Lotus Evora S: Rått og sjeldent

Den er barsk, rask og eksklusiv – men det er TO store problemer.

Lotus Evora S GP Edition blir sjelden kost   og det er to grunner til at vi (dessverre) ikke forventer å se den på norske skilter.
Lotus Evora S GP Edition blir sjelden kost og det er to grunner til at vi (dessverre) ikke forventer å se den på norske skilter.

Lotus Evora S er en skikkelig godbit av en sportsbil – med kjøreegenskaper som gjør den egnet til å rattes både på bane og langs landeveien.

Nå kommer det en spesialmodell av bilen som virkelig kan gi bilentusiaster vann i munnen.

Særlig de med anglofile tilbøyninger vil gni seg i hendene over at det tradisjonsrike britiske bilmerket har bestemt seg for å lage en spesialmodell som en hyllest til Lotus Renaults Formel 1-satsning – nemlig Evora S GP Edition.

Del med dine Facebook-venner

De færreste vil mene at disse linjene er noe annet enn vakre. Fargen og felgene gir bilen et ekstra løft.
De færreste vil mene at disse linjene er noe annet enn vakre. Fargen og felgene gir bilen et ekstra løft.

350 hk

Her snakker vi om deilig sort metallic farge med røde- og gullfargede detaljer. Også felgene har fått gullfarge, i 19" størrelse, og bidrar til en viss "bling"-følelse.

Bilen har samme motor som en vanlig Evora S – hvilket betyr 3,5-liters V6 på 350 hk og med et dreiemoment på 400 nm. Det sørger for 0–100 km/t-tiden på effektive 4,8 sekunder, mens toppfarten er 277 km/t.

Videre er bilen fullastet med utstyr, takket være at den får premiumpakken, teknologipakken og i tillegg ryggekamera. For øvrig er interiøret i semsket skinn

Prisen er satt til knappe 80 000 Euro, før avgifter. Så gratis er det jo ikke – men de som kan kjøpe slike biler er sjelden veldig opptatt av pris.

LES OGSÅ: Lotus Elise: Endelig – en miljøvennlig sportsbil

Joda, men ...

Så langt er altså alt vel. Men det er to store problemer:

For det første blir den kun solgt i Storbritannia, hvilket betyr at rattet kommer på "feil" side. Det er både trafikkfarlig og upraktisk.

For det andre kommer den bare til å bli produsert i tre eksemplarer. Ja, du leste riktig TRE. Det betyr at du nok bør ha noen litt over middels gode kontakter i Lotus-nettverket, om du ønsker å legge inn en bestilling.

Synd og skam egentlig, for dette er lekre saker!

Her er opprinnelsen til hyllesten fra Lotus, nemlig formel 1-bilen til Lotus Renault.
Her er opprinnelsen til hyllesten fra Lotus, nemlig formel 1-bilen til Lotus Renault.

LES OGSÅ: Opel Lotus Omega: Denne knuste alle konkurrentene