Volvo stenger svensk fabrikk
Samtidig forsvinner én Volvo-modell. Les hvilken.
Selv om det er flere enn i Norge så finnes det ikke mange bilfabrikker i Sverige – og færre ser det ut til å bli.
600 ansatte berøres nå når Volvo har besluttet å legge ned fabrikken de har sammen med italienske Pininfarina i Uddevalla.
For lavt volum
- De små volumene som produseres forsvarer ikke lengre drift av denne fabrikken, sier en talsmann for Volvo personbiler til Göteborgs-posten. Han legger også til at bare 65 prosent av fabrikk-kapasiteten i dag utnyttes for å produsere 9.500 Volvo-biler av typen C70, og at det ikke kan forsvares økonomisk.
Les også: Dette er morgendagens Volvo
Tilbys nye jobber
Samtlige ansatte tilbys nye jobber innenfor Volvo-konsernet når fabrikkportene i Uddevalla stenger for godt i 2013.
Dermed tynnes det altså ut med personbilfabrikker i Sverige. Volvos eneste svenske fabrikk blir da Torslanda, rett ved Göteborg. I Trollhättan har Saab fortsatt sin fabrikk, men de siste månedene har aktiviteten vært heller laber der – og framtiden er fortsatt uviss. Så har man jo så klart Koenigsegg sin bitte-lille fabrikk ved Ängelholm.
Vurderer ny cabriolet
Volvo C70, som har blitt produsert ved fabrikken som nå legges ned i Uddevalla, finnes i to generasjoner. Fra 1997 -1999 fantes den som coupe, men fra 2000 – 2006 også som cabriolet.
Andre generasjon kom i 2006, og er en såkalt ståltak-cabriolet. Produksjonen av denne opphører når fabrikken stenger.
- Vi kommer til å utrede om vi fortsatt skal produsere en cabriolet etter at dagens modell forsvinner i 2013, forteller Volvos talsmann videre.
Volvo startet bilproduksjonen i Uddevalla i 1985, og har de siste ti årene hatt en tiårs avtale med det italienske designhuset Pininfarina. Det er når denne avtalen utløper i at man velger å stenge fabrikkportene.
Les vår test av Volvo C70 her: