Volvo skal ha lagt inn bud på Saab

Vil ta over det meste - og sende utstyret til Kina?

Kinesiske Geely tok over Volvo Personvagnar i 2010. Nå hevdes den i en ny svensk dokumentar at de fikk tilbud om å kjøpe Saab til lavpris, en million dollar.
Kinesiske Geely tok over Volvo Personvagnar i 2010. Nå hevdes den i en ny svensk dokumentar at de fikk tilbud om å kjøpe Saab til lavpris, en million dollar.

Ryktene har gått lenge og fra Volvo-hold har man ikke lagt skjul på at de kan være interessert i å ta over deler av konkursboet til Saab.

Nå melder svenske P4 Väst at Volvo har lagt inn et konkret bud på store deler av Saab-boet.

Ikke fortsette produksjonen

- Vi har tidligere fortalt at vi er intereessert i deler av Saab. VI er i nær kontakt med konkursforvalterne, men jeg kan ikke si noe om et bud. Det er det opp til konkursforvalterne å si noe om, sier Per-Åke Fröberg i Volvos presseavdeling til P4 Väst.

Del med Facebook-vennene dine

Deres kilder sier at Volvo er interessert i å kjøpe alt utstyret i Saab-fabrikken. Volvo skal imidlertid ikke være interessert i å fortsette noen produksjon i fabrikklokalene i Trollhättan.

LES OGSÅ: Denne er det også konkurssalg på i bruktmarkedet

Flytte til Kina?

I stedet blir det spekulert i at Volvo vil skipe produksjonsutstyret til Kina, der eierselskapet Geely nå er i full gang med å bygge en ny fabrikk. Deler av dette kan også brukes ved Volvo-fabrikken i Torslanda.

Tidligere har det blitt hevdet at Geely har vært i kontakt med konkursforvalterne med tanke på å bruke Saab-fabrikken i Trollhättan som et utviklingssenter for nye bilmodeller.

Gode minner: Dette vil vi huske Saab best for

Sterke følelser

Fra flere hold blir det påpekt at alt dette kan være en god løsning både for Saabs konkursbo og for Volvo. Men samtidig er det mange følelser involvert. Hvis konkursforvalterne går for denne løsningen, vil det være endelig kroken på døra for videre Saab-produksjon.

Hjemme i Sverige vil mange se på dette som tilnærmet plyndring av merkevaren. Her er det sterke følelser i sving - samtidig som det er snakk om flere tusen arbeidsplasser.

Vanskelig å finne løsning

Men over to måneder etter at Saab gikk i konkurs, tyder mer og mer på at det vil bli veldig vanskelig å finne en løsning som betyr fortsatt Saab-produksjon. Særlig har problemer med å få en avtale med den tidligere Saab-eieren GM om bruk av deres teknikk vist seg vanskelig å få til.

En eventuell kjøper av Saab vil være bundet av veldig mange hensyn - samtidig som man ikke får tilgang vil vesentlig teknologi for å få bilproduksjonen kjapt i gang igjen.

LES OGSÅ: GM stopper salget av Saab

BMW?

De siste dagene har det også gått stadig sterkere rykter om at BMW kan være inne i prosessen for å ta over Saab. Dette er foreløpig helt udokumentert og det vanskelig å si at det bare er spekulasjoner som har "tatt fyr" på internett - eller om det er noe reelt i dette.

Det som kan tale for, er at et velfungerende Saab på mange måter kan være et godt supplement til BMWs modellrekke. Det er lenge siden disse to merkene i praksis har konkurrert om de samme kundene. BMW har i de siste årene hatt stor suksess med å bygge opp Mini fra bare en modell til en hel familie av biler. Det kan ha gitt mersmak - men om de virkelig er interessert i å ta fatt på å få merkevaren Saab opp fra graven og løfte det til nye høyder, blir av mange sett på som tvilsomt.

Etter lang stillhet, har produksjonen så smått kommet i gang hos Saab i Trollhättan igjen. Men nå er det igjen stopp. (Foto: Scanpix)
Etter lang stillhet, har produksjonen så smått kommet i gang hos Saab i Trollhättan igjen. Men nå er det igjen stopp. (Foto: Scanpix)

LES OGSÅ: BMW brant seg skikkelig på å eie dette merket