Slik skulle det tsjekkiske vogntoget ta seg over Dovre!

Det ble stopp allerede i den første kneika på Dombås, forteller politiet.

Alt tydet på at den tsjekkiske vogntog sjåføren som ble stående allerede på Dombås trodde i fullt alvor at denne kjetting varianten skulle være tilstrekkelig for å krysse Dovrefjell.
Alt tydet på at den tsjekkiske vogntog sjåføren som ble stående allerede på Dombås trodde i fullt alvor at denne kjetting varianten skulle være tilstrekkelig for å krysse Dovrefjell.

Mens debatten om utenlandske vogntog på norsk vinterføre går i mange retninger, merker politiet ved fjellovergangene stadig problemet på kroppen.

Nærmest daglig er det problemer med for dårlig skodde vogntog på denne tiden av året, opplyser politibetjent Jørn-Morten Sletta ved Lesja og Dovre lensmannskontor.

Del med Facebook-vennene dine!

Han har sendt oss bildet over, som viser hvor stor uvitenheten er blant utenlandske vogntog-sjåfører når det gjelder norske vinterveier - og værforholdene på fjellovergangene.

Stopp allerede på Dombås

- Dette var en av to tsjekkiske vogntog som kom i følge nå på fredag, og som ikke kom lenger enn til Dombås sentrum før de fikk problemer. De kom seg gjennom en rundkjøring på E6, men i en liten bakke bare rundt 100 meter etter rundkjøringen i retning Trondheim ble de stående, forteller han.

Les også: Hva er best, firehjulsdrift eller kjetting?

Politiet ble utkalt for å hjelpe til med trafikkavviklingen, og Sletta ble relativt overrasket over hva han fikk se da han tok en nærmere kikk på bilen. Den tsjekkiske sjåføren hadde surret en kort lenk et par runder rundt dekket og gjennom et av hullene i felgen på drivhjulene, og hadde så lagt i vei mot Dovrefjell med friskt mot.

Eller overmot, skulle det altså vise seg.

I fullt alvor

- Hva sier sjåførene når slikt blir avdekket?

- Nå ble det jo litt språkproblemer også, for han snakket veldig dårlig engelsk. Men han mente åpenbart at dette skulle være tilstrekkelig for å ta seg over fjellet, sier Sletta.

Begge vogntogene ble naturligvis ilagt kjøreforbud frem til de fikk på plass ordentlig kjetting, og etter en stund viste det seg at da de fikk rotet dypt nok i redskapskassene så hadde de allerede med seg det som skulle til. Dermed gikk turen videre, og Sletta fulgte dem inn på fjellet for å se at de kom seg videre uten problemer.

Les også: Norsk trailer kjørte på stålcorden