: Jeg synes dette høres helt urimelig ut og var jeg henne, ville jeg vurdert å ikke godta det. I praksis kan det faktisk være bedre for henne å ta bilen tilbake og så selge den på nytt, da som et reparasjonsobjekt, avslutter Benny.

LES OGSÅ; Hva går i stykker på en bruktbil - og når?