Test Nissan Juke 1,5 dCi Acenta: Stygg som juling?

Juke er defintivt en bil du legger merke til. Men hva skjuler seg under skallet?

Hva er dette?

Tja, si det du ... Nesten litt usikker jeg – rent bortsett fra at det er mye design. Ikke er det en SUV og ikke akkurat en liten stasjonsvogn heller. Heldigvis har et nytt begrep dukket opp de siste årene – nemlig Crossover, jeg tror vi putter Nissan Juke i den kategorien.

Den er høyreist og har store hjul og hjulbuer akkurat som en SUV, men har størrelse og bruksområde som en småbil. Den er altså noe mindre enn suksessen Nissan Qashqai. Toyota Urban Cruiser, VW Polo Cross og kanskje Mini Countryman er nok de nærmeste konkurrentene.

Nissan-Juke-bakfra-02 (Foto: Benny Christensen)
Nissan-Juke-bakfra-02 (Foto: Benny Christensen)

Juke kan også leveres med firehjulstrekk – da i kombinasjon med en 190 hk sterk bensinmotor, og blir dermed relativt dyr.

Testbilen har den velkjente Nissan / Renault 1,5-liters dieselmotoren på 110 hk og altså forhjulstrekk. I den velutstyrte Acenta-utgaven og med Sport-pakke står det 259 200,- på prislappen.

Del med Facebook-vennene dine


Hvordan er den å kjøre?

Med Juke har Nissan laget en bil som virkelig skiller seg ut. (Foto: Benny Christensen)
Med Juke har Nissan laget en bil som virkelig skiller seg ut. (Foto: Benny Christensen)

Juke kjører veldig bra på vanlig asfaltert vei og i byen. Den har et fjæringsoppsett som er ganske stramt, og presis styring. Det er overraskende kort vei ned fra rattet og ned til den litt lange girstanga. Bilen er lettkjørt – men litt uoversiktlig ved finmanøvrering.

På litt hullete og dårlig grusvei får man svi for de gode asfaltegenskapene og bilen rister og slår. Ikke akkurat det man forventer av en Crossover. Med "bare" tohjulstrekk er heller ikke framkommeligheten helt suveren. Jeg måtte ta bakkestart i en bratt bakke med litt løs grus og det spant godt før jeg kom av gårde – godt det ikke var is og snø. Da måtte jeg ha rygget ned ...

Når bilen kjøres fort på svingete vei krenger den også ganske mye, det er tydelig at det ikke er noen sportsbil vi snakker om her. Den trives aller best på fin vei og i normale hastigheter – og som nevnt – da er den god.

Les også: Datsun kan gjøre comeback


Hvordan er plassen?

Gode seter og god plass foran (Foto: Benny Christensen)
Gode seter og god plass foran (Foto: Benny Christensen)

Det er overraskende god plass alle veier og mange oppbevaringsrom rundt førerplassen. Jeg sitter litt dypt, men ikke lavt. Både konsoll og dashbord ruver høyt – og det gjør at jeg får følelsen av å sitte i en større bil enn jeg egentlig gjør. Jeg liker meg bak rattet her.

Baksetene byr på mindre plass enn f.eks. VW Polo og dermed ikke beregnet for å frakte voksen over lengre etapper. Bagasjerommet er heller ikke stort med sine 251 liter (med firehjulstrekk blir det enda mindre)

Nissan GT-R: Med denne blir du kongen i lyskryssene


Finest utenpå eller inni?

For meg er dette spørsmålet veldig lett denne gangen. Det er innvendig. Utvendig blir den rett og slett litt for sær og kontroversiell for en aldrende og litt konservativ motorjournalist. Reaksjonene varierer fra "stygg som juling" til "den var jammen dristig". Personlig lander jeg på litt kul, men mest stygg.

Nissan-Juke-dashbord02 (Foto: Benny Christensen)
Nissan-Juke-dashbord02 (Foto: Benny Christensen)

Litt rart det Nissans designavdeling driver med for tiden. Storebror Qaashqai er omtrent like spennende som en porsjon vassgraut, mens Juke altså drar det altfor langt den andre veien

Innvendig derimot synes jeg de har lyktes bra – og faktisk kunne tatt det enda lengre. Den lakkerte girstangkonsollen og de andre lakkerte detaljene gjør at ”looken” innvendig blir litt frisk og annerledes. Fargene tas lekkert igjen i setetrekkene, og sammen med Nissans geniale Connect navigasjonssystem så føles bilen både velutstyrt og fin innvendig.

... og hva er konklusjonen?

Nissan-Juke-på-veien (Foto: Benny Christensen)
Nissan-Juke-på-veien (Foto: Benny Christensen)

En kul og litt annerledes Crossover som ikke er riktig så tøff i trynet som den ser ut til. Inni mer en mer "normal" og bagasjeplassen gjør nok at de som trenger å ha med seg ganske mye på tur, kommer til å kjøpe noe annet. Eventuelt legge på litt til og kjøpe storebror Qashqai.

Pluss: Super førerplass og fint interiør.

Minus: Litt mye design og litt for dårlige Crossover-egenskaper.

Les vår test av storebror Nissan Qashqai her:

Bil: Nissan Juke Modell: 1,5 dCi Acenta Sport 2wd. Motor: 1,5-liter diesel Effekt: 110 hk / 240 Nm 0–100 km/t: 11,2 sekunder Forbruk: 0,49 l/mil ved blandet kjøring Tillatt tilhengervekt: 1250 kg. Pris fra: 225 900,- Pris testbil: 259 200,-

Fristes du av Nissan Juke med enda større motor og firehjulstrekk? Da må du lese testen i linken under:

Nissan Juke – den stygg-raske andungen:

Med Juke har Nissan laget en bil som virkelig skiller seg ut. (Foto: Benny Christensen)
Med Juke har Nissan laget en bil som virkelig skiller seg ut. (Foto: Benny Christensen)
Nissan Juke på veien (Foto: Benny Christensen)
Nissan Juke på veien (Foto: Benny Christensen)
Nissan Juke bakfra 02 (Foto: Benny Christensen)
Nissan Juke bakfra 02 (Foto: Benny Christensen)
Nissan Juke bakfra på brygg (Foto: Benny Christensen)
Nissan Juke bakfra på brygg (Foto: Benny Christensen)
Dashbord
Dashbord
Nissan Juke ratt (Foto: Benny Christensen)
Nissan Juke ratt (Foto: Benny Christensen)
Gode seter og god plass foran (Foto: Benny Christensen)
Gode seter og god plass foran (Foto: Benny Christensen)
Midtkonsoll med koppholdere.  (Foto: Benny Christensen)
Midtkonsoll med koppholdere. (Foto: Benny Christensen)
Nissan Juke dashbord02 (Foto: Benny Christensen)
Nissan Juke dashbord02 (Foto: Benny Christensen)
Bakseter (Foto: Benny Christensen)
Bakseter (Foto: Benny Christensen)
Slik ser bagasjerommet ut   ikke veldig stort.  (Foto: Benny Christensen)
Slik ser bagasjerommet ut ikke veldig stort. (Foto: Benny Christensen)