Årets Bil 2012: Stem på din favoritt

Hvem synes du fortjener å vinne kåringen? Gi din stemme.

Range Rover Evoque, Ford Focus, Toyota Yaris og Opel Ampera er blant de syv finalistene som kjemper om å kunne smykke seg med kåringen Årets Bil i Europa i 2012.
Range Rover Evoque, Ford Focus, Toyota Yaris og Opel Ampera er blant de syv finalistene som kjemper om å kunne smykke seg med kåringen Årets Bil i Europa i 2012.

Mandag får vi vite hvem som får den prestisjetunge tittelen Årets Bil i Europa 2012. Listen over kandidater var i utgangspunktet på 35 modeller – hele denne listen finner du her.

Etter hvert har imidlertid feltet blitt slanket betydelig, og nå står vi igjen med syv kandidater. Det er Toyota Yaris, Range Rover Evoque, Ford Focus, Opel Ampera, Citroën DS5, Fiat Panda og VW Up.

Så er spørsmålet hvilken av disse journalistene i juryen, representanter fra hele Europa, vil velge.

Del med dine Facebook-venner

Må være folkelig

Det ligger noen faste kriterier til grunn for å kunne være med i en slik kåring. Bilen skal være relativt folkelig, hvilket innebærer at det skal ligge til grunn et forventet salg på minst 5.000 biler per år.

I tillegg må alle bilene være helt nye, det kan ikke være oppgraderte/facelift-versjoner av allerede eksisterende modeller.

Det siste kravet er at bilene må være introdusert i minst fem europeiske land innen årets slutt.

I fjor var det Nissan Leaf som fikk med seg tittelen



Her kan du lese mer om kandidatene:

Range Rover Evoque:

Blant mange regnet som den hippeste SUV-en som ble presentert i fjor. Range Rover i babyformat – men uten at det har gått på bekostning av et tøft ytre. Uten tvil "riktig" bil å bli sett i på påskefjellet i år.

Interiøret er også helt nytt – og mye mer moderne enn hos resten av Range Rover-familien. Her har faktisk ingen ringere enn Victoria Beckham bidratt som interiørkonsulent ...

Det er naturligvis også skikkelig firehjulsdrift, med ulike kjøreprogrammer.

LES OGSÅ: Nå kommer Evoque også som cabriolet!

Opel Ampera:

Miljøbil som snur litt opp/ned på hybridkonseptet. Mens de fleste andre kjører kombinasjon med hybrid og bensin (eller i det siste også dieselmotor), der elmotoren bare står for en liten del av kraften, gjør Ampera det motsatte.

Elmotoren er hovedkraftkilden, mens bensinmotoren ikke engang er koblet til drivakselen. Dens oppgave er utelukkende å drive en generator som skal gi kraft til elmotoren.

Ampera var også en av kandidatene til Årets Broom-bil 2012 – les hvorfor

Ford Focus:

Vi konkluderte med at denne gikk rett i tet i Golf-klassen etter å ha testet den. Bakgrunnen er gode kjøreegenskaper og en premiumfølelse få av konkurrentene kan matche.

Spørsmålet er om den er dømt til å være en evig toer – eller om den faktisk kan tukte VW Golf som mestselgende bil i Norge.

Les hele testen vår av Ford Focus her

Toyota Yaris:

instrumentene er tilbake der de hører hjemme – rett foran sjåføren, og vi omtalte dieselmotoren som sympatisk i vår test. Bakgrunnen var betegnelsen var forbruket på 0,39 liter på mila ved blandet kjøring.

Yaris er en småbil som slett ikke er så liten som en skulle tro – og romme fint fire voksne. I tillegg byr den på forutsigbart bilhold og lav pris.

Les hele vår test av nye Toyota Yaris her

Citroën DS5:

Dette er utvilsomt en av de vakreste familiebilene som ble vist i 2011. DS-betegnelsen er blitt status i Citroën igjen, og ingen utstråler det mer enn DS5.

Og om den er pen utenpå, er det ingenting mot hva du får innvendig. Denne gir kort og godt følelsen av å være en langt dyrere modell. Og det er jo sjelden feil?

LES OGSÅ: Citroën DS5: De første får kjøpe til knallpris

VW Up:

Mens Yaris nærmest har rukket å bli voksen – er Up fremdeles liten og søt. Den er rett og slett VWs mikrobil-alibi. Målet har vært å lage en kompakt modell, som likevel ikke trenger å være kjedelig. I tillegg har fokus vært på å gjøre det meste ut av plassen som er tilgjengelig.

Resultatet er en bil på 3,5 meter, plass til fire og et bagasjerom på 251 liter.

I første omgang blir den tilgjengelig som tredørsvariant, men femdørs kommer. Og i 2013 får du den sågar som elbil.

LES OGSÅ: VW Up: Nå får den to store nyheter

Fiat Panda:

Siste versjon av Fiat Panda er og tredje generasjon av modellen. Men den forholder seg fremdeles til konseptet – liten bil med rette linjer og minimalt med dill og dall.

Gjennom årene er det faktisk solgt 6,5 millioner utgaver av Fiat Panda på verdensbasis – så vi snakker om en bil mange har et forhold til.

2012-modellen kommer utelukkende som femdørsmodell – og kan faktisk leveres med to ulike tosylindrede motorer som begge har turbo.

Vurderer du brukt Fiat Panda – les dette!

ML  skrått forfra III
ML skrått forfra III
Mercedes  ML tøffer seg i ulendt terreng   og kommer seg fram på steder der andre  SUV er blir stående fast.
Mercedes ML tøffer seg i ulendt terreng og kommer seg fram på steder der andre SUV er blir stående fast.
ML  Skrått forfra II
ML Skrått forfra II
ML  rett forfra
ML rett forfra
ML  rett fra siden
ML rett fra siden
ML  rett bakfra
ML rett bakfra
ML  skrått bakfra
ML skrått bakfra
ML  Skrått bakfra II
ML Skrått bakfra II
ML  interiør foran
ML interiør foran
ML  interiør førersiden
ML interiør førersiden
ML  bagasjerom
ML bagasjerom
ML  baksetene
ML baksetene
ML  interiør midtkonsoll
ML interiør midtkonsoll
ML  interiør klima bak
ML interiør klima bak