Nye politibiler tåler ikke kulde

Varmeapparatet fungerer ikke godt nok - politifolkene fryser på jobb.

Her sitter det kanskje en politimann og fryser...Politiet bruker Volkswagen Passat som patruljebil. Bilene har blant annet to batterier, firehjulsdrift og automatgir. Men varmeapparatet fungerer dårlig når det blir ekstra kaldt ute (Foto: Scanpix)
Her sitter det kanskje en politimann og fryser...Politiet bruker Volkswagen Passat som patruljebil. Bilene har blant annet to batterier, firehjulsdrift og automatgir. Men varmeapparatet fungerer dårlig når det blir ekstra kaldt ute (Foto: Scanpix)

Politiets nye biler har varmeapparat som fungerer dårlig når gradestokken synker mot 15 minusgrader. Det skriver siste.no.

Det blir veldig kaldt inne i bilene, som igjen gjør arbeidsdagen ubehagelig for de som kjører bilene.

Problemet skyldes at Volkswagen Passat fra 2010 ikke har blitt montert med ekstra dieselvarmer. I stedet kommer bilene med et nytt system, som ikke takler norske vinterforhold fullt så bra, skriver Politiforum.

UP-sjef Runar Karlsen er klar på at ansatte ikke kan ha en arbeidsplass uten tilstrekkelig oppvarming. Han lover å løse problemet med frosne UP-betjenter og kalde biler.

Del med Facebook-vennene dine

– Enten må de bytte til en varmere bil, eller så må vi få installert en tilleggsvarmer. Dette skal vi få ordnet så raskt det lar seg praktisk gjøre, sier UP-sjefen.

Å ettermontere ekstravarmer koster rundt 20.000 - 25.000 kroner.

LES OGSÅ: Denne kjører du neppe fra

For dårlig

Dag Djuvstad ved Killi bilsenter på Otta forklarer hva som er problemet med de nye varmeapparatene, etter å ha hatt en Passat tilhørende UP inne til sjekk.

– Enkelt sagt er det rett og slett en elektrisk varmefolie i kanalen til varmeapparatet, som vifta skal blåse forbi. Ned til en viss temperatur kan du få det komfortabelt med det, men når det blir skikkelig kaldt, ser det ut til at dette systemer blir litt i dårligste laget, sier han til Politiforum.

Det er dermed ingen feil på bilen som ligger til grunn, men rett og slett at det nye systemet ikke takler norsk ekstremvinter.

– Erfaringsvis for oss gjelder dette fra 15 til 18 minusgrader og nedover. Nye motorer bruker jo lite diesel, og har ikke noe ekstra til å varme opp kupeen. Derfor kom ekstravarmeren inn, men så ble jo den kuttet ut. Det var kanskje ikke så lurt, tror Djuvstad.

LES OGSÅ: Bøndenes store skrekk

Ullundertøy

Politiforum møtte nylig UP-betjentene Vemund Rundtom og Geir Haugom på en rasteplass i Gudbrandsdalen. Ute var det 15 kuldegrader. Til tross for full vinterhabitt, med vinterjakke, tykke ullgensere og ullundertøy, var det åpenbart at de frøs når de kom ut av sin nesten nye VW Passat.

– I dag var det ikke så ille, men slik som det var sist vinter med perioder med 20-30 kuldegrader i lengre perioder, var det slik at vi gruet oss til å gå på jobb, sier Rundtom til Politiforum.

Han og kollegaen bedyrer at de er fornøyd med bilen, bare den hadde holdt varmen. Det hjelper ikke at de har maks varme i bilsetet. Beina blir kalde likevel.

LES OGSÅ: Politiet får automat og 4x4

Dekker ikke utgifter

Også ved Lesja og Dovre lensmannskontor oppleves det samme problemet, med en splitter ny Passat.

– Bilen har vi hatt i en måned. En politibetjent reagerte på at det da det ble 14-15 kuldegrader, tok veldig lang tid før bilen ble varm. Sammenlignet med den gamle bilen som hadde ekstra varmeapparat installert, tok det langt lengre tid før bilen fikk god arbeidstemperatur, forteller politibetjent Jørn Morten Sletta.

Politiets data- og materielltjeneste (PDMT), som er ansvarlig for innkjøp av politiets biler, opplyser til Politiforum at de ikke vil dekke utgiftene med ettermontering av tilleggsvarmere. De viser til at det i politiets kravspesifikasjon er et krav om at varmeanlegget skal kunne opprettholde en temperatur på minimum 20 grader ved en utetemperatur ned til minus 30 grader.

Du kan lese mer om bil og trafikk på siste.no - her:

LES OGSÅ: Denne politibilen kan du bare glemme å kjøre fra

Har du erfaringer med dette? Skriv i kommentarfeltet under: