Test Kia Picanto: Så bra kan en billigbil være

Kia er voldsomt på offensiven. Nå har vi testet minstemann Picanto.

Ett stykk pent småbildesign der særlig fronten skiller seg ut fra mange av konkurrentene i denne klassen. Kia er ikke redd for å dra til med effekter.
Ett stykk pent småbildesign der særlig fronten skiller seg ut fra mange av konkurrentene i denne klassen. Kia er ikke redd for å dra til med effekter.

Minste modell fra et bilmerke kan være ganske traurige greier. Her handler det som regel om å presse kostnadene til det ytterste og lage en så billig bil som overhodet mulig. Alt annet kommer gjerne i andre rekke.

Derfor høres det kanskje litt merkelig ut at jeg gleder meg til å teste nye Kia Picanto, men det gjør jeg faktisk. Både fordi bilen har fått mye skryt og fordi den ser – i alle fall på bilder – ganske tøff ut. Dessuten er jeg spent på hva Kia (det vil i praksis si moderselskapet Hyundai) kan by på i denne klassen i 2012.

Picanto kommer midt i en voldsom offensiv fra koreanerne. Den bør være en veldig god indikator på hvor langt de egentlig har kommet. En ting er å lage store, dyre og fancy ustyrte biler. Det klarer de aller fleste bra. Men i denne klassen er det ikke så mye å gjemme seg bak.

Picasso har forresten startpris på 122.400 kroner og er med det en av de rimeligste nybilene du kan kjøpe i Norge.

Picanto viser hvor aggressive koreanerne er også i klassen for de minste bilene. Her får mange av konkurrentene noe å tenke på.
Picanto viser hvor aggressive koreanerne er også i klassen for de minste bilene. Her får mange av konkurrentene noe å tenke på.

Alt om Kia på broom.no – klikk her:

Hvordan er den å kjøre?

Jeg henter Picanto på en av vinterens kaldeste dager og får raskt en veldig positiv overraskelse. Den har varme i rattet! Det er ikke akkurat hva jeg venter å finne i en liten billigbil.

Nei, billigbiler er ikke hva de en gang var. Denne lille knappesamlingen venter du neppe å finne i en bil i denne klassen. Spesielt varme i rattet er gull verdt på vinteren.
Nei, billigbiler er ikke hva de en gang var. Denne lille knappesamlingen venter du neppe å finne i en bil i denne klassen. Spesielt varme i rattet er gull verdt på vinteren.

Picanto er ikke noen stor kjøreopplevelse, men den er heller ikke så primitiv som biler i denne klassen kan være. Understellet virker relativt påkostet og tar både mindre og større ujevnheter bra. 1,2 liters bensinmotoren må presses litt og høres dessuten godt.

Men opp til rundt 100 km/t går det greit. Jeg sliter imidlertid litt med sittekomforten. Setene er helt klart beregnet på kortere sjåfører enn meg (1,83 m) og det er vanskelig å finne god justering mellom sittepute og rygg.

Svært kort sittepute er heller ikke bra for lengre turer.

LES OGSÅ: Hvordan kan denne være så billig?

Imitert skinn - det er det en stund siden vi har vært borti i en bil... Før het det skai, heldigvis har det skjedd endel med dette materialet også.
Imitert skinn - det er det en stund siden vi har vært borti i en bil... Før het det skai, heldigvis har det skjedd endel med dette materialet også.

Hvordan er plassen?

Her har Kia pakket godt! Foran er det som å sitte i en bil en klasse over, bare bredden avslører litt at dette er en liten bil. To voksne sitter også helt greit i baksetet, til gjengjeld må vi nøye oss med 200 liters bagasjerom. Det betyr i praksis at du får med deg helgehandelen fra Rema helt greit, men på ferietur bør du nok velge en større bil.

Bakovervendt barnesete er heller ikke så lett, da blir plassen foran svært begrenset. Det er bra med smårom rundt i kupeen, og blant annet to smarte koppholdere foran girspaken.

LES OGSÅ: Dette er kanskje Norges tryggeste bilkjøp

Finest utenpå eller inni?

