Shelby GT500: Unik bil overlevde sandstormer og ørken-hete i 25 år

Nå er den snart på veien igjen. Les den utrolige bilhistorien her:

Den unike bilen som overlevde i Death Vally er snart tilbale på veien i patinert stand. Legg merke til det naturlig sandblåste panseret. (Foto: BANG shift.com)
Den unike bilen som overlevde i Death Vally er snart tilbale på veien i patinert stand. Legg merke til det naturlig sandblåste panseret. (Foto: BANG shift.com)

Noen er heldigere enn andre. For om lag 1 md. siden ble en unik 1965 modell Shelby Mustang GT350 funnet på en låve langt ute i ingenmannsland på den amerikanske landsbygda. Den ble nylig solgt for 385.000 dollar på auksjon.

Nå har det jammen meg dukket opp enda en av de sjeldne Shelby Mustangene – rett ut av det store intet. Eller rettere sagt: På en stor låve i Death Valley, California. En 1967-modell denne gangen, og en GT500. Grom redskap, med andre ord!

Del med Facebook-vennene dine

Unik originalbil

Nok en gang er det en ekte Shelby det er snakk om. Mange har jo i årenes løp blitt ombygget til Shelby-kopier.

Bilen skal IKKE restaureres, men få beholde sin naturlige patina.
  De knallrøde støtdemperne er derimot nye. (Foto: BANG shift.com)
Bilen skal IKKE restaureres, men få beholde sin naturlige patina. De knallrøde støtdemperne er derimot nye. (Foto: BANG shift.com)

Les også: En av verdens mest verdifulle biler funnet under skrothaug!


Her er imidlertid alle de rette og spesielle detaljene på plass, slik som emblemer, det originale trerattet, firetrinns manuell girkasse, de originale ekstralysene som er tett plassert i fronten, 428 cu in. motor med riktig type ventildeksler, luftfilter, glassfiber panser og hele faddirullan ...

Vi snakker her om en ekte surviver! At bilen har hatt noen år med Tronerosesøvn er det liten tvil om. De tidsriktige diagonaldekkene fra Firestone er datostemplet i 1970 og har altså blitt byttet en gang siden bilen var ny – for 45 år siden.

Har tilhengerfeste

Bilen har til og med tilhengerfeste. Tenk deg denne bilen med en båthenger med en vakker mahogni-båt på slep, på vei til nærmeste innsjø. Da var du helt "sjef" for 45 år siden – og vil for så vidt være det fortsatt!

Du blir litt
Du blir litt

Denne perlen ble reddet fra ”vraking” i siste sekund:

Caroll Shelby, som er mannen bak de legendariske bilene, ble etter at han ble tvunget til å avslutte sin racingkarriere ansatt som en slags "hustrimmer" hos Ford. Det er han som er mannen bak biler som Ford GT40, Shelby Cobra og selvfølgelig også Shelby Mustang GT350 og 500. Men den driftige og geniale mannen har også hatt fingrene borti andre biler – som for eksempel utviklingen av Dodge Viper.

I 2003 inngikk han på nytt et samarbeid med Ford. Og man får derfor også den nye Mustangen i Shelby-utgaver.

Sandstormer og hete

Som jeg nevnte innledningsvis ble denne Shelby-Mustangen funnet i Death Valley, som er en dal i Mojaveørkenen i det sørlige California. Det er det stedet i verden utenfor Afrika hvor det er målt høyest temperatur med hele 56,6 grader. Ellers er den som ørkener flest – full av sand. Dette preger også Shelby-funnet.

Det tørre klimaet gjør at bilen har klart seg bra mot rust, men til tross for at den har stått inne på en låve var den halvfull av sand og mer eller mindre naturlig sandblåst, særlig på panser og bagasjelokk.

Les vår test av Ford Mustang 1967 modell her:

Naturllig sandblåst (Foto: BANG shift.com)
Naturllig sandblåst (Foto: BANG shift.com)
Har du disse emblemene på forskjermen, har du all grunn til
  å være fornøyd. (Foto: BANG shift.com)
Har du disse emblemene på forskjermen, har du all grunn til å være fornøyd. (Foto: BANG shift.com)

Mildt sagt patinert

Både motor, varmeapparat og bilens elektriske anlegg må renses eller tømmes før oppstart. Nåværende eier tenker å beholde bilen i så nære originalstand som mulig.

Færrest mulig deler, utenom bremser, forstilling, dekk etc. skal beholdes som de er. Noen omlakkering kommer ikke på tale. Bilen kan vel mildt sagt beskrives som patinert ...

For å se alle bildene – klikk her:

Hva mener du – bør den beholdes slik den er nå – eller restaureres? Skriv inn din mening i kommentarfeltet under: