Chevrolet Corvette Nomad: En av 50-tallets tapte showbiler gjenoppstår
Du kan kjøpe den - men den blir ikke billig. Se video!
Nomad er et navn som klinger godt blant veteranbilentusiaster, og Chevrolet-fans i særdeleshet.
Mange gjenkjenner modellen som en meget ettertraktet og eksklusiv, todørs stasjonsvogn. Den ble bygget med basis i toppmodellen Bel Air i de tre modellårene som i ettertid har blitt kjent som "Classic Chevy" - nemlig 1955 til og med 1957, før navnet ble flyttet over til langt mer ordinære stasjonsvogner i Chevrolet-familien.
Todørs stasjonsvogn viste seg å være for upraktisk, og det unike karosseriet - som dog var delt med søstermodellen Pontiac Safari - medførte for høye kostnader til å gjøre modellen lønnsom, til tross for høy pris. Produksjonen sank fra 8530 i 1955 til kun 6534 i 1957, og dermed var en fremtidig godbit for samlerne skapt.
Les også: Porsche stasjonsvogn - ja, den finnes faktisk
Startet som en Corvette
Men om Nomaden var upraktisk på Bel Air-basis, så kunne den fort blitt enda mer upraktisk - og enda dyrere. Opprinnelig var nemlig modellen en showbil på Corvette-basis, som GMs legendariske designer Harley Earl etter sigende ivret sterkt for å få satt i produksjon.
På den berømte "Motorama"-utstillingen på Waldorf Astoria Hotel i New York i 1954 ble det vist en hel liten familie av Corvette-konsepter - den vanlige, en med hardtop (lik den som skulle komme i 1956), en fastback-versjon døpt Corvair - et navn som jo dukket opp på Chevrolets kompaktbil noen år senere, og Nomaden, som var utstillingens stjerne.
Som vi vet overlevde langtfra alle de berømte konseptbilene fra 50-tallet. Ei heller Motorama-Nomaden, ifølge påståtte kilder i GM skal utstillingsbilen ha vært en ikke-kjørbar modell i leire og balsa-tre som ble destruert på begynnelsen av 60-tallet etter å ha støvet ned på ett av GMs lagre.
Det hevdes endog at dersom utstillingsbilen var blitt bygget etter tegningene, med personbil-ramme og Corvette-basert karosseri, ville ikke datidens originalmotor fått plass under det lave panseret...
Krevende å kopiere
En slik trivialitet har ikke hindret bilentusiaster i å drømme i de snart 60 årene som har gått. Men få har gjort noe med det, selv om det nok står ett og annet halvferdig, overambisiøst glassfiberprosjekt rundt om i amerikanske garasjer.
Les også: Denne showbilen dukket opp igjen etter 25 år
Den som måtte ønske å bygge en replika møter flere utfordringer: For det første er de Bel Air-baserte Nomadene som ble bygget ganske verdifulle. Det er de vanlige 1954 Corvettene også. Og om man likevel skulle prøve å smelte dem sammen, ville man finne at ståltak-seksjonen fra Bel Air-Nomaden ville være for stor i forhold til glassfiber-Corvetten.
Selv om Bel Air-Nomadens tak og bakluke riktignok så nesten identisk ut i forhold til den Corvette-baserte showbilen.
En av få som har gått den lange veien - og kommet i mål - er byggeren av bilen på disse bildene, som i øyeblikket er til salgs på eBay. Vedkommende er en pensjonert, Corvette-samlende lærer fra Wisconsin, og det skulle ikke forundre oss om han har vært formingslærer...
7 år og 400.000 dollar
Bilen skal være bygget mellom 1999 og 2006, etter at entusiasten hadde samlet på seg store mengder informasjon, tegninger og kunnskap om den originale Motorama-Nomaden. Ved å studere tegninger og ta mål basert på gamle bilder har han gjenskapt den berømte showbilen på en svært nøyaktig måte - i hvertfall så langt øyet slipper til.
Se sammenligning bilde for bilde i videoklippet, samt film fra Motorama 1954 nederst i saken!
Vi klarer i farten ikke å avgjøre ut fra chassisnummeret hva slags ramme han har startet med, men utgår med ganske stor sikkerhet fra at det ikke er en ekte 1954 Corvette som har blitt ofret. Her er det nok i stedet snakk om omfattende støping av replika-deler for å lage Corvette-fronten og den forlengede underdelen.
Les også: Her er 10 ting du kanskje ikke visste om Corvette
Drivkilden er en moderne Chevrolet 350 V8 med en TH 350 automatkasse bak, men det ser man først når man åpner panseret. Det eneste synlige avviket er ellers at bilen ruller på radialdekk. Bilen er følgelig fullt kjørbar, og med amerikanernes regelverk er det selvsagt ikke noe problem å få skilter på bilen i Wisconsin.
Optisk svært nær originalen
Fargene, emblemene, kromdetaljene og interiøret er svært nøyaktig kopiert fra originalen, og det ligger mye håndarbeid med fabrikasjon av detaljer her, opplyses det i annonsen.
Byggingen skal ha kostet rundt 400.000 dollar (ca to millioner kroner). I skrivende stund har det kommet inn 36 bud, men høyeste bud på 61.000 dollar er fremdeles under minstepris.
Ergo er det grunnlag for å konkludere med at gamle drømmer ikke alltid blir så mye mer oppnåelige med årene - selv om den som har fått merke prisen best nok er den pensjonerte læreren som fulgte drømmen om den tapte Motorama-Nomaden aktivt nok til faktisk å realisere den.
Her ser du en direkte sammenligning av hvor lik bilen er originalen:
Og slik så det ut på Waldorf Astoria Hotel i New York da Motorama 1954 gikk av stabelen: