1959 Cadillac: Dette er låve-funnet alle drømmer om
Den super-sjeldne Cadillacen har stått og støvet ned siden 1970. Klar til å by?
Uansett ståsted og preferanser er de fleste bilentusiaster verden over enige om at Cadillacs 1959-modeller er noe av det mest ikoniske som er produsert, designmessig. Drømmen om å eie en slik er gjerne rotet i fascinasjonen for de ekstremt spisse, høye halefinnene med doble "rakett-baklys".
En annen, generell ekstremitet når det gjelder amerikansk bilproduksjon er limousinene. De forlengede, sobert utseende bilene, som neddynget av luksus og ekstra benplass skulle gi bedriftsledere og annet fint folk skikkelig følelse av å kjøre på første klasse mellom møter og oppdrag.
Denne bilen ble funnet på en låve i utkanten av New York for noen måneder siden og ligger nå tilsalgs på den amerikanske auksjonssiden e-bay.com
Les også: Hummer stretch-limo - (enda) mindre politisk korrekt
Utvalget var begrenset: Lincoln bygget ikke limoer selv, men ga på 60-tallet en form for "halv-offisiell" status til coachbuilderen Lehman-Peterson i Chicago, som forlenget det selvbærende Continental-karosseriet. Chrysler Imperial - og en del mindre eksklusive biler - ble også forlenget uoffisielt og i svært små serier av et utall firmaer.
Men Cadillacs fabrikkbygde Fleetwood Seventyfive var i en særklasse, produsert med diskret grad av forlengelse i serier på rundt 1.000 enheter årlig, helt frem til midt på 80-tallet.
Eldorado-farge
I dag virker ordene "diskret eleganse" malplassert i sammenheng med 1959 Cadillac. Men den gang hadde alle biler halefinner og kaskader av krom, og det gjorde at fargevalget på de fabrikkbygde limousinene var ganske opplagt: Et meget stort flertall ble bestilt i sort, noen få i grått og mørkeblått - og en håndfull i hvitt.
Unntaket fra regelen ser du her! Ikke bare er bilen spesiell fordi den har tilbragt rundt 40 år på låven, og således er i original stand. Men første eier av denne 1959-limoen har spesialbestilt den i fargekode 98, "Desert Sand metallic", som var en farge som egentlig var forbeholdt den eksklusive og ultra-jålete Eldorado-modellen - og som er ekstra populær på dem i dag.
Les også: Her er tidenes villeste halefinner
Vi innrømmer gjerne at vi tvilte på originaliteten av dette helt til vi så bildet av ID-brikken med lakk-koden, men ut fra bildene ser det ut til å stemme.
Bilen er nå til salgs på eBay, og når det gjenstår drøyt to og et halvt døgn av auksjonen har de 22 budene allerede bragt prisen opp i drøyt 17.000 dollar. Kombinasjonen av urestaurert "barn find-tilstand", 1959-modell, limousine-utgave og spesiell farge ser altså ut til å trigge entusiastene skikkelig.
Følg auksjonen på eBay her:
Uten skillevegg
Eneste lille skår i gleden er at dette er den billigste og "simpleste" utgaven av den forlengede Fleetwood Seventyfive-serien. Den mangler elektrisk drevet glassvegg mellom fører- og baksete, og navnet er dermed egentlig Seventyfive Sedan. ID-brikken viser at den er nummer 400 av de 710 sedanene, mens toppmodellen Seventyfive Limousine med glassvegg ble bygget i 690 eksemplarer.
Overlevelsesprosenten for de gamle limousinene er ikke voldsomt høy, selv om 1959-modellen nok ligger høyere nettopp fordi folk har vært oppmerksomme på det ekstreme designet. Men halefinne-biler så raskt gamle ut når 1960-tallet kom, og siden limoene ble kjøpt av folk som hadde god råd og gjerne ville vise det, ble mange usalgbare som bruktbiler, og dermed hogd ganske "unge".
Denne bilen havnet altså på en låve et sted i tørre California rundt 1970, og ble stående der frem til nåværende eier kjøpte den og flyttet den til en ny låve i New York for rundt 10 år siden. Dermed har den overlevd i ganske urørt og nest inntil rustfri tilstand.
Frisk budgivning
Både det dristige fargevalget og denne historikken gjør oss svært nysgjerrige på hvem som bestilte den ny, men det sier selger ikke noe om i annonsen.
Uansett virker det som en ganske unik anledning for entusiastene, og det blir spennende å se hvor prisen stopper på denne.
Hvis dette er noe du har drømt om; husk at mange limo-entusiaster har oppdaget litt for sent at disse bilene gjerne er like trange foran som de er rommelige bak - og som entusiast vil man jo helst sitte bak rattet i sin egen bil...
Les også: Kong Olav hadde en av de siste Fleetwood Seventyfive