Ville du gitt en halv million for denne?
Det har faktisk noen gjort. Og ikke for å pusse den opp.
Den er 106 år gammel, har ikke fungert på 40 år og ser fullstendig herjet ut. Og med en motor som har mindre krefter enn gressklipperen i garasjen – mer nøyaktig 2,25 hestekrefter – skulle man tro at denne «motorsykkelen» ikke var verd ett eneste øre.
Men så feil kan man faktisk ta, slår Siste.no fast.
En av de første tohjulingene
Indian var merket som kjempet mot Harley-Davidson på første halvdel av 1900-tallet, og blant de to grunnleggerne av firmaet var den svenskfødte sjefsingeniøren Carl Oscar Hedström.
I 1930 ble Indian slått sammen med DuPont Motors, og av den grunn havnet mange Indian-sykler i DuPont-familiens eie. 50 motorsykler og en drøss med reservedeler fra samlingen gikk under hammeren i forrige uke, og den ene var altså denne rusthaugen av en Indian Camelback.
1906-modellen var en av de aller første motoriserte tohjulingene, og dermed attraktiv for samlere. Det ble kun laget 1.698 slike sykler, som for øvrig har en respektabel toppfart på knappe 50 km/t. Men det er en stund siden – sist gang rusthaugen visstnok ble kjørt var en gang på 70-tallet.
Pengene satt løst
Men det brydde ikke samlerne seg om. Under auksjonen på det kjente hotellet Imperial Palace i Las Vegas ble det bud-bonanza da den orginale Indian Camelbacken gikk under hammeren, og den gikk til slutt for solide 72.540 dollar. Det er altså godt over 400.000 norske kroner...
Drømmer du å se den 106 år gamle rusthaugen i perfekt stand rullende ned gata? Det skjer neppe. For verdien går faktisk ned om den pusses opp.
– Den blir mest sannsynlig fikset mekanisk, men lite vil gjøres med tilstanden. Den blir innoljet for å hindre mer forfall, og det er det, kommenterte Ben Walker ved auksjonsfirmaet Bonhams.