Nøtter er rike på næringsstoffer, både proteiner, naturlig umettet fett, vitaminer og mineraler.

– Nøtter er du rett og slett «nøtt» til å spise hvis du tåler det, sier overlege og kostholdsblogger Berit Nordstrand.

Les også: Ernæringsfysiolog advarer mot diettvingling: – Folk vet ikke lenger hva som er sunt og usunt

En håndfull om dagen

Men så er det mengden da, for du bør kanskje ikke fråtse i alle nøttene.

– En håndfull rå og usaltede nøtter om dagen anbefales. Ulike nøtter har et noe variert næringsinnhold; derfor anbefales et assortert inntak av nøtter.

Du kan kjøpe rimelige, rå nøtter fra bakehyllene og blande selv.

– Mandler, valnøtter, hasselnøtter, cashewnøtter, paranøtter osv.

Les også: Lag sunn og god mat for de minste

Les også: Fedon: – Disse matoljene skal du bruke

Valnøtter

Valnøtter (Foto: TV 2)

Valnøtter er fulle av omega-3 fra planteriket.

Nøtter og frø inneholder generelt mye slikt flerumettet fett. Omega-3 er viktig for nydannelse av hjerneceller og for optimal konsentrasjon, oppmerksomhet og hukommelse.

Morsomt at valnøtten da ser ut som en liten hjerne.

– Derfor kan du la barna spise små «hjerner» for bedre konsentrasjon. Hvis barna er små kan du for eksempel knuse valnøttene og ha dem i smoothien.

Her kan du lese om flere ting barna dine bør spise for et optimalt opptak av sunt fett.

Nøtter er vitaminrike

– Hasselnøtter inneholder mye vitamin E.

hasselnøtter

Dessuten inneholder hasselnøtter jern, magnesium, kalsium og fiber.

Mandler inneholder mye B-vitamin.

– B-vitaminmangel er utbredt I Norge. Man antar at så mange som 30% av oss kan ha B-vitaminmangel. B-vitaminer er viktig for «Blood-cells» og «Brain-cells. »

Les også: Her er styrkeøvelsene som forbrenner mest fett

Nøtter er mineralrike

Paranøtter inneholder mye selen. Det norske jordsmonn er selenfattig.

Pekannøtter mye sink.

Cashewnøtter mye jern. «Hjernen vil gjerne ha jern»

Les også:Fedon Lindberg: – Jeg forstår at folk blir forvirret av lavkarbo-debatten.

Nøtter som proteinkilder

Peanøtter og mandler er proteinrike.

Nøtter er antioksidantrike. Valnøtter og paranøtter er eksempler på det.

I tillegg er nøtter fiberrike.

– En neve hasselnøtter f.eks. inneholder 25 gram fiber, noe som er vårt anbefalte dagsbehov.

Fiberrike matvarer som nøtter kan redusere risiko for kreft I tykk-og endetarm.

pekan

Kan redusere faren for hjertekar-sykdom

Enkelte epidemiologiske studier har funnet at nøtter og peanøtter muligens reduserer risiko for type 2-diabetes.

Usaltede nøtter i riktige mengder kan redusere risiko for hjertekar-sykdom.

– WHO konkluderer også at det er sannsynlig at usaltede nøtter (inklusiv mandler og peanøtter) reduserer risiko for hjertesykdom såfremt forbruket av nøtter ikke resulterer i overvekt og fedme, forklarer Nordstrand.

Les også: Slik spiser du vekk hodepinen

Les også: Her er barnas sukkerbomber

Bedre kolesterol og blodtrykk

Nøtter i riktig mengde kan forbedre blodlipidene, dvs. gi deg et bedre kolesterol.

– Nøtter kan også redusere høyt blodtrykk, fordi kalium utvider blodårer og får blodtrykket til å synke.

Nøtter er også rike på kalium og andre faktorer som kan bidra til å redusere blodtrykket.

– Høyt blodtrykk er en viktig risikofaktor for hjerte- og karsykdommer.