2011 var elbilens år i Norge. Fra å utgjøre en promille av bilsalget, har plutselig 1.771 nordmenn gått til anskaffelse av denne biltypen. I starten var det Mitsubishi I-MiEV som gikk i spissen – men nå er det Nissan Leaf som er in. Bare i november ble det solgt 221 eksemplarer av denne bilen. Det er kort og godt imponerende.

I hele 2010 ble det solgt 353 elbiler, der hoveddelen var Think. Det sier litt om hvilken rivende utvikling det har vært på dette området.

Del med dine Facebook-venner

Elbilene har sine styrker og svakheter, men svakhetene som i starten gjorde at så få var villig til å velge miljøvennlig, er nå blir sterkt redusert. Elbilene begynner å bli fullverdige biler – nesten som en vanlig bensindrevet bil – men bare nesten.

Nissan Leaf detalj 0 utslipp

LES OGSÅ: Beskylder Top Gear for elbil-juks

Kjøreglede 4/6

Bilen kjennes slett ikke død ut når du kjører den i "vanlig" modus. Effekten på 109 hk høres kanskje snaut ut på en bil som veier halvannet tonn, men dreiemomentet er på 280 nm.

Du vil ikke oppfatte Leaf som sportslig eller underholdende, men momentet sørger for at 0–60 km/t går unna i en fei. Bilens tyngdepunkt er lavt og understellet godt balansert, så svinger er ikke noe problem.

Det som ødelegger er at du eventuelt blir bekymret for at bilen skal gå tom for strøm. Og det risikerer du dessverre ganske ofte når du kjører elbil, særlig på vinteren. Og hva gjør du da? Jo, setter giret i ECO-modus. Det sørger for at bilen plutselig blir veldig "lat", og kjører i sirup. På et øyeblikk har du dermed drept alt av kjøreglede, og blir satt i en nærmest zombielignende tilstand bak rattet.

Om du har kort vei til og fra jobb, og vet at bilen kan lades før hjemreisen, trenger du heldigvis ikke å bekymre deg for dette. Når du kjører elbil blir du dessuten flink til å planlegge og enda flinkere til å kjøre effektivt – og vet etter hvert når ECO-modusen er påkrevd.

Interiør/plass 5/6

Denne "girspaken" er vel blant de mer elegante du har sett, eller?

Dette er den største elbilen du kan kjøpe for "normale" penger. Enkelt og greit.

Det er god plass til fire, og slett ikke urimelig for femtemann heller, og sannelig er det plass til bagasje også. 330 liter, for å være mer presis. Det er langt mer enn konkurrentene.

Setene er helt ok, uten at de er minneverdige på verken den ene eller andre måten. Du vil mest sannsynlig finne en god sittestilling, og interiøret ellers er smakfullt og stilig. Stort førerinfodisplay, en elegant girspake og et svært godt navigasjonsanlegg bidrar til high tech-følelse.

Og her har brukervennlighet vært i fokus. Navigasjonen forteller deg for eksempel hvis den merker at strømmen ikke rekker til å nå destinasjonen, og foreslår steder du kan stoppe langs ruten eller i nærområdet. Praktisk.

Litt vel mye hardplast er eneste minuset i margen.

LES OGSÅ: Solgte 600 elbiler på 3 dager

Motor: 5/6

Vi må si oss imponert over kraftkilden i denne bilen. Den har helt klart effekt nok så lenge du ikke kveler den med ECO-modus. Etter hvert blir du også vant med å ikke høre bilen "starte".

Motorstøy er naturligvis totalt fraværende – og det gjør at du merker annen støy bedre – som vind og fra dekk.

Frontlyktene stikker opp av panseret og skal lede luftstrømmen mest mulig effektivt og stille over bilen. Pent er det ikke - men Nissan skal ha for at de jobber så mye med detaljer på det praktiske.

Nissan har imidlertid jobbet mye for å redusere vindstøy, blant annet ved å la frontlyktene stikke opp fra panseret og lede luftstrømmen mest mulig "stille" over bilen.

