Tar du denne - da er du god!
Hint: En bil-legende. Og snart gjør den comeback!
For drøyt 20 år siden kom den på markedet som en slags motvekt til alt moderne, elektronisk og avansert. Mens også amerikanske sportsbiler begynte å fylles opp av elektronikk som skulle hjelpe sjåføren å holde bilen på veien, tenkte Chrysler at det kanskje var et marked for å gå den andre veien også. Og de fikk rett.
Dodge Viper var gammeldags i oppbygingen og så godt som fri for elektroniske hjelpemidler da den kom. Ikke antispinn, ikke ESP - ingen ting!
Moro på gamlemåten
Til og med sikkerhetsutstyr som airbager og ABS-bremser manglet på den første generasjonen, selv om det litt motvillig kom på plass etterhvert som myndighetene krevde det. For Viper skulle være morobil på gammeldags vis - suksessen kom an på førerens evner, til å hjelpe seg hadde han eller hun bare en av bransjens største og mest hårete V10-motorer.
Og et karosseri med et utseende som trakk misunnende blikk til seg - og som i tråd med konseptet manglet grunnleggende ting som et tett targa-tak og sveivevinduer i dørene.
Les også: Viper er en av amerikanerne som alle har et forhold til
Den tøffe satsingen viste seg å slå til. Viper ble populær, og solgte slett ikke verst til å være en så ekstrem og kostbar sportsbil med så åpenbare utfordringer når det gjaldt brukervennlighet. For om kneppevinduene på dørene ble ansett som i overkant trøblete, så var heller ikke bilen akkurat lettkjørt for den som ikke husket sportsbilene fra 60-tallet.
Etterhvert ble også Viperen mer raffinert. Det kom en coupé-versjon med normale vinduer i dørene, kjøreegenskaper og ytelser ble fintunet, og i 2003 kom også en ny generasjon på markedet. Da var roadsteren en normal roadster med sideruter og fint tilpasset cabriolet-tak, og bilen kunne sammenlignes mer direkte med andre rå sportsbiler med klassisk frontmotor-oppsett.
Brutal maskin under panseret
Men hjertet i villstyringen var fremdeles en ganske voldsom V10-maskin, og det satte bilen i en klasse for seg selv helt til det altså var slutt i 2010.
Allerede da holdt man for så vidt døren åpen for at den en dag ville komme tilbake, og Chrysler Corporations SRT-avdeling - hvilket står for Street and Racing Technology - skal underveis ha vist en konseptbil som skulle forestille en kommende 2012-modell internt for "menigheten" på et Viper-treff i USA.
Men ikke alle våget å håpe at planene om en ny Viper skulle overleve finanskrisen og Fiat-oppkjøpet av Chrysler.
Nå kan de antagelig puste lettet ut. Bildet øverst er altså det første som er sluppet av det som skal bli 2013-modellen av den smått legendariske sportsbilen. Det har akkurat blitt lagt ut på Facebook, og selv om det ikke gjør så mye annet enn å "erte" er det altså den første bekreftelsen på at bilen faktisk kommer.
Se video: Også Viper har satt rekord på Nürburgring!
I salg på sensommeren
Man regner med at den vil bli avduket på New York Auto Show i april, og at den vil være i salg fra sensommeren.
Det er også alt man vet, bortsett fra at den nå ikke skal hete Dodge lenger - eller Chrysler, som den het da den en kort periode ble markedsført også i Europa på tidlig 90-tall. Nå er SRT-avdelingen blitt en egen divisjon innenfor Chrysler-konsernet, altså blir bilens navn heretter "SRT Viper" - hverken mer eller mindre.
Ut fra "bildet" - ja, vi har forsøkt å vri og vrenge på det i Photoshop for å skvise ut flere detaljer - ser vi at taket på coupé-versjonen fortsatt vil ha sin "double bubble"-fasong, at det bølgende panseret vil få et scoop rett bak emblemet, og at hovedlysene ikke overraskende vil få en moderne liten LED-stripe i underkant.
Spekulasjonene er nå i gang på nettet om dette vil bli en enda mer stueren Viper, og om den kanskje til og med vil miste sitt mest markante særtrekk - V10-motoren. Ifølge Motorld.com skal ryktene spenne fra 6,4-liters Hemi V8´en fra Dodge Challenger til en fremdeles ganske spinnvill 8,7 liters V10.
Les også: Dette er den (foreløpig) aller siste Viperen som er bygget