Om vi hygger oss med venner en sommerkveld, er på skitur i påskesolen eller sitter fast i trafikken med dårlig tid, så påvirker det oss.

Forskning viser at hva vi gjør, hva vi vier tid, oppmerksomhet og prioritet til, er av stor betydning for hvordan vi har det.

Rådet for psykisk helse har laget en kampanje om «Hverdagslykke» for å inspirere deg til å gjøre små ting for mer lykke i hverdagen for deg og folk rundt deg.

Les også: Gunilla Holm ga opp TV-karriere for lykke på landet

Følg God morgen Norge og Rådet for psykisk helse sin satsning på Hverdagslykke i hele uke 41.

Har du en historie om hverdagslykke og/eller et lykketips? Send oss det på e-post: gmn@tv2.no

Dette gjør oss lykkeligere

– Hverdagslykke handler både om å ha gode følelser og om å fungere godt. Det handler om å oppleve glede og mening, energi og tilfredshet, sier forsker ved Folkehelseinstituttet, Ragnhild Bang Nes.

Ragnhild har forsket mye på lykke og viser til at positive følelser har sammenheng med viktige gevinster.

– Bedre helse, bedre vennskap og lengre liv, gjør oss lykkeligere, sier hun.

Les også: Ruben Klipper lever med ADHD og Tourettes syndrom: – Det er mange måter å være annerledes på

Positive følelser skaper ressurser

Gener, personlighet, økonomi og samfunnsforhold påvirker oss alle, men bestemmer ikke hvordan vi har det.

Selv om vi ikke kan skjerme oss mot belastninger og negative hendelser, har vi mange muligheter til å gjøre noe med tiden og livet vårt, skriver psykisk helse.

Det bekrefter også Ragnhilds undersøkelser.

– En rekke undersøkelser viser at positive følelser bidrar til å bygge psykiske, sosiale og fysiske ressurser.

De medvirker til at vi blir mer kreative i vår problemløsning og ser nye løsninger på gamle problemer, de bidrar til initiativ og pågangsmot, til at vi åpner oss for andre mennesker og ser nye muligheter, forklarer Ragnhild.

Les også: Davy Wathne vil ikke lenger være tjukk

Rådet for psykisk helses fem råd for litt mer hverdagslykke

KNYTT BÅND - Bli bedre kjent med menneskene omkring deg, både familie, venner, kollegaer eller naboer. Ta for eksempel en lunsj med en gammel tante, eller middag med mormor.

VÆR AKTIV - Gå en tur, finn fram sykkelen, skiene eller dans en dans.

VÆR OPPMERKSOM - Legg merke til noe vakkert, vær nysgjerrig og reflekter over erfaringene dine.

FORTSETT Å LÆRE - Prøv noe nytt, begynn med en ny hobby, meld deg på et kurs.

GI - Gjør noe for en venn, eller en fremmed. Smil!

Har du nok sosial støtte i livet ditt? Ta testen her!

# Hvor mange personer står deg så nær at du kan regne med dem hvis du får store personlige problemer. (Regn også med nærmeste familie)?

Ingen = 1 poeng

1 eller 2 = 2 poeng

3 til 5 personer = 3 poeng

6 eller flere = 4 poeng

# Hvor stor interesse viser folk for det du gjør? Vil du si at folk viser:

Ingen deltagelse og interesse = 1 poeng

Liten deltagelse og interesse = 2 poeng

Usikker = 3 poeng

Noe deltagelse og interesse = 4 poeng

Stor deltagelse og interesse = 5 poeng

# Det å få praktisk hjelp fra naboer om du skulle trenge det, er det:

Svært vanskelig = 1 poeng

Vanskelig = 2 poeng

Verken lett eller vanskelig = 3 poeng

Lett = 4 poeng

Svært lett = 5 poeng

Summér poengene du får.

Resultatet

Får du 8 poeng eller under, er du i faresonen

– Du opplever lite sosial støtte og kanskje ensomhet til tider. Da bør du forsøke å oppsøke sosiale arenaer! Ta initiativ til å møte noen du kjenner, eller gå ut - i parken, på kafeen, på et møte. Hils på noen, smil, ta del i en aktivitet.

Får du fra 9 poeng til 11 poeng, pass litt på

– Du opplever middels sosial støtte og har andre som du kan støtte deg til. Det er imidlertid rom for forbedring også! Involver deg, hold kontakten med venner, familie og bekjente og ta initiativ for å styrke, bevare og utvide nettverket ditt

Får du 12 poeng eller over, er nok livet ganske så ok

– Du opplever god sosial støtte og har mennesker rundt deg som bryr seg. Husk å ta vare på det gode nettverket ditt! Kanskje kan du også bidra til å styrke og støtte andre som kan trenge det?