Rekkevidden er imponerende – om enn noe misvisende en kald, norsk vinterdag. 175 km er offisielt tall – men dette er høyst relativt. Hvis det er dårlige forhold med mye regn/snø i veien, lange køer og/eller minusgrader er tallene noe helt annet.

Igjen påpeker vi at mye handler om hvor flink du er til å kjøre effektivt.

Det ubestridte faktum er dessuten uansett at denne bilen har lengst rekkevidde av alle elbilene som er tilgjengelig på det norske markedet akkurat nå.

Design: 3/6

Dette er ingen vakker bil. Den brede rumpa og de særegne lyktene som går nedover langs siden sørger for et unikt, men ikke særlig vakkert bakparti.

Det er lite som er sexy med denne bakenden - og få vil nok hevde at Leaf er hverken pen eller tøff. Men rett forfra og rett fra siden ser den ikke så verst ut - nesten normal. Det får vi notere som et pluss i denne klassen...

Forfra er det bedre – men ikke veldig mye. Praktiske hensyn er vektlagt så mye at det estetiske har måttet vike. De utstående og dominerende frontlyktene preger bilen mer i virkeligheten enn bildene kan gjengi.

Når det er sagt er vi likevel tilbøyelig til å si at bilen ser ganske normal ut rett fra siden og rett forfra – og i denne bilklassen må dette sies å være et kompliment.

LES OGSÅ: Leaf-konkurrent ble 30.000 kroner billigere

Miljø/økonomi: 6/6

Vi kan ikke se at de som leter etter elbil kan finne et bedre alternativ akkurat nå. Leaf er størst, har lengst rekkevidde ser mest normal ut og kan dessuten skilte med gode kjøreegenskaper.

Selv om du sammenligner med biler som går på diesel eller bensin kommer Leaf godt ut. Den er velutstyrt, med både navigasjon, ryggekamera og varme i rattet og setene både foran og bak.

Prisen på bare 255.000 kroner er derfor et godt argument for å velge elektrisk. Har du ladestasjoner i nærheten av arbeidsplassen din, og du i tillegg pendler inn og ut av en storby, er dette en pakke vi kan anbefale.

Utslippene er null. Ikke så mye mer å si om det – du vil ha miljøvernernes velsignelse fra morgen til kveld. Tut og kjør!

Konklusjon: 4/6

Den er ingen vakker bil, og appellerer ikke til følelsene dine. Men den er funksjonell, leverer null utslipp, lave driftskostnader og ingen andre elbiler leverer like mye utstyr, like stor rekkevidde eller så mye plass som Leaf. Minst like viktig er det at Euro NCAP har gitt den toppscore i sin krasjtest – som den første av elbilene.

Det er etter hvert også mange argumenter for å velge elbil til pendling/småkjøring. Spørsmålet er hvor lenge denne særstillingen kan opprettholdes med tanke på å for eksempel kjøre i kollektivfeltet og å unngå årsavgiften.

Men jo tidligere du er ute på markedet, jo lenger vil du kunne dra nytte av elbilens fordeler – så det er nok lurere å kjøpe enn å vente.

Det er imidlertid viktig å ikke falle i den fella at du tror dette er bil som kan brukes som normal familiebil. Det er det nemlig ikke – på grunn av den begrensede rekkevidde.

En frosk med utstående øyne? Neida, det er Nissan LEaf som kommer kjørende... Fordelen med å la praktiske hensyn komme foran de designmessige, er at du har en bil som er best på de fleste områdene, som plass, rekkevidde og sikkerhet.

LES OGSÅ: Nissan Leaf er kandidat til Årets Broom-bil 2011

Prøv også:

Mitsubishi i-MiEV. Mindre og har kortere rekkevidde – men koster mindre.

Les hele testen av denne bilen her:

Bil: Nissan Leaf Motor: Elmotor Effekt: 109 hk/280 nm 0–100 km/t: 10,9 sek. Toppfart: 144 km/t Rekkevidde: 175 km Bagasjerom: 330 liter Pris: 255.000 kroner

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Nissan Leaf er historisk