I morgen er det premiere på den norske fantasythrilleren «Thale». Historien handler om huldra, en underjordisk skikkelse med et komplekst vesen.

– Hun er vakker, erotisk og kan både være god og ond. En perfekt hovedrolleinnhaver i en skrekkfilm, sier kulturhistoriker Inger Christine Årstad.

Både «Trolljegerne» og «Thale» bygger på karakterer fra norske eventyr og sagn, og skal vi tro Årstad er dette oppskriften for å oppnå internasjonal suksess.

– Den norske naturen og de norske eventyrfigurene gir et veldig tydelig formspråk som egner seg utmerket for blant annet skrekksjangeren, sier hun.

Les også: Vil du opp og frem? Bytt navn

Kultstatus

At «Trolljegerne» fikk så mye oppmerksomhet i utlandet, synes Årstad er naturlig.

– Jeg tror folk i andre land oppfatter omgivelsene og eventyrfigurene våre som eksotiske. Det blir fort kultfilm av slikt, sier hun.

Filmekspert Einar Aarvig er helt enig i at vi bør satse på våre egne tradisjoner når vi skal lage film.

– «Thale» og «Trolljegerne» er helt riktig måte å lage film på hvis man vil nå ut i verden. Vi må dyrke det særegne istedenfor å etterlikne Hollywood eller fransk kunstfilm, sier han.

- "Trolljegerne" har oppnådd kultstatus. Jeg tror folk i andre land opplever norsk natur og norske eventyrskikkelser som eksotiske, sier kulturhistoriker Inger Christine Årstad.

Verden ser til Norge

Da traileren til «Thale» ble sluppet ble den raskt den mest sette og delte traileren på en av verdens meste leste filmsider, Twitchfilm.com. «Thale» har også som første norske spillefilm blitt plukket ut til den anerkjente festivalen SXSW i Texas. At fantasy og folklore er på vei inn i det amerikanske markedet kan bli gull verdt for norsk film.

– Eventyrfilmer er en stor internasjonal bølge nå, sier Aarvig.

Fra Hollywood kommer det blant annet to nye Snøhvitfilmer, og Angelina Jolie dukker opp som den onde dronningen i Tornerose. «Hobbiten» kommer også på lerretet i løpet av året.

Les også: 80-åras ikon i norsk film

Erotikk selger

Selv om sagnene er gamle, mener Årstad figurer som Huldra er aktuelle i vår tid.

– Historien om Huldra og flere av de andre underjordiske vesenene, handler mye om seksualitet. Det handler om våre egne grenser og hvor langt man kan gå før det får alvorlige konsekvenser, sier hun.

Vampyrserien «Twilight» er en annen filmsuksess med fantasifigurer og sterke seksuelle undertoner. Einar Aarvig tror imidlertid at vampyrbølgen er over.

– Nå legges vampyrer og zoombier på hylla, til fordel for sagn- og eventyrfigurer, sier han.

Les også: Er norsk film avhengig av gode anmeldelser?

Sannhetsløfte

Kulturhistoriker Inger Christine Årstad har mer tro på de underjordiske fra sagnene som filmpersonligheter, enn eventyrfigurene.

– Sagnene kjennetegnes ved at de er knyttet til tid og sted og at de utgir seg for å være sanne. Det å hevde at historien er sann er et klassisk skrekkfilmgrep som alltid fungerer godt, og de nye norske filmskaperene behersker sjangeren meget godt, sier Årstad oppglødd.

En annen suksessfaktor, ifølge Årstad, er at sagnene baserer seg på vår egen svakhet. De underjordiske blir ikke farlige før vi selv tråkker over en grense. Dermed er det duket for mye indre drama.

- Huldra er en vakker skapning, men farlig å stifte bekjentskap med. Spiser du maten hennes eller lar deg lokke av hennes erotikk, kan du bli bergtatt. I det du faller for henne avslører hun sitt sanne jeg, ved at halen kommer til syne. Ofte har hun også hul rygg når hun snur seg, sier kulturhistoriker Inger Christine Årstad. (Foto: Euforia Film, © Yesbox)

Nøkken neste

«Thale» og «Trolljegerne» har allerede oppnådd suksess. Men hva blir det neste?

– Nøkken hadde vært en passende karakter. Igjen handler det mye om seksuelle undertoner. Nøkken forfører kvinner, men han er et farlig bekjentskap, sier hun.

Filmekspert Einar Aarvig trekker fram Harald Hårdåde, når han skal ønske seg en ny norsk filmhelt.

– Denne historien kommer til å sprenge alle tidligere filmbudsjetter. Jeg ser for meg en fantasyfilm i samme stil som «Gladiatoren», sier han.

Les også: Her er vårens norske filmpremierer