VW Passat: Denne koster 120.000 kroner – ny!

... men du må reise et stykke for å kjøpe den.

Slik ser den amerikanske versjonen av VW Passat ut. Den er både større   og mye rimeligere   enn den europeiske utgaven.
Slik ser den amerikanske versjonen av VW Passat ut. Den er både større og mye rimeligere enn den europeiske utgaven.

Skal du kjøpe VW Passat her i Norge, må du bla opp minst 300.000 kroner. Da får du en forsiktig utstyrt bil med enten 105 dieselhester, eller 1,4-liters bensin på 122 hk.

Skal du derimot kjøpe deg en ny Passat i USA, holder det med 120.000 kroner (!). Da får du attpåtil en større Passat – og du får den med 2.5-liters bensin-V6er på 170 hk!

Ikke spareprodukt

Dette er et resultat av at VW nå er i gang med en skikkelig storoffensiv på det amerikanske markedet. Den forrige Passaten klarte aldri å markere seg sterkt der borte. Derfor bestemte VW seg for å gå drastisk til verks. De utviklet en ny, skreddersydd modell for dette markedet og ikke minst: De satte ned prisen radikalt.

Del med Facebook-vennene dine

Dermed kan altså amerikanerne kjøpe Passat til en langt hyggeligere pris enn oss på den andre siden av "dammen". Men noen utpreget spareprodukt er dette likevel ikke.

Se salgstallene: VW ble mest solgte bilmerke i 2010

Ti centimeter

Engelske Autocar er blant de første ikke-amerikanske media som har testkjørt bilen og de lar seg imponere. De ti ekstra centimeterne gir svært god plass i coupeen. Interiøret får også skryt for materialkvalitet og står absolutt ikke tilbake for den europeiske versjonen.

Også kjøreegenskapene får en forsiktig tommel opp. Autocar lar seg ikke imponere av styrefølelsen og bilen har litt høyt støynivå, særlig på dårlig underlag. Men ikke så mye at det trekker alvorlig ned.

Slik ser USA-Passaten ut innvendig, her kjenner vi igjen elementer fra flere VW-produkter.
Slik ser USA-Passaten ut innvendig, her kjenner vi igjen elementer fra flere VW-produkter.

Hvor ny er "nye" Passat? Les testen her:

Oppsiktsvekkende lav

Hvordan klarer så VW å selge en stor bil med V6-motor og raus utstyrspakke til en slik pris? Hovedgrunnen er at den bygges i USA, på en fabrikk der lønninger og øvrige kostnader ligger under tilsvarende i Europa. 80 prosent av komponentene i bilen er også "Made in USA".

Og teknikken er ikke siste nytt: Tvert imot, her er det stort sett velprøvde ting hvor utviklingskostnadene allerede er tatt.

Likevel er prisen oppsiktsvekkende lav – også for amerikanerne. Så er det nok også slik at VW er villig til å selge denne bilen med svært lave marginer for å kunne slå seg effektivt inn på det amerikanske markedet.

Stor SUV

Volkswagen har nemlig store ambisjoner med denne bilen som får en nøkkelrolle i jobben med å øke VW-salget i USA voldsomt i årene som kommer. Målet er å firedoble dagens salgstall innen 2018.

For å klare det tyder mye på at VW også vil starte produksjon av en SUV hakket over Touareg i USA. Det er nærliggende å tro at denne vil dele mye mekanikk med Audi Q7. Touareg selger i dag brukbart i USA, mens lillebror Tiguan ikke har klart å markere seg i sitt segment.

Akkurat avduket – dette blir en tøff SUV-utfordrer

Bruktimport?

Det er svært liten grunn til å tro at VW noen gang kommer til å ta USA-Passaten til Europa, bortsett fra Kina er den forbeholdt hjemmemarkedet sitt.

Men vi tar neppe veldig feil hvis vi tipper det vil komme noen bruktimporterte eksemplarer til Norge etter hvert. Bilen selges nemlig også med den velkjente 2-liters dieselen på 140 hk. Da bør importregnestykket kunne bli ganske hyggelig også.

Den amerikanske Passaten ruller ut fra samlebåndene ved fabrikken i Chattanooga i Tennessee - i høyt tempo.
Den amerikanske Passaten ruller ut fra samlebåndene ved fabrikken i Chattanooga i Tennessee - i høyt tempo.

Klarer du å gjette hva som er USAs mest solgte bil? Her er svaret:

Synes du denne ser bedre ut enn "vår" Passat? Si din mening i kommentarfeltet under: