Vi har trukket ti heldige vinnere av boka «Eplas jul». God morgen Norge gratulerer!

  • Karina Sleipnes, Tromsdalen
  • Shiela Marie Bagumbayan, Støren
  • Sandie Sortland, Hundvåg
  • Renate Stålesen, Tranby
  • Tine Øvrebø, rennesøy
  • Trine Kjøsnes, Bergen
  • Pål Magne Berland, Rådal
  • Anette Håland, Egersund
  • Edel Marie Teige, Øyer
  • Siri Falkeid, Trondheim

Det er akkurat to år siden Siw Boine og Torunn Grønbekk realiserte gründerdrømmen, Epla, et nettsted for kjøp og salg av unike og håndlagde ting.

Torunn var i barselpermisjon med sin datter Maya, og hadde lite lyst til å gå tilbake til jobben som webdesigner.

– Takk, NAV

Også Siw, som er utdannet kunst- og håndverkslærer, var på jakt etter et alternativt levebrød. Tobarnsmoren var hjemme i rehabilitering etter kreftbehandling og var usikker på om hun ville klare å komme tilbake til læreryrket.

– På grunn av ettervirkninger etter behandling var det vanskelig å skulle jobbe til faste tidspunkt, forteller Siw.

Da hun hørte om Torunns idé var hun ikke i tvil.

– Ideen var god. i tillegg kunne jeg jobbe hjemmefra og når jeg var i form. Et mye bedre alternativ til å bli delvis arbeidsufør i den gamle jobben. Faktisk skal NAV ha en del av æren for at Epla ble til, ler Siw som fikk støtte til omskolering og atføring.

Les også:Slik følger du gründerdrømmen

– Superenkelt

Prinsippet bak Epla-konseptet er enkelt. Du har noe du vil selge som du har laget selv, du oppretter en nettbutikk på Eplas hjemmeside. Dine ting og din butikk figurerer da under den store Epla-paraplyen som sist måned hadde 3,7 millioner sidevisninger.

Produktene som er til salgs sorteres i underkategorier og er kan finnes gjennom en søkbar database. Ifølge Torunn er det superenkelt å bli butikkeier.

– Det tar kun to minutter fra du starter til butikken din er oppe og står, mener hun. Det er bare å følge veilederen «Start din egen butikk» på Epla.

Les også: Gamle gardiner blir til nye barneplagg

Eksplosiv utvikling

Å starte butikk koster ikke noe, men selger du noe betaler du fem kroner per solgte produkt og pluss 5% av salgssummen til eierne. Slik har damene tjent penger på konseptet som på de to årene har gått fra å romme 250 butikker ved oppstarten, til 4500 butikker i dag.

Les også: Er det umandig å ta ut pappapermisjon?

Kjøpt opp

Så attraktivt har konseptet vist seg å være at Aller Media nå har kjøpt både nettstedet og ansatt de to grunnleggerne.

– Det har gitt oss helt nye muligheter, mener Torunn som nå har nå gitt ut boken «Eplas jul» sammen med Siw. Her har de samlet de beste ideene til julepynt og gaver fra Epla-brukere rundtom i landet.

Les også: Puss opp barnerommet

Inspirert av gigant

Epla-konseptet er norsk men ikke ulikt giganten Etsy, som startet opp i Brooklyn i New York i 2005. Med sine 25 millioner månedlige besøkende fra 150 land og 1 milliard sidevisninger i måneden, er den amerikanske storesøsteren til Epla en stor inspirasjon.

– Etsy har hatt enorm effekt på holdningen og tilgjengeligheten av håndlagde ting, og for det er vi uendelig takknemlig, sier Torunn.

– Er det «eplask»?

epla2

Selv om Etsy er en stor inspirasjonskilde for dem, er de to damene opptatt av å tilpasse Epla til det norske markedet.

– Hver gang vi står foran en avgjørelse spør vi oss selv, er dette «eplask»? Noe er «eplask» bare når om det er positivt, en fordel for alle som er involvert og om det gjør noen glade, smiler Torunn.

Les også: – Norske gründere gir opp for lett

Liten risiko

Selv om de har vært nødt til å stenge et par butikker, mener Torunn og Siw at det er liten risiko knyttet til å handle og selge på Epla. – Det hjelper at brukergruppen følger med som hauker og ser de noe som ikke er som det skal, får vi som oftest inn rapporter i løpet av minutter. Og vi følger opp alle saker vi får inn, slår de to grunnleggerne fast.