VW Passat Alltrack: Slår knockout på SUV-broren

Broom-leserne har stemt – og resultatet er entydig.

Her er den på veien,  i de aller første levende bildene av VW Passat Alltrack. I mars er den på plass i Norge. Bilde fra www.youtube.com.
Her er den på veien, i de aller første levende bildene av VW Passat Alltrack. I mars er den på plass i Norge. Bilde fra www.youtube.com.

Det startet med et spørsmål til Brooms bilekspert Benny Christensen under et av hans nettmøter i forrige uke.

Nybilkjøperen hadde egentlig tenkt å kjøpe VW Tiguan – men var nå i tvil om det kanskje ville være smartere å vente på snart Norges-aktuelle Passat Alltrack.

Klikk her for å se spørsmålet – og svaret fra nettmøtet:

Resultatet klart

Dermed benyttet vi også anledningen til å spørre Broom-leserne og laget en liten avstemning: Hvilken velger DU av disse to?

Etter at flere tusen lesere har stemt, er svaret svært entydig. I skrivende stund har Alltrack fått 52,55 prosent av stemmene – mot 17,36 til Tiguan. 30.09 prosent svarer for øvrig "ingen av dem".

Del med Facebook-vennene dine

Storselger

Tatt i betraktning at Tiguan i flere år har vært helt i toppen av SUV-salget her i Norge, er det resultatet ganske overraskende.

Samtidig er det en ny indikator på at Passat Alltrack etter alt å dømme kommer til å bli en storselger.

Slik ser den ut innvendig. Med 170 hk motor og DSG-girkasse, starter Passat Alltrack på 487.000 kroner. Det blir nok fort 550.000 kroner før du er helt i mål med *nødvendig
Slik ser den ut innvendig. Med 170 hk motor og DSG-girkasse, starter Passat Alltrack på 487.000 kroner. Det blir nok fort 550.000 kroner før du er helt i mål med *nødvendig

Les vår test av VW Passat her:

"Norges-bil"

– Ja, vi vet at forhåndssalget allerede har vært meget bra, og det altså før noen har prøvd bilen eller sett den på noe annet enn bilder.

– Jeg tror vi her har å gjøre med en ekte "Norges-bil". Alltrack byr på god plass, framkommelighet og litt ekstra bakkeklaring – og den vil ha akkurat det lille ekstra som skiller den fra mange av konkurrentene, sier Benny Christensen.

Gjør jobben

– Er lufta i ferd med å gå litt ut av SUV-ballongen?

– Det tror jeg ikke vi skal våge å si bare ut fra en kjapp avstemning som dette. Men at biler som Alltrack, Audi Allroad, Volvo XC70 og Subaru Outback stjeler kunder fra SUV-ene, det er jeg helt overbevist om.

– I praksis gjør litt forhøyede stasjonsvogner som dette jobben minst like bra som SUV-ene. De er gjerne også mer kjøreglade gjennom at de har lavere tyngdepunkt. Og dessuten er plassen i de fleste tilfeller langt bedre.

– Det er bare å se på Tiguan kontra Alltrack. Prisen er relativt lik, men Alltrack kommer til å by på både mer plass og komfort, sier Benny.

Se hvem som var først ute: Denne bilen skapte en helt ny trend:

Passat Alltrack eller Tiguan? Det var spørsmålet og nå vet vi svaret på hvilken Broom-leserne foretrekker.
Passat Alltrack eller Tiguan? Det var spørsmålet og nå vet vi svaret på hvilken Broom-leserne foretrekker.

Les også: Denne Passaten koster 120.000 kroner – ny!