Utenpå! Fronten er rett og slett tøff og ser egentlig ut som den har fått påmontert et stylingkit allerede fra fabrikken. Bakover ramler det litt sammen, det er ikke lett å få til sprekt bildesign når det nesten bare er plass til dører. Hekken er langt mer anonym enn fronten.

Kia-Picanto-front
Kia-Picanto-front

Men det er ikke verst innvendig heller. Picanto gir ikke noe spareinntrykk, særlig ikke i testbilen som er en Exclusive-utgave med såkalt Delux-pakke i tillegg. Sort pianolakk på dashbord og i dørene og kunstskinn (det vi tidligere kalte skai) på seter og i dørene er på plass. Setene ser tøffe ut i en dyp oransjefarge, men lurer nok ikke veldig mange til å tro at de er i skinn. Også påkostet og elegant multifunksjonsratt, som Kia hevder er "håndlaget". Vel, tro det ...

Multifunksjonsratt i skinn som er veldig godt å holde i. Nok en ting vi vanligvis ikke forbinder med billigbiler.
Multifunksjonsratt i skinn som er veldig godt å holde i. Nok en ting vi vanligvis ikke forbinder med billigbiler.

LES OGSÅ: Dette bilmerket er snart forsvunnet

Går den bra?

1,2-liters bensinmotoren byr på 85 hk og er en turtallsvillig liten sak. Den liker å bli jaget og det er ikke noe problem å få den til å spinne litt med tung gassfot. 11,4 sekunder på 0–100 km/t er bra til å være i denne klassen og her er det null problemer å holde tritt med trafikken. Men girkassen må brukes ganske flittig og bilen er helt klart lavt giret. De fleste skal nok bruke Picanto i bytrafikk, til det fungerer motor og girkasse veldig bra. Snittforbruket er på 0,43 liter/mil. Skal du klare det, må du imidlertid unngå tung gassfot og kjøre særdeles defensivt.

I rimeligste utgave er Kia Picanto en av Norges absolutt billigste biler. Testbilen har imidlertid lagt på seg mange tusenlapper.
I rimeligste utgave er Kia Picanto en av Norges absolutt billigste biler. Testbilen har imidlertid lagt på seg mange tusenlapper.

... og hva er konklusjonen?

Picanto er et positivt bekjentskap! Denne bilen viser hvor langt koreanerne har kommet og har ingen problemer med å matche de beste bilene i klassen. Nå hører det med til saken at testbilen har mye ekstrautstyr innabords og kommer på hele 173.800 kroner – dermed er den ikke lenger superbillig. Uten dette vil den nok gi mer billigpreg, men både kjøreegenskaper og motor ville klart seg bra også en klasse over.

Legg til god byggkvalitet (her er det null skrangling) og hele sju års garanti, og Kia har laget en bil du absolutt bør ta med i vurderingen om du skal ha en småbil. Men om det er smart å kjøpe en så dyr versjon som dette, er nok mer tvilsomt. Da er plutselig biler en klasse over innenfor rekkevidde, da må du nøye deg med mindre utstyr, men får til gjengjeld mer plass.

Enkelt og funksjonelt og på ingen måte eksklusivt. Likevel - dette føles ikke som noen utpreget sparebil bak rattet.
Enkelt og funksjonelt og på ingen måte eksklusivt. Likevel - dette føles ikke som noen utpreget sparebil bak rattet.

LES OGSÅ: Her er beviset på at Kia ikke alltid har laget bra biler ...

Pluss: Hever standarden i klassen.

Minus: Blir kostbar i denne utgaven.

Bil: Kia Picanto Modell: 1,2 Exclusive Motor: 1,2-liter bensin Effekt: 85 hk / 125 Nm 0–100 km/t: 11,4 sekunder Forbruk: 0,43 l/mil ved blandet kjøring Bagasjerom: 200 liter Pris fra: Kr 122.400 Pris testbil: Kr 173.800

Langt mer anonym bakfra enn forfra. Legg merke til hvor langt mot hekken bakdørene er dratt, her er det nesten ikke bakskjerm.
Langt mer anonym bakfra enn forfra. Legg merke til hvor langt mot hekken bakdørene er dratt, her er det nesten ikke bakskjerm.

LES OGSÅ: Ny billig-SUV er på vei