Den norske designeren og gründeren, Johan Ringdal, har laget en spesialkalosje for Armani. En stor anerkjennelse for det lille firmaet SWIMS, og allerede til høsten er resultatet i salg.

– For et norsk firma med kun syv ansatte er det gøy at et av verdens ledene motehus henvender seg til oss for både kompetanse og design. Det er et bevis på at det internasjonale markedet lar seg begeistre av norsk design og vår evne til å utvikle både lekre og praktiske produkter, sier daglig leder Alexander Eskeland.

Les også:Denne «Mad Men»-sofaen er norsk

For flere motetips, sjekk ut TV 2s egen moteside.

Veldig moderne

Daglig leder i SWIMS, Alexander Eskeland.

Kalosjer er et produkt som helt klart er nødvendig i det klima vi bor i.

– Vår jobb er å utfordre selvom vi ser at det vi selger mest er svart farge. Vår signatur er jo den oransje kalosjen, og vi prøver å gjøre normalen bredere, sier Eskeland.

SWIMS mål er å gjøre kalosjen til en trend og en mote.

SWIMS kalosjen koster rundt 600,- i Norge.

– Det handler om å ta vare på en investering.

Les også: Gutter, denne trenden bør dere få med dere!

Sko og støvletter, vantette som gummistøvelen

– Du drar med deg mye møkk fra gaten, og har du små barn er det jo også ganske hygienisk å bruke kalosjer, smiler Eskeland.

SWIMS lager ikke bare kalosjer til ruskete vær, nå kan du også kjøpe sko og støvletter, som er like vanntette som gummistøvelen.

– Det vi ønsker er å ta klassiske siluetter og skoformer og gjenskape de ved bruk av moderne tekniske materielaer.

Her kan du se noen ekesmpler

Les også: Regntøy: Se motejournalistenes høstfavoritter

Noe helt nytt for Armani

Det er Ringdal og makker Eskeland som står bak det populære kalosje-merket SWIMS.

I løpet av de siste årene har det fargerike tilbehøret solgt som varmt hvetebrød, både til menn og kvinner i inn- og utland. Gjennom samarbeidet med motegiganten Armani, får Ringdals design nok en opptur.

– Det var i utgangspunktet Prada som kontaktet oss og som ville lage en kalosje. Men så gikk vår kontakt over til Armani og tok like godt ideen med seg dit, forteller Eskeland til God morgen Norge.

Kalosjen er ikke en typisk SWIMS-design, for Armani ville selvsagt ha noe helt eget.

– Det var viktig for oss å ikke kannibalisere vårt eget uttrykk og Swims, så derfor skapte vi noe helt nytt for Armani, sier Eskeland.

Kalosjen har fått navnet Armani by SWIMS.

Les også: Norsk designsuksess: Smykker vegger i Abu Dhabi med norsk bjørkeskog

De norske gutta bak merket SWIMS har designet en helt ny kalosje for selveste Armani. (Foto: PIERO BIASION)

Fikk ideen i New York

I dag består SWIMS av ni ansatte med en omsetning på 27 millioner kroner i 2011.

Produktene selges i 600 butikker i 25 land og 90 % av omsetningen er fra utlandet der også ideen til Swims startet.

– Jeg har alltid vært keen på kalosjer. Både min far og min farfar har brukt kalosjer, forteller designer Johan Ringdal til God morgen Norge.

Ideen til SWIMS fikk han da han gikk på designskole i New York i 2005.

– Folk bruker ikke kalosjer der borte, men det trenger de for det er mye dårlig vær, sier han.

Her kan du se intervju med gutta bak SWIMS fra 2008.

Følg oss på Twitter

Les også:

– Velg noe billigere neste gang, Mette-Marit

Verdens mest eksklusive veske kan gi deg senebetennelse

Designer Kristian Aadnevik: – Jeg prøver alltid å bruke de hotteste kjendisene