Fredag viser designerduoen Moods of Norway sin nyeste kolleksjon under Oslo Fashion Week, og avslutter dermed i kjent stil moteuka i Oslo. Og prislappen? To millioner kroner og fire hundre ansatte. For Moods of Norway er ikke kjent for å spare på kruttet når de arrangerer motefest.

- Det er jo gøy å dra på litt! Vi har alltid gjort ting på vår egen måte, sier Peder Børresen til TV2.no/mote.

Hva synes du om Moods of Norway? Stor, norsk design eller motesirkus? Si din mening i kommentarfeltet under!

MOTESHOW: TV2.no/mote tok en prat med Moods of Norway før visiningen av deres nyeste kolleksjon under Oslo Fashion Week fredag.

Et norsk eventyr

Det var en gang... For historien om Moods of Norway minner mye om et eventyr. Et mote- og forretningseventyr. Med de tre kameratene Simen Staalnacke, Peder Børresen og Stefan Dahlkvist som vår tids askeladder, som fikk prinsessa og halve kongeriket. Men i motsetning til de tradisjonelle eventyrene som gjerne tar form et sted Østenfor sol og vestenfor måne, startet Moods of Norway på en litt annen måte.

- Det hele startet som en nachspielidé. Simen bodde på Hawaii, mens jeg studerte i Australia. Jeg tok ofte turen innom ham, og på et nachspiel fant vi ut at vi ville lage klær som fortalte norske historier, sier Peder.

Resten er historie. Eller et eventyr, om du vil. For det som startet med en førstekolleskjon med et tjuetalls plagg i 2003, har nå blitt til en millionbutikk med et tusentalls artikler i halvåret og flaggskipbutikker verden over.

LES OGSÅ: Moods of Norway: Sjekk ut denne konglekjolen!

EVENTYRPRINSESSE: Moods of Norway har fått prinsessa og halve kongeriket. Her fra Moods of Norways visning under Oslo Fashion Week i 2010.

- En av grunnene til at vi har lykkes

Moods of Norways nyeste kolleksjon, som har fått navnet «Cocktail Mountaineering, er en hyllest til dem som har omfavnet livsstilen som følger med når man bor i et land dominert av fjell, fjorder, isbreer og daler. Ja, du gjettet riktig. Norge. For det er nettopp fra hjemlandet at gutta henter sin inspirasjon. Og vi snakker gårdsbruk, rosemaling og rotnorske tradisjoner.

- Vi henter alltid inspirasjon fra Norge. Og selv om vi selvsagt har utviklet oss siden oppstarten i 2003, er grunnideen det samme. Og det er nok en av grunnene til at vi har lykkes, sier Simen.

Fargerikt, lekent og storslått som alltid, og nå også både voksent og anvendelig, skrev vi om Moods of Norways visning under fjorårets Oslo Fashion Week - du kan lese hele anmeldelsen av visningen her!

MOODS OF NORWAY: Fargerike dresser og sterke print kjennetegner Moods of Norway. Her fra motevisning under ski-VM i Oslo i 2011.

- Traktoren er selve symbolet på Moods

Moods of Norway er kjent for sine fargerike dresser, cocktailglass og smittende humør. Og ikke minst for den rosa traktoren.

- Den rosa traktoren dukket opp mer og mer som et element, og nå er den jo selve symbolet på Moods of Norway. Mens mange store merker har en eller annen form for high end-logo har vi en traktor. Og det er den kontrasten mellom de to verdenene som er så kul, sier Peder.

Og nettopp derfor har Moods of Norway den eneste registerte traktoren i Beverly Hills...

LES OGSÅ: Moods of Norway: - Ikke vær redd for litt farger

ET MODERNE EVENTYR: Moods of Norway er et moderne mote- og forretningseventyr.

Vil legge verden for sine føtter

Berlin, Stockholm, Chicago, Las Vegas og New York. Oslo er siste stopp på veien - så langt i år. For neste uke vender Moods of Norway snuta tilbake til «The big apple» for å se på et butikklokale i Soho. To år etter at de satset i USA med egen butikk i Los Angeles og kollekjoner i butikker over hele landet skal Moods of Norway nå legge New York for sine føtter. «If you can make it there you'll make it anywhere...»

Men er New York klare for knallfarger, cocktailglass og rosa traktorer?

- Jada! Jeg er sikker på at New Yorkere liker glade dresser, smiler Simen.

Men først skal Moods of Norway holde motefest i Oslo for nærmere 2000 gjester...

Vi følger de viktigste arrangementene under Oslo Fashion Week, og anmelder selvsagt Moods of Norway-visningen - følg med på våre nettsider!

FARGERIKE: Farger, print og humor er blant elementene som går igjen i Moods of Norways design. Her fra motevisining under Oslo Fashion Week i 2010.

Denne artikkelen er skrevet av Ida Elise Eide Einarsdóttir