Pickup for deg som liker å kjøre på bakhjulene

692 hester flytter denne bilen uten andre problemer enn veigrep...

692 hester på svinghjulet og oppbygging etter modell av den legendariske hjulløft bilen 'Li´l Red Wagon' skulle sørge for at denne Dodge a100 pickupen flytter seg. Foto: eBay
692 hester på svinghjulet og oppbygging etter modell av den legendariske hjulløft bilen "Li´l Red Wagon" skulle sørge for at denne Dodge a100 pickupen flytter seg. Foto: eBay

En av 60-tallets store publikumsfavoritter under dragracing i USA var en 1965 Dodge A100 pickup, som gikk med artistnavnet "The Li´l Red Wagon". Med en kompressormatet 426 hemi montert midt i skjæringspunktet mellom førerkabinen og lasteplanet ga den den ekstremt lettede pickupen enorme fartsressurser.

Og enda mer ressurser når det gjaldt å kjøre langt på bare bakhjulene. Det gjorde bilen til en publikumsmagnet.

Se for øvrig video av originalen nederst i artikkelen!

Legendarisk hjulløft-bil

Dodge kom sent i gang med sin
Dodge kom sent i gang med sin

Bill "Maverick" Golden het mannen som eide og kjørte bilen som oppvisning i en hel rekke dragrace-show mellom 1965 og 1975, da den krasjet for tredje gang - ille nok til at den ikke ble gjenoppbygget. Men Maverick bygget senere opp en ikke-kjørbar kopi, som har vært vist på utstillinger helt til den ble solgt på auksjon for et par år siden.

Selv den ikke-kjørbare kopien innbragte drøyt en halv million dollar på auksjon. Amerikanerne er svake for ikoner.

Les også: Nå er også bilen til Den Rosa Panteren til salgs!

Ga inspirasjon til andre

Dermed har Li´l Red Wagon også inspirert mange andre. Blant annet Dodge selv, som bygget "The Li´l Red Express Truck", en knalltøff stepside-pickup som ble bygget i begrenset antall i 1978 og 1979 - hvorav noen også fant veien til Norge.

Bak på planet finner vi en voksen bakspoiler, og fuel cell´en sitter enkelt tilgjengelig. På undersiden av rammen finner vi et sett solide wheelie bars, som vi mistenker at ikke bare er der til pynt. Foto: eBay
Bak på planet finner vi en voksen bakspoiler, og fuel cell´en sitter enkelt tilgjengelig. På undersiden av rammen finner vi et sett solide wheelie bars, som vi mistenker at ikke bare er der til pynt. Foto: eBay

Og så er det alle de andre - som eieren og byggeren av bilen på bildene, som nå er til salgs i Meriden, Connecticut.

Se annonsen her:

Enda verre enn originalen?

Av dekoren på bilen ser vi at eieren er airman i US Air Force, og i tillegg titulerer seg som "burnout specialist".

Det har vi ingen problemer med å tro på.

Originalen var tømt for nesten alt innvendig, og førerplassen var midtstilt. Fullt så drastisk har ikke byggeren av denne replikaen gått til verks. Foto: eBay
Originalen var tømt for nesten alt innvendig, og førerplassen var midtstilt. Fullt så drastisk har ikke byggeren av denne replikaen gått til verks. Foto: eBay

I denne bilen, som er bygget på en identisk 1964-modell Dodge A100, er hjertet en 440-motor som er stroket til et volum på 493 kubikktommer - altså ganske nøyaktig 8,1 liter. Den er som i originalen plassert midtskips i en egen rammekonstruksjon, og med vanlig pumpebensin er den målt til 692 hester på svinghjulet.

Det bør være nok til at air force-soldaten bak rattet får se himmelen gjennom frontruten, og at "wheelie bars´ene" bak på bilen får sitt å stri med for å hindre bilen i å gjøre baklengs salto - akkurat som de gjorde på originalen på 60- og 70-tallet.

Les også: Denne Dodgen er heller ikke så snill som den ser ut

http://www.youtube.com/watch?v=LIpW6ueiIEQ&feature=related