Tar du denne - da er du god!

Hint: En bil-legende. Og snart gjør den comeback!

For et par år siden var det midlertidig slutt for Dodge Viper. Sent i år kommer en helt ny versting på banen, som 2013 modell. Dette er det første 'bildet'.
For et par år siden var det midlertidig slutt for Dodge Viper. Sent i år kommer en helt ny versting på banen, som 2013 modell. Dette er det første "bildet".

For drøyt 20 år siden kom den på markedet som en slags motvekt til alt moderne, elektronisk og avansert. Mens også amerikanske sportsbiler begynte å fylles opp av elektronikk som skulle hjelpe sjåføren å holde bilen på veien, tenkte Chrysler at det kanskje var et marked for å gå den andre veien også. Og de fikk rett.

Dodge Viper var gammeldags i oppbygingen og så godt som fri for elektroniske hjelpemidler da den kom. Ikke antispinn, ikke ESP - ingen ting!

Moro på gamlemåten

Til og med sikkerhetsutstyr som airbager og ABS-bremser manglet på den første generasjonen, selv om det litt motvillig kom på plass etterhvert som myndighetene krevde det. For Viper skulle være morobil på gammeldags vis - suksessen kom an på førerens evner, til å hjelpe seg hadde han eller hun bare en av bransjens største og mest hårete V10-motorer.

Og et karosseri med et utseende som trakk misunnende blikk til seg - og som i tråd med konseptet manglet grunnleggende ting som et tett targa-tak og sveivevinduer i dørene.

Les også: Viper er en av amerikanerne som alle har et forhold til

Den tøffe satsingen viste seg å slå til. Viper ble populær, og solgte slett ikke verst til å være en så ekstrem og kostbar sportsbil med så åpenbare utfordringer når det gjaldt brukervennlighet. For om kneppevinduene på dørene ble ansett som i overkant trøblete, så var heller ikke bilen akkurat lettkjørt for den som ikke husket sportsbilene fra 60-tallet.

Kneppevinduer i dørene, en ikke ekstremt tett
Kneppevinduer i dørene, en ikke ekstremt tett

Etterhvert ble også Viperen mer raffinert. Det kom en coupé-versjon med normale vinduer i dørene, kjøreegenskaper og ytelser ble fintunet, og i 2003 kom også en ny generasjon på markedet. Da var roadsteren en normal roadster med sideruter og fint tilpasset cabriolet-tak, og bilen kunne sammenlignes mer direkte med andre rå sportsbiler med klassisk frontmotor-oppsett.

Brutal maskin under panseret

Men hjertet i villstyringen var fremdeles en ganske voldsom V10-maskin, og det satte bilen i en klasse for seg selv helt til det altså var slutt i 2010.

Allerede da holdt man for så vidt døren åpen for at den en dag ville komme tilbake, og Chrysler Corporations SRT-avdeling - hvilket står for Street and Racing Technology - skal underveis ha vist en konseptbil som skulle forestille en kommende 2012-modell internt for "menigheten" på et Viper-treff i USA.

Coupé-versjonen som kom i 1996 gjorde Viper litt mindre trekkfull og litt enklere å leve med. Men den var fortsatt en ganske rå og uforfinet bil da nykommeren fikk æren av å være pace car på Indy 500-racet det året.
Coupé-versjonen som kom i 1996 gjorde Viper litt mindre trekkfull og litt enklere å leve med. Men den var fortsatt en ganske rå og uforfinet bil da nykommeren fikk æren av å være pace car på Indy 500-racet det året.

Men ikke alle våget å håpe at planene om en ny Viper skulle overleve finanskrisen og Fiat-oppkjøpet av Chrysler.

Nå kan de antagelig puste lettet ut. Bildet øverst er altså det første som er sluppet av det som skal bli 2013-modellen av den smått legendariske sportsbilen. Det har akkurat blitt lagt ut på Facebook, og selv om det ikke gjør så mye annet enn å "erte" er det altså den første bekreftelsen på at bilen faktisk kommer.

Se video: Også Viper har satt rekord på Nürburgring!

I salg på sensommeren

Man regner med at den vil bli avduket på New York Auto Show i april, og at den vil være i salg fra sensommeren.

Det er også alt man vet, bortsett fra at den nå ikke skal hete Dodge lenger - eller Chrysler, som den het da den en kort periode ble markedsført også i Europa på tidlig 90-tall. Nå er SRT-avdelingen blitt en egen divisjon innenfor Chrysler-konsernet, altså blir bilens navn heretter "SRT Viper" - hverken mer eller mindre.

Slik så Viperen ut da den gikk ut for snart to år siden. Andre karosserigenerasjon var lett gjenkjennelig, men den åpne versjonen hadde mistet targabøylen og blitt en ekte roadster med fullverdig cabriolet-topp. Under panseret satt fremdeles V10´eren, da på 8,4 liter og 600 hester.
Slik så Viperen ut da den gikk ut for snart to år siden. Andre karosserigenerasjon var lett gjenkjennelig, men den åpne versjonen hadde mistet targabøylen og blitt en ekte roadster med fullverdig cabriolet-topp. Under panseret satt fremdeles V10´eren, da på 8,4 liter og 600 hester.

Ut fra "bildet" - ja, vi har forsøkt å vri og vrenge på det i Photoshop for å skvise ut flere detaljer - ser vi at taket på coupé-versjonen fortsatt vil ha sin "double bubble"-fasong, at det bølgende panseret vil få et scoop rett bak emblemet, og at hovedlysene ikke overraskende vil få en moderne liten LED-stripe i underkant.

Del med Facebook-vennene dine!

Spekulasjonene er nå i gang på nettet om dette vil bli en enda mer stueren Viper, og om den kanskje til og med vil miste sitt mest markante særtrekk - V10-motoren. Ifølge Motorld.com skal ryktene spenne fra 6,4-liters Hemi V8´en fra Dodge Challenger til en fremdeles ganske spinnvill 8,7 liters V10.

Les også: Dette er den (foreløpig) aller siste Viperen som er bygget