Snart snakker bilene sammen

I 2015 kan bilene utveksle advarsler med hverandre, og med omgivelsene.

Allerede i 2015 vil de første  bilene kunne varsle hverandre og omgivelsene om ting som førerne har nytte av å få vite. (Foto: Car2Car/ANB)
Allerede i 2015 vil de første bilene kunne varsle hverandre og omgivelsene om ting som førerne har nytte av å få vite. (Foto: Car2Car/ANB)

Om ikke så mange år skal bilene kunne kommunisere med omgivelsene og andre trafikanter automatisk. Det er sikkerhetstenkning som ligger bak idéen, fordi mange ulykker kan forhindres hvis bilførere får tidlige advarsler om farlige situasjoner, skriver Ta.no.

Kan varsle hverandre

Hvis for eksempel en bil får en sladd, slik at stabilitetskontrollen blir aktivert, kan bilen automatisk sende et varsel om det til biler i nærheten, slik at førerne blir oppmerksomme på det glatte partiet på veien og får satt ned farten i tide. På samme måte kan utrykningskjøretøyer sende beskjed til andre biler om at de er i nærheten, slik at føreren kan forberede seg på å svinge inn til siden.

Videre kan en bil som har krasjet eller fått motorstopp sende beskjed om det til andre trafikanter, slik at de blir oppmerksomme på at det kan oppstå farlige situasjoner. Og hvis mange biler som ligger nær hverandre plutselig bremser, kan bilene bak trekke slutningen at det har oppstått en kø, og gi føreren beskjed om å bremse.

I tillegg skal en transponder-funksjon kunne sende bilens posisjon, fart og retning til andre biler, slik at førerne skal kunne varsles om farlige situasjoner som kan oppstå, for eksempel når en kryssende bil har forkjørsrett.

Også med omgivelsene

Et annet område er kommunikasjon mellom biler og infrastruktur, slik at for eksempel et lyskryss kan opplyse om når det blir grønt, hvilken fart føreren kan holde for å få grønn bølge og lignende. Det vil kreve store investeringer i elektronikk og grundig oppdatering av infrastrukturen.

Alt dette krever at bilen er utstyrt med en spesiell modul for slik kommunikasjon. Det er trådløse LAN-systemer som skal brukes, og de skal ha en rekkevidde på omtrent 300 meter. Denne teknologien kalles Car2X som et samlebegrep.

På veien allerede i 2015

Det er et stort industrikonsortium kalt Car2Car som står bak samkjøringen av disse ideene, og både store bilprodusenter, elektronikkbedrifter og underleverandører er med. En av de første prioritetene skal være å skape en felles europeisk norm for de tekniske elementene.

Del med Facebook-vennene dine!

De første bilene med Car2Car-teknologi skal komme på markedet i 2015, men Car2Car-forskerne har beregnet at minst ti prosent av alle kjøretøyer må ha en slik modul montert før virkningen blir merkbar. En større utbredelse enn som så blir trolig ikke virkelighet før nærmere 2020.

Les flere bil- og motorsaker i TA her:

Les også: Stadig flere biler er smarte nok til å ringe etter hjelp selv