VW Passat Alltrack: Over 400 har kjøpt denne – usett
Kommer til Norge om en måned: Se de nye bildene:
Det nærmer seg både internasjonal pressekjøring og offisiell lansering av nye VW Passat Alltrack. Og nå har Volkswagen akkurat sendt ut en ny bildeserie av "offroad"-utgaven av Passat.
Dermed har de som allerede har bestilt Alltrack noe nytt å se på – mens de venter på bilen sin. Og det er ikke så rent få. Responsen på denne modellen har nemlig vært usedvanlig god.
Skikkelig trykk
– Vi har rundet 400 kontrakter på nye Alltrack, og det er altså før noen av kundene har sett bilen i virkeligheten. Det er vi naturligvis veldig godt fornøyd med. Vi har stor tro på denne modellen og målsettingen er å selge mellom 1500 og 2000 eksemplarer av den i året, sier informasjonssjef for Volkswagen personbiler i Norge, Jan Erik Haugen.
– Overrasket over responsen?
– Kanskje ikke overrasket, men vi synes naturligvis det er veldig moro å selge så mange eksemplarer før bilen i det hele tatt har vært på veien. Forhandlerne våre har merket skikkelig trykk på denne bilen og vi regner med at det ikke blir mindre når vi har den ute i butikkene. Vi får de aller første eksemplarene i midten av mars – og så regner jeg med at de som bestilte aller først får bilene sine mot slutten av denne måneden, sier Haugen og legger til:
LES OGSÅ: Denne bilen skapte en helt ny trend:
Stor bensinmotor
– Vi har forresten akkurat åpnet for bestilling av en tredje Alltrack-utgave, nemlig med 210-hesters bensinmotor. Dermed har vi et alternativ til de som ikke ønsker dieselmotor. Og med den motoren under panseret blir Alltrack i alle fall ikke noen sinke i trafikken.
Fra starten av har Alltrack blitt markedsført med to dieselmotorer under panseret. Begge 2-litere, med henholdsvis 140 og 170 hestekrefter. Sistnevnte kommer i kombinasjon med VWs DSG-automatkasse.
LES OGSÅ: Denne Passaten koster 120.000 kroner – ny!
Ventelister?
– Hovedvekten av bestillingene så langt gjelder for den siste utgaven, altså med størst motor og DSG. Da er startprisen på 487.500 kroner. Tydelig at mange mener dette er verdt prispåslaget opp fra 441.800 kroner som er prisen for rimeligste utgave, sier Jan Erik Haugen.
– Risikerer dere å få ventelister på Alltrack?
– Det er vanskelig å si foreløpig, men vi håper naturligvis å unngå det. Fabrikken produserer for fullt og vi har også sikret oss ekstra biler ut over det som er bestilt så langt. Vi regner med at dette overhodet ikke er noe blaff, tvert imot tror vi etterspørselen vil øke ytterligere når kundene får mulighet til å se og prøve bilen på ordentlig, avslutter Haugen.
Les vår test av VW Passat her:
Høyere bil
Vi legger til at Alltrack er hevet med 30 millimeter i forhold til standard Passat, dermed har den en bakkeklaring på 165 millimeter. 17-tommersfelger blir standard, men du som tilvalg kan få 18 tommere.
Innvendig er den mer eller mindre lik den Passaten vi allerede kjenner, men Alltrack-logoer og aluminiumspedaler gjør at den skiller seg litt ut. Alltrack er for øvrig basert på utstyrsnivået Comfortline, med kommer med en "norsk" utstyrspakke som gjør at den har mye til felles med Highline-utgaven.
Alltrack eller SUV? Les mer her:
LES OGSÅ: Dette kan bli et av årets smarteste bilkjøp
Hva synes du om denne Passaten? Skriv i kommentarfeltet under: