Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

Denne skiløperen lever etter følgende motto: Det er aldri for seint å forbedre seg!

La oss skru kalenderen tilbake til 2004: Nils Robert Hodnesdal trente i snitt en til to ganger i uka. Han slengte seg med i Birkebeinerrennet, føret var trått og han kom i mål på en helt ordinær tid.

LES OGSÅ: Frode Estils beste langrennstips

Kanonforbedring
Åtte år seinere har det skjedd en forvandling: Nå trener Oslo-mannen fem ganger i uka, har nesten halvert løpstiden og fikk for første gang starte i elitepuljen i Birken. Tid 2012: 2.52,02.

Dette er bare en drøy halvtime bak totalvinner Ander Aukland som satte ny løyperekord med 2.21,34!

– Jeg er meget bra fornøyd med tiden, selv om jeg gikk tom de siste fem-seks kilometerne. Jeg tapte et par minutter i forhold til den gruppa jeg hadde holdt følge med siden Midtfjellet, oppsummerer Nils Robert.

Gikk tom
Han ble nummer 34 i sin gruppe.

– Jeg skulle nok fått i meg noe mer næring og drikke underveis, spesielt på Sjusjøen! Skiene var bra nok. Jeg hadde nok lagt litt tjukt med klister på, men all ære til Swix for gode anbefalinger, sier han til TV 2 Sporty.

ALDRI FOR SENT: I 2004 ble han nummer 522 i sin klasse og brukte nesten fem og en halv time. Nå går Nils Robert Hodnesdal dobbelt så fort på ski og debuterer i eliteklassen under Birkebeinerrennet 2012. (Foto: Privat/)

Her er Nils Roberts Birken-utvikling:

  • 2004: Plass 522, tid 5.22.
  • 2006: Plass 496, tid 4.35.
  • 2008: Plass 360, tid 3.36.
  • 2009: Plass 210, tid 3.31.
  • 2010: Plass 95, tid 3.06.
  • 2011: Plass 55, tid 3.14.
  • 2012: Plass 34, tid 2.52.

MOSJONIST BLE ELITELØPER: Han er 40 år og tobarnsfar. Nå debuterer Nils Robert Hodnesdal i eliteklassen. (Foto: Privat/)

LES OGSÅ: Hemmeligheten bak god staketeknikk

Ikke lenger sofagris
– Det har vært en god forbedring, ja. Men jeg har kone, to barn og full jobb, så jeg har ikke tatt helt av når det gjelder treningen, forsikrer 40-åringen.

– Hva har du gjort spesielt i år, siden du har fått plass i elitepuljen?

– Ikke noe. Men jeg har ett år til med ballast i sekken og gikk inn i skisesongen i litt bedre form enn i fjor.

Trening skal være sunt, ikke noe som bryter ned.

– Hvor mye trener du?

– I snitt åtte timer per uke.

– Hva er din hovedmotivasjon?

– Det viktigste for meg er lysten og motivasjonen til å komme seg ut og være i aktivitet, i stedet for å sitte i sofaen etter å ha vært på jobb hele dagen. Nå er det ekstremt å bruke to timer en kveld for å se på TV, svarer han.

LES OGSÅ: Langrenn: Terminliste for turrenn

Aktiv med barn og bikkje
Før var han mye ute og reiste i jobben, med de uregelmessigheter det førte med seg. Positive effekter av treningen er mer overskudd i hverdagen og god søvn. Kombinert med bedre balanse mellom jobb-fritid og forbedret kosthold gir det god effekt.

– Man må skape overskudd til å orke å være i aktivitet. Trening skal være sunt, ikke noe som bryter ned.

Nils Robert fikk enda en grunn til å komme seg ut da han ble skitrener i Idrettslaget Try for barna på 9 og 11 år.

– Dessuten har jeg fått meg bikkje, en utmerket turkamerat. Da er det lett å komme seg ut uansett vær og føre.

LES OGSÅ: Slik velger du hund som passer din fysiske form

Mål: Under tre timer
– Hva er ditt viktigste treningsprinsipp?

– Man må våge å blåse ut litt på trening av og til, ikke bare ligge i komfortsonen. Det er morsommere å kjøre hardt etter hvert som formen stiger.

– Hva er målet ditt i år?

– Å komme topp 25 i min klasse. Og å gå under tre timer. Blir det like skarpt føre som i forfjor, skal jeg klare det.

– Er du utstyrsfreak?

– Jeg har steinski og finski, og det gode paret har jeg fått slipt på Milslukeren. Jeg legger pulver på Holmenkollen Skimaraton og Birken, men jeg er ikke så opptatt av å gli fortere enn de andre – bare gli likt med dem rundt meg. Det er kjedelig å bli sklidd ifra.

TIDENES STAFETTDRAMA: Oddvar Brå (tv) og Alexander Savjalov (USSR) går likt over mål under VM i Oslo i 1982 etter at Brå brakk staven. Norge og Russland delte gullet. (Foto: Thorberg, Erik/SCANPIX)

Bråsterk
– Hva slags alternativ trening driver du med utenom skisesongen?

– Jeg trener aldri på rulleski eller på studio, men om sommeren driver jeg en del med kajakk på Sørlandet og løper i skogen med bikkja. Høstens rypejakt tror jeg er knallfin trim.

– Og så har jeg arvet et Bråsterk-apparat av svigerfaren min. Det setter jeg på høyeste nivå og kjører tre serier med 15 repetisjoner på høsten. Jeg orker ikke å sitte i garasjen og trekke over lang tid. Når jeg er utendørs finner jeg meg gammeldagse måter å trene styrke på.

40-åringen avviser at han har et spesielt langrennstalent.

– Ski er mye teknikk og jeg har fått litt instruksjon og tips. Jeg merker at form og teknikk henger mye sammen, spesielt når man går skirenn. For å beherske teknikken må man kunne kontrollere kapasiteten og regulere hvor sliten man er underveis.

Jeg trener aldri på rulleski eller på studio.

Noen gode Birken-tips
– Hva er ditt beste tips til debutanter?

– Drikk og spis godt siste uken før start. Fyll opp reservene, men ikke overdriv. Ta en runde eller to på rennfart tidlig i uken så ikke kroppen får helt sjokk på renndagen. Myk opp litt i badstua etterpå hvis du er stiv i muskulaturen.

– Underveis: Tving i deg litt drikke på hver stasjon, gå deg inn rolig i det, og bruk heller av reservene i siste halvdel. Flate partier er ikke hvilepartier, her er det mange minutter å hente, spesielt hvis du finner en god og rask rygg som trekker deg, sier Nils Robert Hodnesdal.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!