Opel Insignia CrossFour: Perfekt for norske forhold

Her er bilen som kan få fart på Opel-salget her hjemme

Opel Insignia Sports Tourer CrossFour
Opel Insignia Sports Tourer CrossFour

Til tross for at Opel har flere modeller som burde være riktige for Norge, har de ikke helt klart å fylle seilene med vind her hjemme de siste årene.

Nå kommer de imidlertid med en modell som kan rette på dette. Nemlig bilen som bærer det lange navnet Opel Insignia Sports Tourer CrossFour

Populær i Norge

Crossover er biltypen som mange nordmenn har trykket til sitt bryst. Litt høyere bakkeklaring, (ofte) firehjulstrekk, litt større hjul og litt ”offroad-styling” har vært en sikker vinneroppskrift. Tenk bare på biler som Audi Allroad og Volvo XC70 – de har solgt i bøtter og spann.

Slik skapte denne bilen en helt ny trend:

Del med Facebook-vennene dine

Den senere tiden har rimeligere modeller også meldt seg på. Både VW med sin Alltrack og Peugeot sin 508 RXH er blant de heteste bilnyhetene i året vi nettopp har tatt fatt på.

Hjelp av Irmscher

Endelig er Opel her med sin Insignia-versjon – litt sent – men forhåpentligvis godt! Opel har fått hjelp av sin ”hus-trimmer” Irmscher til å lage CrossFour utgaven. Knepene de har brukt er både gamle og velkjente, men like fullt effektfulle.

Skliplater både foran og bak, breddede hjulbuer i plast, og matchende kanalbeskyttere i kombinasjon med store hjul og litt røffere interiør er det som skiller den fra standard Insigia.

Opel Insignia Sports Tourer CrossFour
Opel Insignia Sports Tourer CrossFour

Les også: Svensk mesterskap i 4x4

Vi legger også merke til fire eksosutblås og påfallende store hjul som ser ut til å passe bedre på god motorvei enn på dårlige norske bygdeveier. Vi tipper (håper...) dette forandres på produksjonsutgaven.

Les vår stortest av Opel Insigia her:

Ny og gammel motor

Under panseret skal det i følge ubekreftede rykter vært snakk om to motoralternativer foreløpig. Den ene er 2-literen på 160 hester som vi kjenner fra tidligere, men den vil også bli tigjengelig med en ny 195-hesters dieselmotor med dobbel turbo - også den er en 2-liter.

Firehjulstrekk er standard, men det spekuleres i om det kanskje også litt på sikt vil komme versjoner med forhjulstrekk.

Trolig vises den på Genève–utstillingen i mars. Om dette er tilfelle, bør de første norske kundene ha sin CrossFour i garasjen i løpet av senhøsten 2012 – i passelig tid til høstens snøfall...

VW Passat Alltrack: Denne har konkurrentene grunn til å frykte: