Søndag var det nøyaktig to år siden General Motors (GM) først gikk ut og erklærte at de ville kvitte seg med Saab.

Disse to årene har vært en eneste berg-og-dalbane for den lille svenske bilprodusenten. Men nedturene har dessverre vært langt flere enn oppturene - og akkurat nå ser det mørkere ut enn noen gang.

Nytt GM-nei

Saab har en interessert kjøper i kinesiske Youngman. Men det hjelper lite, så lenge GM nekter å videreføre salg av sin teknologi hvis Saab blir solgt til Kina. Og senest i helgen erklærte GM igjen at de ikke vil støtte en slik overtagelse. Uten den støtten har Saab ingen mulighet til å videreføre sin virksomhet.

Næringslivsavisen Dagens Industri skriver i dag at det er store sjanser for at Saab begjærer seg selv konkurs mandag formiddag.

Saab har nå vært i rekonstruksjon over lengre tid. Det betyr blant annet at de er skjermet for kreditorene og ikke kan slås konkurs.

LES OGSÅ: Er det smart å kjøpe super-sjelden bruktbil?

Kjølig forhold

Advokaten Guy Lofalk har ledet denne prosessen og har etter hvert tydelig mistet troen på at det er mulig å finne noen løsning for Saab. Forholdet mellom Lofalk og Saab-sjefen Victor Muller har også blitt mildt sagt kjølig i løpet av denne prosessen.

Klokken 13 i dag skal Vänersborg tingsrett ta stilling til om rekonstruksjonen kan fortsette - hvis da ikke Saab har erklært seg konkurs før vi kommer så langt.

LES OGSÅ: Her kan du gjøre et storbil-kupp

Gitt opp?

Den siste tiden har flere nøkkelpersoner forlatt Saab. Den nederlandske toppsjefen Victor Muller står mer og mer alene - samtidig som hans stadige lovnader og nye krumspring helt klart har begynt å slå tilbake på ham.

Ifølge svenske media skal Youngman nå ha gitt opp håpet om å få kjøpe Saab. Dermed vil de heller ikke betale pengene de opprinnelig har lovet Saab, for å blant annet dekke lønningene for november som ennå ikke er utbetalt.

LES OGSÅ: Saab-produksjonen stoppet brått – i april ...