På en pressekonferanse mandag anbefalte Konkurransetilsynet å videreføre bonusforbudet på de aller fleste rutene i Norge. Årsaken er at ordningen med bonuspoeng hemmer den frie konkurransen.

Enkelte flyruter

På de tre største rutene mellom Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger mener tilsynet derimot at konkurransen er mer enn god nok, og åpner for at flyselskapene kan tilby bonuspoeng.

– Vi vurderer at konkurransen er tilstrekkelig robust på disse tre mest trafikkerte rutene i landet til å anbefale at disse unntas fra bonusforbudet, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer i en pressemelding.

Rutene har hver for seg et passasjergrunnlag på godt over en million i året.

– Tilsynet vurderer det som lite sannsynlig at selskapene vil redusere sin kapasitet betydelig på disse rutene dersom bonus tillates, sier Meyer.

Forbud på mindre trafikkerte strekninger

For de mindre trafikkerte strekningene skal bonusforbudet gjelde fortsatt.

– Den store forskjellen i det norske luftfartsmarkedet dreier seg om flypassasjerene står overfor monopol eller konkurranse. En full oppheving av bonusforbudet kan føre til et vesentlig svekket rutetilbud og flere monopolruter, sier Meyer.

Begrunnelsen for forbudet er at flyselskaper skaper lojale kunder gjennom sine bonusordninger.

– Flypassasjerer på ruter med svakere trafikkgrunnlag skal også ha gleden av valgfrihet, lave priser og et godt rutetilbud. Konkurransetilsynet frykter at lojalitetsskapende bonusprogrammer på ruter med svakere passasjergrunnlag medfører at ruter legges ned, sier avdelingsdirektør Jostein Skaar.

SAS: – Veldig glad

SAS hilser opphevingen av forbudet velkommen. Flyselskapet har ønsket seg bonusordninger helt siden forbudet kom.

– Vi er veldig glad for at forbudet oppheves. Men det er jo bare delvis. Det er synd at dette ikke skal bli distriktene til del, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til tv2.no.

Les også: – Dyrere å fly med bonuspoeng

Han mener forbudet har favorisert lavprisselskapene.

– Konkurranse går på en rekke elementer. SAS-reisende over hele verden har kunnet nyte godt av bonuspoeng, men innenrikspassasjerer har vært avskåret, sier Johansen.

– Vi stiller oss undrende til at ikke flypassasjerer for eksempel i Nord-Norge skal få nyte godt av dette, sier han.

Norwegian: – Skeptisk til bonus

Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian kan derimot styre seg for full opphevelse av forbudet - nettopp på grunn av rutene i Nord-Norge.

– Det som er bra er at konkurransetilsynet ikke foreslår det på de korte rutene der SAS og Widerøe kan låse kundene. Der ville rutene i nord vært sårbare, sier Skånvik.

– Vi er generelt skeptisk til bonus, for det kan bidra til at kundene taper på det, sier hun.

Norwegian har fra før 1,3 millioner kunder registrert i sitt bonussystem for utenlandsreiser.