Opel Astra OPC: Opels nye versting

Racerbilsjåfør gir tommelen opp! Se bildene!

I dette interiøret sitter du godt   og stabilt. Det er bra. Under panseret sitter nemlig en ivrig motor som bare tripper etter å la 280 hk få utfolde seg.
I dette interiøret sitter du godt og stabilt. Det er bra. Under panseret sitter nemlig en ivrig motor som bare tripper etter å la 280 hk få utfolde seg.

Opel skal ha for at de begynner å få dreis på varesortimentet sitt. Først kom Insignia og satte en ny Opel-standard, og deretter har de fulgt opp med en spenstig Astra.

Og nå kommer endelig OPC-versjonen. OPC (Opel Performance Center) er koden for "galskap" på Opel-språket – og betyr at du finner noe avsindig sterkt under panseret.

Tidligere har det gjerne vært for mye av det gode – forhjulstrekken har rett og slett ikke maktet å få kreftene i bakken.

Del med dine Facebook-venner

Astra OPC (og GTC) har 30-40 mm. bredere sporvidde enn en vanlig Astra. Det er med på å gi et lavt og bredt inntrykk - og selvsagt bedre kjøreegenskaper.
Astra OPC (og GTC) har 30-40 mm. bredere sporvidde enn en vanlig Astra. Det er med på å gi et lavt og bredt inntrykk - og selvsagt bedre kjøreegenskaper.

Følgelig var både Vectra og Astra i OPC-versjon i beste fall vanskelig i utnytte til det fulle – i verste fall både farlige og irriterende å kjøre.

Insignia OPC ble derfor utstyrt med 4WD, noe som gjorde underverk med kjøreegenskapene.

Det samme er ikke tilfellet med Astra. Her skal fremdeles alle kreftene plantes i bakken ved hjelp av forhjulstrekk. Men noen nye triks er likevel på plass, for å bedre grepet.

Vi har testet Opel Astra 1,7 CDTI – les hva vi synes her

– Overbevisende

Astra OPC er nemlig utviklet på den legendariske racerbanen Nürburgring – under overvåkning av den tyske racerbilsjåføren Joachim Winkelhock. Han var ikke fornøyd før et avansert FlexRide-chassis som kan justeres elektronisk var på plass. Her påvirkes både støtdempere, gass- og styrerespons.

I tillegg er det differensialsperre på forakselen – for å bedre stabiliteten ytterligere.

Winkelhock er fornøyd med resultatet.

– Nå har vi en bil som kommer til å overbevise den mest erfarne sjåfør, slår han fast.

På papiret ser det i alle fall spenstig ut. GTI-killer er egentlig for mildt. OPC sikter høyere. 280 hk/400 nm er faktisk nok til å sette både Golf R (270), Audi S3 og Ford Focus ST (250) i skyggen. Men da snakker vi foreløpig om på papiret. Og både Golf R og Audi S3 har firehjulstrekk for å bidra til å kontrollere kreftene, mens Focus får hjelp av et utsøkt understell.

Det er derfor en spennende gruppe biler vi snakker om. Nok til å gi mange bilentusiaster vann i munnen skulle vi tro. Noen 0–100 km/t-tid på Astraen har vi ikke enda. Men vi lover å bringe den og andre fakta så snart vi ramler over dem.

LES OGSÅ: Opel Astra GTC ala Irmscher

God på innsiden – også

Men for å konsentrere oss om OPC-en i denne omgang. Utseendemessig har den også noen godbiter å by på. Den er enda tøffere i trynet enn GTC-versjonen (180 hk) som ble vist på messen i Frankfurt i høst.

Den er ytterligere senket, har fått en heftig skjørtpakke, hekkspoiler og to kantene enderør. I tillegg har den 20" felger – så her legges det ikke skjul på at vi har med en vilter skapning å gjøre.

På innsiden er det også tydelig at bilen er noe mer enn enn standard Astra – med noen skikkelig Recaro-seter i helskinn – og OPC-instrumenter.

Pris og når den kommer til Norge har vi ikke fått bekreftet enda.

Astra OPC går fort framover - og da trengs det 20
Astra OPC går fort framover - og da trengs det 20

LES OGSÅ: Opel Astra GTC: Denne skal sette konkurrentene grundig på plass