Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei kult at dere skriver litt om hvordan man kan reparere på bilen selv, tenker på det med bremseskift på sida deres. Kan du gjøre det samme på eksos?

Jeg må skifte eksosanlegget på Volvoen og håper å slippe unna å bruke dyrt verksted. Kameraten min jobber på Shell og vi kan få bruke smøregrava der på kveldstid men ingen av oss har skiftet anlegg før så vet ikke om vi skal tørre å gå i gang.

Benny svarer:

Heisann!

Det er enda godt at du har tilgang til en tørr, varm arbeidsplass med løftebukk, det gjør jobben mye, mye enklere og behagelig, så dette klarer dere sammen!

Men, for all del jeg har skiftet eksosanlegg midtvinters, liggende på kaldt betonggulv - det går det også. I alle fall når men er 18 år og akkurat har kjøpt nytt 2-toms Simons sportseksos til Volvoen sin...

Det aller første du bør gjøre når du får heist opp bilen, er IKKE å demontere det gamle anlegget, men å pakke ut det nye for å se at det virkelig passer til bilen din.

Jeg anbefaler også veldig et nytt monteringssett med nye oppheng, pakninger, bolter etc. Det gamle er som oftest søppel etter demontering.

Skjærebrenner

Du sier ikke noe om du skal skifte hele eller deler av anlegget. Men du bør utstyre deg med store mengder rustløser og sekskant-piper og kanskje en vinkelsliper med god kappeskive. Salt, fuktighet og varme er kombinasjon som gjør at ting setter seg godt fast. Eksosanlegg er absolutt ikke noe unntak. Såre knoker og runde muttere er ofte resultatet... Det kan unngås / løses med vinkelsliper.

Mitt favorittverktøy ved eksosanlegg-bytte er skjærebrenner i beste Egon Olsen-stil. Da kan man enkelt skjære over klemmer, mutre, bolter og rør - samt varme opp skjøter som gjør anlegget mye lettere å demontere. Men pass på så du ikke kommer i skade for å sette varmen på bensinrør etc. Har dere tilgang på en slik, så bruk den, men dere bør ha litt erfaring med dette fra tidligere.

Lukter svidd

Når du monterer det nye, kan det være lurt å ta noen oljedråper på skjøtene der de går inn i hverandre. Det gjør justeringen mye lettere. Monter også nye pakninger (gjerne med litt eksospasta på) der skjøtene skrus mot hverandre. Monter alle delene før du skrur det skikkelig sammen og juster underveis slik at det ikke slår borti noen steder. Og så strammer du skikkelig til alle klemmer helt til slutt.

At det lukter litt svidd de første kilometrene er helt normalt - men det går kjapt over!

Lykke til!

LES OGSÅ: Må jeg virkelig på verksted for å skifte lyspære?

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Slik skifter du bremser selv:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: